Hoe en waarmee bijzetten tijdens zitles?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Hoe en waarmee bijzetten tijdens zitles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 14:53

Ik wil binnenkort toch maar eens een zitles nemen (bij mijn huidige instructrice) en ik vraag me af hoe ik mijn paard het beste kan bijzetten zodat hij zijn rug mooi bol houdt en mij dus goed kan laten zitten. Zou het mogelijk zijn met Lammert Haanstra touwtjes of kan ik beter "gewone" bijzetteugels nemen? Hij is het bijzetten gewend, dus dat is geen probleem.

HippoLogic

Re: Hoe en waarmee bijzetten tijdens zitles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:02

Ik zou dat aan je instructrice overlaten/vragen. Wat vindt zij van een bijzet. Zit je aan een longeerlijn of niet?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 11:25

Ja ik zit straks aan een longeerlijn, en een bijzet lijkt mij min of meer verplicht, aangezien hij dan in een goede, constante houding kan lopen en mij goed kan laten zitten. Verder ben ik benieuwd naar manieren van bijzetten, er zal toch wel meer mogelijk zijn dan de "standaard" bijzetteugels? (Die met die rubberen ringen die ook tijdens het voltigeren worden gebruikt).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:27

tja je kan vanalles opteren, hoewel ik hier wel de reguliere bijzets zou adviseren

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 11:32

@ Bulck: Kun je uitleggen waarom je dat adviseert? In tegenstelling tot andere methodes?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:35

ik heb ook zitles maar ik merk juist aan mijn paard of ik goed zit ja of nee. Er word juist niet bijgezet omdat ik reactie van mijn paard wil.
Als ik goed zit houd bij zijn rug goed en beweegd hij goed.

Als je je paard dwingt in een houding kan je niet samen goed bewegen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:37

Ik geef ook zitlessen zonder bijzetteugels. Het paard gaat namelijk vanzelf nageven op ene goed zittende ruiter.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 11:37

Dat is een discussie over bijzetten die je kunt voeren: bijzet dwingt het paard in een houding of bijzet nodigt het paard uit...Ik neig naar dat laatste, dus ben benieuwd naar manieren van bijzetten. Qua rijden ga ik met je mee, mijn paard geeft dat ook aan (en zo moet het ook).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:40

Rijerijerije schreef:
@ Bulck: Kun je uitleggen waarom je dat adviseert? In tegenstelling tot andere methodes?

Kijk ik zelf longeer graag met pessoa of touwtjes (slof), maar ik zeg wel als longeerwerk. Omdat ik dan constant tempowisselingen kan vragen etc.

Maar bij een zitles komt het erop aan dat je paard correct naar het bit gedreven wordt, daar ontspant, en verder gewoon diezelfde impuls bewaart zodat er op je zit gewerkt kan worden.

Want bij bvb touwtjes of slof, moet je opletten dat ze er niet achter kruipen, te diep of te rond gaan lopen. Dus dat maakt het dan voor de instructeur eens zo moeilijk. Want en dat paard correct gaan doen lopen, en jouw controleren op je zit is gewoon te veel en te kort opeen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:41

maar wat is dan de vraag? als je aangeeft dat je paard aangeeft dat het wel of niet goed gaat hoef je toch niet bij te zetten? Ik denk dat je zelf makkelijker leert als je direct feedback van je paard krijgt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:44

Kokopelli schreef:
maar wat is dan de vraag? als je aangeeft dat je paard aangeeft dat het wel of niet goed gaat hoef je toch niet bij te zetten? Ik denk dat je zelf makkelijker leert als je direct feedback van je paard krijgt

Tja maar dat is het kip en ei verhaal e.

Je moet als ruiter ook de kans krijgen van een goede zit te leren voelen, vooralleer je echt kan weten en voelen wat goed en slecht is.

Want een slechte zit, op een paard dat het heel duidelijk laat merken, gaat weinig soelaas brengen. Dus stap per stap.

Pas op ik begrijp wat je wil zeggen hoor

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 11:47

Mijn vraag wordt al zeer duidelijk door Bulck beantwoord: ik zoek iets waardoor het paard in een constante postitie wordt gevraagd (niet gedwongen) waardoor instructrice kan letten op mijn zit. En ik kan ondertussen letten op mijn zit én voelen wat het paard doet.

