[GVL] bijzet touwtjes gebruiken hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrien1

[GVL] bijzet touwtjes gebruiken hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 22:13

Hoi,
ik krijg binnenkort wat longeer spulletjes binnen
nu heb ik ook bijzet touwtjes erbij besteld om haar, haar hals beter te laten buigen strekken enzovoort (uiteindelijk wil ik dat ik haar normaal aan de teugel kan laten lopen)
maar ik vraag nu liever hier wat ik wel en niet moet doen
zonder haar pijn te doen of het verkeerd te doen.
Ze heeft een paar maanden terug pijn aan haar rug gehad en ze is heel erg lang manege pony geweest en daar liep ze altijd met haar hoofd omhoog en bij mij krijg ik haar ook niet aan de teugel en
Nu wil ik dus eerst beginnen bij het longeren dan staat er (denk ik) veel minder druk op haar rug
nu de vraag:
Hoe kan ik de bijzet touwtjes goed gebruiken zodat zij haar hals beter gaat strekken/aan de teugel doen?

oh ja strekken doet ze ook echt nooit (!!!)
en nog een oh ja ik kan en ga geen prive les nemen want dat kan gewoon niet bij mijn stalling
alvast bedankt merrien1 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:19

Heb je haar laten na kijken? Mijn ervaring is dat hoe je een paard ook bijzet, met rugpijn kunnen ze daar niet altijd beter van worden.

Ik zo adviseren om er eerst zeker van te zijn dat lichamelijk alles goed is en verder zijn de boeken/dvds van Lammert Haanstra een aanrader. Daar staat heel duidelijk in hoe je correct moet longeren. Hoewel, wanneer iemand je de praktijk kan leren is dat helemaal mooi.

Zelf heb ik een lang touw wat ik over de schoft naar de laagste ringen aan de zijkant laat lopen, vervolgens door de bitringen heen en onder de buik vast zetten. Zeker niet te strak! Maar nagevelijkheid komt vanuit de achterhand, de rug moet goed soepel zijn en de achterhand actief kunnen ondertreden. Ook dat wordt mooi uitgelegd in de boeken van Lammert Haanstra.

merrien1

Re: [GVL] bijzet touwtjes gebruiken hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 22:20

oke dank je ik zal eens zo'n boek op zoeken :D

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:28

je kan natuurlijk in een boek zoeken wat judith zeg.

maar ik ben niet zo van de touwtjes ik vind dat een pony/paard uit zicht zelf na beneden moet komen.

ik vind het als super dat je eerst lekker longeer en dat je hem de tijd geeft om rustig op te bouwen en je kan met longeer lekker vertrouwen van een paard winnen:D
maar ik longeer altijd alleen met een longeer touw en niet met al die troep die er om heen zit van een paard in een natuurlijk dier dus waarom zou je dan allemaal dingen er om heen doen die niet iegelijk helemaal niet hoeven en die je dan een vermogen kost van geld.
een paard moet gewoon uit zich zelf naar beneden lopen dat is mij mening

maar je moet lekker doen wat jij wilt:D

xx