BOEK over Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Voltigeur

BOEK over Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 11:54

Dit boek kwam ik al meerdere malen op het net, en in de shops op beurzen tegen...
Ik weet niet wat er van te denken, Maar de combinatie van de titel met de hoofdfoto op de voorflap is voor mij al een goede reden om het boek NIET te gaan kopen...

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Laatst bijgewerkt door Voltigeur op 02-03-10 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:57

Want? ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:57

Ik TeM trouwens even, staat hier niet goed

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 11:59

Hannah_Menno schreef:
Ik TeM trouwens even, staat hier niet goed

Waar moet die dan wel? Het gaat toch over een boek?

Captain

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:00

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 12:02

Hannah_Menno schreef:
Want? ;)

Want? Heb je de foto goed bekeken? De titel zegt "Vrijheidsdressuur", maar op de foto zie ik een paard MET ruiter (wat dus al geen vrijheid meer is, maar bereden)... en als klap op de vuurpijl wordt het beestje gereden met zadel en stang + strens. Of ben ik nu weer helemaal mis?

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 12:04

Hannah_Menno schreef:
Maar je titel gaat over vrijheidsdressuur ;)
Dit past denk ik beter onder [GVL] Grondwerk, Vrijheidsdressuur en Longeren
Maar dat moeten de moderators maar beslissen! :)

Ik heb 't effe verandert... Past de titel je nou beter? :p

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:05

Ja, heb de foto goed bekeken. Heb het boek zelf ook.
IMO is vrijheidsdressuur het aanleren van kunstjes in vrijheid die later weer teruggevraagd kunnen worden o.a. onder het zadel.
Snap het probleem niet hoor.. :=
Ben je ook tegen Z-ruiters die met stang en trens rijden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:05

Voltigeur schreef:

:j Even afwachten wat de moderators dus zullen doen!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 12:10

Hannah_Menno schreef:
Voltigeur schreef:

:j Even afwachten wat de moderators dus zullen doen!

Volgens mij wil jij 't hier gewoon niet, hé?
Of je begrijpt mij verkeerd omtrent mijn commentaar op het boek.
Dus effe voor de duidelijkheid:
Ik vind vrijheidsdressuur leuk, ik ga ook niet betwisten of het boek slecht of goed is. Ik heb 't niet gelezen, dus kan ik het ook niet weten. Ik maak enkel de opmerking dat wat de titel zegt en wat de foto toont 2 zaken zijn die elkaar totaal tegenspreken en dat dat voor mij een goede reden is om een boek niet te kopen.
Vergelijk het met een toeristenboek met de titel "Dwars door Nederland" en dat er dan een foto van het Vrijheidsbeeld of de Eifeltoren op de kaft staat...
Begrijp je wat ik bedoel?

Captain

Re: BOEK over Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:14

Haha, nou ik bedoel het niet zo 'ik wil het hier niet hebben!!!!' :')
Maar het lijkt mij beter bij Grondwerk, VD en longeren omdat dáár veel mensen zitten die aan VD doen en je dus meer onderbouwde meningen kunt verwachten.

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar ieder denkt daar anders over. Ik vind er niks ergs aan. Ik vraag zelf ook zo vaak wat onder het zadel (ook al rijd ik dan bitloos) en daar zie ik niks verkeerds in. Er is eerder zo'n topic geweest ik zal hem zo even opzoeken. Daar zei iemand dat ze een halster + halstertouw niet bij VD vind passen maar ík persoonlijk vind het absoluut geen probleem.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:15

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 12:24

Hannah_Menno schreef:
Haha, nou ik bedoel het niet zo 'ik wil het hier niet hebben!!!!' :')
Maar het lijkt mij beter bij Grondwerk, VD en longeren omdat dáár veel mensen zitten die aan VD doen en je dus meer onderbouwde meningen kunt verwachten.

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar ieder denkt daar anders over. Ik vind er niks ergs aan. Ik vraag zelf ook zo vaak wat onder het zadel (ook al rijd ik dan bitloos) en daar zie ik niks verkeerds in. Er is eerder zo'n topic geweest ik zal hem zo even opzoeken. Daar zei iemand dat ze een halster + halstertouw niet bij VD vind passen maar ík persoonlijk vind het absoluut geen probleem.

Ik begrijp jouw punt volledig. En kan er misschien wel tot op zekere hoogte mee akkoord gaan.
En voor mij mag het begrip Vrijheidsdressuur echt wel heel ruim genomen worden (halster, touw, touwhalster, neckrope, etc. zijn voor mij geen belemmering om het vrijheidsdresuur te blijven noemen. Maar wanneer een paard bereden wordt (en al zeker met zadel en stang+trens), dan valt dat toch echt wel buiten het begrip vrijheidsdressuur. Of niet soms?
Ik heb ook geen zin om de hele discussie te voeren waar vrijheidsdressuur begint en eindigt, want volgens mij zijn dat heel vage grenzen. Maar wat je op die foto ziet klopt totaal niet met wat de titel zegt.

PS: heb je profiel effe snel bekeken... leuke foto's ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:29

Ik begrijp jou punt ook hoor! :j
Ik denk dat het gewoon persoonlijk is. Zoals je al zegt; er zijn vage grenzen. Ik zie er geen probleem in.. Andere mensen wel, zolang we elkaar respecteren is het geen probleem! ;)

Bedankt! :D Had de jouwe ook al bekeken, lekker paard! :9

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:57

Ik denk dat je vrijheidsdressuur op 2 manieren kan interpreteren. In de zin van "je paard leuke kunstjes leren" of in de zin van "je paard in vrijheid opleiden vanaf de grond" waarbij je ook aandacht aan kunstjes leren geeft.
Wat ik altijd zeg, vrijheidsdressuur is eigenlijk dresseren ofwel trainen in vrijheid. Wat je je paard leert maakt dus niet uit, als het maar in vrijheid is.
Het boek waar jij op doelt is meer bedoelt om mensen uit te leggen hoe je de kunstjes aan kunt leren. Bedoelt voor een breed publiek en daar is een mooie pakkende voorkant goed voor de verkoop. Want laten we even eerlijk zijn, het plaatje is prachtig en trekt de aandacht! En dat is toch het eerste wat een boek doen moet...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:07

Aangezien dit over vrijheidsdressuur gaat ben je beter af bij GVL dan ENT :)

ENT -> GVL

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:12

Heb het boek ook, leuk boek, veel trucjes in geleerd.
Nu ligt het boek te niksen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 00:03

Amable schreef:
Ik denk dat je vrijheidsdressuur op 2 manieren kan interpreteren. In de zin van "je paard leuke kunstjes leren" of in de zin van "je paard in vrijheid opleiden vanaf de grond" waarbij je ook aandacht aan kunstjes leren geeft.
Wat ik altijd zeg, vrijheidsdressuur is eigenlijk dresseren ofwel trainen in vrijheid. Wat je je paard leert maakt dus niet uit, als het maar in vrijheid is.
Het boek waar jij op doelt is meer bedoelt om mensen uit te leggen hoe je de kunstjes aan kunt leren. Bedoelt voor een breed publiek en daar is een mooie pakkende voorkant goed voor de verkoop. Want laten we even eerlijk zijn, het plaatje is prachtig en trekt de aandacht! En dat is toch het eerste wat een boek doen moet...

Mijn inziens is vrijheidsdressuur gewoon wat de naam zegt. Niks meer, maar zeker ook niks minder.
De foto vind ik, afgezien van 't feit dat ie totaal niks met vrijheidsdressuur te maken heeft, niet eens mooi. De houding van de ruiter is beneden alle peil. Kijk maar eens naar de ruiters bij Real Escuela, Cadre Noir, Spanische Hofreitschule, enz. Die hebben een mooie, rechte houding (dwz hoofd en romp van de ruiter vormen 1 lijn, quasi loodrecht op de grond).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:18

hmm, tja de titel van het boek en het plaatje, allicht niet meteen een link.
Wel indirect misschien..

Of het volkomen correct uitgevoerd is, tja.. En iedereens smaak? (aangezien smaken verschillen vast niet)
Had een foto van een paard in vrijheid met een compliment persoonlijk misschien mooier gevonden. Maar ach..
Ken het boek verder qua inhoud niet, dat is intressanter, dan het kaftje.

Kaftjes zijn alleen leuk voor de verkoop.
En laten we eerlijk zijn, de gemiddelde paardenboeken koper, vind een leuk plaatje voorop wel "mooi"
en ziet toch niet of iets al dan niet correct is uitgevoerd.
(mijn beste boeken, hebben vaak de belabertste plaatjes, vind ik ook wel weer jammer,
als het tekstueel goed gelukt is en de illustraties blijven ver achter in kwaliteit, of zijn afwezig.)

(ben ook van plan mijn nieuwe paard eerst met vrijheidsdressuur aantal oefeningen te leren en dat
uit te bouwen tot onder het zadel, dus indirecte link kaft, vrijheids dressuur zie ik dan weer wel.)

Jantineee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:44

Tja, de voorkant is mooi, maar niet wat je in het boek leert (onder het zadel)