Voor het rijden zelf let ik niet alleen op mezelf (zoals bij zitles) maar ook op het paard. Vice versa wil ik bij zitles alleen op mijn eigen houding hoeven letten en niet ook nog eens op die van mijn paard. Daar zijn de hulpteugels dus een middel voor. Die feedback waar jij het over hebt krijg ik tijdens het "gewone" rijden, tijdens de zitles wil ik de kans krijgen om alleen op mezelf te letten.

Edit: idd, wat volgt op wat....? Kip en ei...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:58

als je je paard bijzet, maar zelf niet "goed zit" is het natuurlijk nog steeds niet relaxed voor het paard. Je ontneemt hem wel de kans om dat goed aan te geven. Ik zou toch neigen naar zitles zonder bijzet, maar dat is een persoonlijke mening. Met je zit heb je zoveel invloed op je paard dat je door bij te zetten ook niet goed kan experimenteren met je zit en daarmee zien hoe het paard reageert, puur omdat je hem dus in een constante " houding" houdt met bijzet.
De houding van je paard hoeft tijdens een zitles niet verzameld of opgericht te zijn, laat hem lekker lang over zn rug lopen. Als je niet goed zit dan zal hij niet strekken, als je wel goed zit en met jouw lichaam het paard kan uitnodigen te strekken dan doet hij dat wel. Dit zal je meer zeggen over hoe je zit dan een instructrice die bv wil dat je rechtop zit, hakken naar beneden, tenen naar binnen etc. Dat is nl al zo achterhaald inmiddels. Echt je paard is je beste instructeur.....en t kost tijd :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 12:13

Daar heb je ook weer gelijk in. Wat ik echter wil zeggen is dat als ik goed zit, de bijzets ook niet werken. Maar aangezien er bij mij (zoals bij elke ruiter naar ik aanneem) ook wel eens een momentje van onbalans in zit, krijg ik dmv de bijzets sneller de kans om dit weer te corrigeren, waardoor paard weer ontspannen kan gaan lopen. Het is hier dus echt een verhaal van oorzaak en gevolg: ik wil ontspannen en correct zitten waardoor paard ontspannen en correct kan lopen, maar beiden moeten hier wel de kans voor krijgen.
Hij hoeft idd niet opgericht te lopen, maar hij moet wel zijn rug gebruiken. Dat kun je imo mooi stimuleren met een niet te strakke bijzet.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:42

ja dat is ook wel zo, maar gelukkig geef je wel aan dat de bijzet los eraan moet! Dat is dan wel een must!
En toch geloof ik dat je alleen goed leert zitten door doen, doen doen en dan het liefst zonder bijzet, want wat doe je straks als je paard plots niet over z'n rug loopt, dan ben je je balans weer kwijt :)
Je leert met vallen en opstaan, veel oefenen, veel doen en vooral Voelen!
succes

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 11:25

orsini schreef:
En toch geloof ik dat je alleen goed leert zitten door doen, doen doen en dan het liefst zonder bijzet, want wat doe je straks als je paard plots niet over z'n rug loopt, dan ben je je balans weer kwijt :)

Daarom is elke keer rijden eigenlijk 'zitles': het is inderdaad voelen, meegaan, aanpassen, etc. Dus wat jij aanbeveelt om zonder bijzet te doen, doe ik eigenlijk al elke keer als ik rij, uiteraard dan zonder enige vorm van hulpteugels ;) Als hij tijdens het rijden z'n rug wat spant of zelfs de ontspanning helemaal verlies moet ik me daaraan aanpassen, dus ook dat is een vorm van zitles en hier reageer ik uiteraard ook op (moet wel anders komt de grond wel heel snel dichterbij ;))

En een losse bijzet leek mij vanzelfsprekend, zoals je zei is het bij een zitles niet nodig dat ie in een "mooi" houdinkje loopt, hij moet alleen wel ontspannen blijven en dat zal hij zonder bijzet ook het grootste gedeelte van de tijd zijn, maar dan kan de bijzet als "buffer" fungeren in die paar keertjes dat ie misschien iets spant.