lange teugelen zonder 'aanleuning'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

westernjo

lange teugelen zonder 'aanleuning'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:43

Ik zat zo es te bedenken, het lange teugelen wordt vaak gedaan met constante aanleuning, dus dat je als het ware achter je paard 'hangt' (constante druk) maar ik vroeg me af of je ook kunt lange teugelen zonder die aanleuning, dus met bijvoorbeeld neckreining. Of is dat ondoenlijk?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:29

Piet Bakker is een erg bekwame 'lange teugelaar' ( :+ ) en geeft ook les. Hij is een voorstander van losse teugels, alleen oppakken als je iets vraagt.
Neckreining lijkt me niet te doen, maar dat is puur theorie.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: lange teugelen zonder 'aanleuning'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:40

Ik verplaats dit van NA naar GVL.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 08:45

Ja ik ken piet bakker wel, heb zn dvd gezien en idd erg veel losse teugel. Maar heb ook een keer een les gehad met lange teugelen (van balingehof) en toen moest ik echt een beetje aan de teugels gaan hangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:53

Neckreining is gewoonweg niet te doen....
Dan heb je hélémaal niets meer in je handen!
Hoe wil je dan figuren of wat dan ook doen? :)
Ohz heb je nog je zit, maar hier niet meer.
Je kan natuurlijk wel altijd voor bitloos gaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:13

Hangen aan het bit? Nooit.. Hoort niet ook al sta/zit je er achter ,op,voor waar dan ook.
Ik lange teugel nu met mijn shet bitloos omdat hij ontzettend geneigd is teveel druk te zetten en te hard te willen. Bitloos reageerd hij zo lekker :D ! Losse teugel, eerst fijn ritme opstellen daarna pas bezig met buigen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:17

ZusJacobs schreef:
Hangen aan het bit? Nooit.. Hoort niet ook al sta/zit je er achter ,op,voor waar dan ook.
Ik lange teugel nu met mijn shet bitloos omdat hij ontzettend geneigd is teveel druk te zetten en te hard te willen. Bitloos reageerd hij zo lekker :D ! Losse teugel, eerst fijn ritme opstellen daarna pas bezig met buigen etc.

Hm.. [***] is soms erg druk, probeer ik op te lossen door hem meer op zijn achterhand te zetten, en dat geeft zo'n geweldig gevoel.
Heb dan niet veel in mijn handen maar toch genoeg om hem tot de piaffe te verzamelen. Dus je hebt inderdaad absoluut niet veel druk nodig.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:29

he, ik bedoel ook niet echt zwaar hangen, t was meer een soort van iets langzamer lopen dan je paard wil, zodat je iets vast hebt. Ik kan het denk ik niet zo goed uitleggen haha. het balingehof is wel goed aangeschreven toch?
misschien dan toch bitloos gaan lange teugelen, maar weet dan niet of een bosal daar fijn voor is, dat werkt toch weer meer op neckreining.
Stel ik rij met neckreining en ik 'lange teugel' met een halster en een beetje druk, combineert dat samen? Misschien gewoon uitproberen anders..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:34

westernjo schreef:
he, ik bedoel ook niet echt zwaar hangen, t was meer een soort van iets langzamer lopen dan je paard wil, zodat je iets vast hebt. Ik kan het denk ik niet zo goed uitleggen haha. het balingehof is wel goed aangeschreven toch?
misschien dan toch bitloos gaan lange teugelen, maar weet dan niet of een bosal daar fijn voor is, dat werkt toch weer meer op neckreining.
Stel ik rij met neckreining en ik 'lange teugel' met een halster en een beetje druk, combineert dat samen? Misschien gewoon uitproberen anders..?

Als je langzamer loopt zou je paard meer moeten gaan verzamelen.
En om bitloos te lange teugelen raad ik gewoon een 'normaal' bitloos hoofdstel aan, dus net als een bit-hoofdstel maar dan zonder. Kan zo even niet op de naam komen :+

En gewoon uitproberen kan altijd.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:39

Ik heb het ook geprobeerd met een halster, werkt bij mijn paard ook erg goed dus dat houd ik gewoon aan :) Verder losse teugel als ze het goed doet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:42

Lage neusriem of [vind ik fijner] aansnoerneusriem met ringetjes aan de onderkant. Aan je hoofdstel doen en klaar. Zo kun je met [met een klip] je teugels in 10 seconden afwisselen als het een keer heel lekker gaan en je denkt dat met bit ook goed gaat. Nooit verkeerd om het bit er is bij te pakken.

BB, echt he :D Mijn shetlander kan ook ontzettend druk worden [lees steigeren + Bok erachter aan, lijkt wel klassieke hoge dressuur :P ], maar als ik hem verzamel.. Goddelijk! Heerlijk af en toe een Piaffe mee pakken, passage etc. Goed voor de achterhand! Ben nu alleen weer helemaal vanaf het begin begonnen, hij sloeg een beetje door en ging te ver. Eerst vakantie gehad en morgen begin ik weer met loswerken. Sorry ts haha moest ik even vertellen :P

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:48

haha niet erg hoor, vind het ook leuk om over lange teugelen te praten. Ik ben nog lang niet zo ver, echt nog het begin: stappen, draven en een beetje schouder buiten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:51

Edit] pakt de link niet, moet je op Divoza bij neusriemen kijken en dan de eerste links boven. Van Pagony.

Ik bedoelde een gecombineerde neusriem, geen aansnoer neusriem. Ik heb deze gekocht, goedkoper dan meeste bitloze hoofdstellen!

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:59

volgen jullie trouwens allemaal de methode van piet bakker? of heb je gewoon les of ga je door in wat je paard je aanbiedt? ben wel benieuwd naar jullie methodes

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:35

Ik volg helemaal geen les, daarom ging het ook de mist in.
Nu ben ik dus weer bezig met de basis en hoop [na mijn examen] een keer een cursus of wat lessen te volgen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:54

westernjo schreef:
volgen jullie trouwens allemaal de methode van piet bakker? of heb je gewoon les of ga je door in wat je paard je aanbiedt? ben wel benieuwd naar jullie methodes

Ik krijg 2 keer per maand les van een instructrice die o.a. ook bij Piet Bakker heeft getraind en volg zo nu en dan clinics van Piet Bakker zelf. Maar mijn instructrice pakt ook dingen mee als rechtrichten, en werkt momenteel ook samen met Emiel Voest, die het lange teugelen ook weer heel anders aanpakt. Een beetje een mix dus, en we kijken natuurlijk ook naar wat mijn pony aanbiedt en aanpakt. In mn onderschrift staat de link naar een topic met foto's en filmpjes van mn les een paar weken geleden. Misschien leuk om even naar te kijken :) Ook ik werk zeker niet met constante druk, ontspanning is zeer belangrijk!

Om terug te komen op je eerste vraag over LTen met een neckrope/cordeo. Niets is onmogelijk, en ik doe soms ook dingen met de cordeo die ik uit het werken aan de lange teugel haal. Zo kun je prima dingen combineren. Wel is het makkelijker om met een halster of hoofdstel te werken omdat je natuurlijk ook je benen al mist als extra aanwijzing voor je paard. Maar met oefening, spelenderwijs dingen proberen en kijken hoe je paard erop reageert, kom je met een cordeo ook een heel eind hoor!

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 08:03

Ja jouw topic had ik al gezien haha. Ben wel fan van topics met foto's :)

Van wie krijg je les dan en is er een soort van lijst met mensen die lange teugelen geven?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:25

westernjo schreef:
Ja jouw topic had ik al gezien haha. Ben wel fan van topics met foto's :)

Van wie krijg je les dan en is er een soort van lijst met mensen die lange teugelen geven?

Nou een lijst is er voor zover ik weet niet, de lange teugel instructeurs zijn zeeeer schaars -O- ik ben er met toeval en via via aan gekomen. Heb het eerst ook verschillende jaren zonder veel les moeten doen. Zo nu en dan een clinic en dat was het wel. Piet Bakker geeft overigens wel door het hele land clinics, maar ook die moet je maar net weten te vinden.
In oktober is er overigens nu al sinds 2 jaar een lange teugeldag. Dat is echt een erg leuke dag, en zéér handig om wat connecties op te bouwen ;) Maargoed daar moeten we nog wel even een half jaar op wachten :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:29

westernjo schreef:
Ik zat zo es te bedenken, het lange teugelen wordt vaak gedaan met constante aanleuning, dus dat je als het ware achter je paard 'hangt' (constante druk) maar ik vroeg me af of je ook kunt lange teugelen zonder die aanleuning, dus met bijvoorbeeld neckreining. Of is dat ondoenlijk?

natuurlijk kan dat, het is maar wat je afspreekt met je paard.
Ik kan zelf niet zo goed lange teugelen, gewoon wat sturen in stap, draf en galop, achterwaarts en zijwaarts, maar ik heb het laatst ook met een neckrope geprobeerd en ook compleet zonder iets, was best wel geinig :D
Als jij je lichaamshouding goed gebruikt, moet hij het ook met neckreining snappen.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 20:21

maar dan begin je dus toch met gewoon druk op je teugels neem ik aan, dat je dat daarna af gaat bouwen zeg maar.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:46

nee, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nooit ge-lange-teugeld heb met aanleuning :D Mijn paard reageert al op lichaamstaal en snapt signalen met het touw en met m'n zweep al. Als ik achter haar sta, moet ik het alleen allemaal reintegreren met op een andere plek staan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:26

sanne83 schreef:
nee, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nooit ge-lange-teugeld heb met aanleuning :D Mijn paard reageert al op lichaamstaal en snapt signalen met het touw en met m'n zweep al. Als ik achter haar sta, moet ik het alleen allemaal reintegreren met op een andere plek staan.

lijkt me heel interessant om te zien :) Heb je er beeldmateriaal van toevallig?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:45

Ik heb zelf geen beeldmateriaal, zal even een filmpje van iemand zoeken die dat ook zo doet :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:47

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 02:08

sanne83 schreef:

Zo dat is weer een hele andere manier van werken inderdaad! Meer richting grondwerk/parelli als ik het zo zag. Vind het persoonlijk wel storend dat er met het paard meegerend wordt, ivm een onrustige hand die je dan hebt. En die lijnen zijn ook wel een beetje gevaarlijk lang, als ze er vlak achter loopt := Maargoed het is erg interessant om te zien hoe iedereen het weer verschillend aanpakt :) En het filmpje ziet er verder absoluut ontspannen uit, leuk om te zien hoe de combinatie parelli/online/lange teugel dan weer kan werken.