Bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMaximexxx

Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:54

Haaaaaay,

ik wil graag bitloos gaan rijden. Ben ook begonnen met vd; basis enzo
Nu wil ik graag op een meer natuurlijke manier met mijn paard bezig zijn
Er zijn vast wel meerdere mensen die bitloos rijden en ik wil graag
tips horen van mensen hoe ze zijn begonnen met bitloos rijden

alvast thankss
xx

Captain

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:09

Ik wilde ook graag bitloos gaan rijden 2 jaar geleden op mijn verzorgpaard. Leek me zo gaaf om alleen met een neckrope te kunnen rijden. Heb het aan de eigenaresse gevraagd en die stemde toe. Ik ging de eerste keer gewoon met een stalhalster en twee halstertouwen eraan vast geknoopt rijden. Man, wát een verandering! :wow: Menno ('t paard) was veel rustiger en luisterde ook veel beter. Sindsdien rij ik bitloos. Heb een paar maanden geleden een touwhalster gekocht waar hij beter op reageert, met het frissere weer buffelde hij door het stalhalster heen, een touwhalster werkt iets scherper in waardoor ik hem nu beter kan houden. Ook rij ik regelmatig met de neckrope.

Ik zou zeggen; probeer het gewoon even! Als je het spannend vind kun je ook even vragen of er iemand bij wil blijven. ;)
Je hoeft niet meteen een bitloos hoofdstel aan te schaffen. Je kunt even proberen of je paard wel reageerd door een stalhalster te gebruiken. Dan moet je de teugels gewoon aan de zijkant vastmaken, niet aan de onderkant! ;)

Succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:10

Ik TeM trouwens even want dit staat hier niet goed.

xMaximexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 19:57

Dankje! ik heb het vandaag gedaan met neusriem van mijn hoofdstel. Het lijkt me ook echt heel gaaf om alleen maar met neckrope te rijden!
maar dan voelt het alsof ik dan pas kan paardrijden! maar dankjeeeeeee,
Liefs

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:43

En hoe ging het? :))

xMaximexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:10

Opzich wel goed! eerst eventjes in de bak gewoon aan de hand beetje gedraafd, achteruit, stilstaan enzo gedaan, en toen ging er op zitten en ging goed! alleen het sturen natuurlijk nog even wennen :P .. hij kan al op stem aandraven maar vanuit draf naar stap is nog moeilijk!
Hoe leer je om echt goed met je benen te sturen? ik ben rond 2 of 2 en half jaar geleden gestopt met lessen.. niet dat ik daar nog veel bijleerde maar ik vind het wel moeeilijkk...
Liefs

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:16

Laatst ging ik rijden maar wel met bit etc maar ik maakte een knoop in mijn teugels en probeerde echt emt mijn benen te sturen :P
Best wel lastig, maar het help heel erg als je kijkt waar je naar toe wilt :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:17

Ik heb gewoon een touwhalster omgedaan en ben begonnen te rijden. Toen moest ik wel. Binnen 3x had ik redelijke controle en inmiddels ben ik ook bezig met de neckrope. Naar buiten ga ik ook bitloos. Probeer eerst eens met hoofdstel zoveel mogenlijk los te laten, leer hem op zo min mogenlijk teugel te rijden. dan is het makkelijker loslaten.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:34

Mijn pony van bijna 4 heeft sinds ze onder het zadel is nog maar 1 keer een bit in gehad, daarna altijd met een bitloos hoofdstel gereden, kaakgekruist. Mij bevalt het erg goed en merk geen verschil tot weinig verschil met mijn eigen bitloos rijden of een ander met bit. (wellicht komt dat omdat mijn pony niet anders weet dan bitloos :D )

Buitenuit rijd ik ook bitloos.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:50

heb in de vakantie op een paard gereden, eerst met bit maar de eigenaresse wilde wel graag dat ik het zonder probeerde dus toen maar gewoon een keer geprobeert en merkte eigenlijk weinig verschil, ze snapte alles gewoon.

xMaximexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 12:27

Ik vind het nog wel moeilijk, maar zal er vast wel komen als ik het steeds vaker doe!

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:41

xMaximexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:09

Wat vinden jullie trouwens van een hackamore?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:34

Moderatoropmerking: