Help paard longeert niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CARAAA__

Help paard longeert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:04

Hallo
Als ik mijn paard wil longeren Reageert hij niet op de zweep hij blijft gewoon stilstaan.
Als je mee loopt gaat het ook niet altijd want hij loopt niet mee in draf as je em vast houd alleen stappen
wat kan ik doen?

annehoe

Re: Help paard longeert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:08

ik neem aan dat je je paard aantikt met je zweep?
heb je zelf al vaker paarden gelongeerd? of is dit ook voor jou een van de eerste keren? Sta je op een manege of thuis..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:11

Helemaal opnieuw beginnen is vaak het enige wat helpt in dat geval. Mijn verzorgpaard had dit ook en die bleek last te hebben van haar voeten. Even na laten lijken of zelf goed nagaan kan dus ook helpen;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:32

RT-P >> GVL. Geen RIJtechnische vraag.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:35

annehoe schreef:
heb je zelf al vaker paarden gelongeerd? of is dit ook voor jou een van de eerste keren? Sta je op een manege of thuis..

Ik heb er 3
dus heb er ervaring mee ^^
& thuis

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:26

CARAAA__ schreef:
annehoe schreef:

Ik heb er 3
dus heb er ervaring mee ^^
& thuis

heb je bij de andere paarden ook wel eens dat het niet helemaal goed gaat?
zijn de andere paarden toevallig ouder en deze jong?
misschien een keer iemand mee laten kijken...

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:24

En een zweep & meelopen?
En als je met je zweep tegen je plastic laars aanslaat? Dat geeft een hard geluid waardoor ze meestal wel aanspringen of nerveuser zijn. Of met het uiteinde van de longe klapperen?

ikhouvanjouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:14

haay..

Het is het beste om helemaal op nieuw te beginnen en hulp vragen aan iemand die het vaker doet.
ook kan je je paardjee proberen wat vaker aan te tikken met de zweep maar pas op niet te vaak anders reageerd die helemaal niet meer,

kusjee

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:17

ik lees ook even mee want mijn paard staakt dan altijd komt ie omhoog enzo... met en zonder bijzet..

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:23

wat ik altijd deed was een stukje meelopen en gelijdelijk aan terug naar het midden lopen.
en dat steeds opnieuw. gewoon meelopen, en weer terug, meelopen en weer terug.
iedere keer als tie stil gaat staan proberen met de zweep aan te tikken zodat ie gaat lopen, doet ie dat niet, meelopen en weer terug.
hielp bij mij echt goed!
maar vooral consequent zijn, als jij wilt dat je paard gaat lopen, zal die dat uiteindelijk gaan doen, hoe dan ook!

succes!

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:38

Dit lijkt mij gewoon gebrek aan respect van jouw paard voor jou. Dat ze alleen mee stapt en niet mee draaft aan de hand maakt dat voor mij ook duidelijk.

Geef hem eens een tik met een kortere zweep, wanneer je aan het longeren bent, en dan echt flink hard. Zelfde met het meelopen aan de hand.

Merk je ook dat hij vervelend is of kliert wanner je gewoon dagelijkse dingen aan het doen bent, poetsen of stil staan? of tijdens het rijden?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:09

Als je longeert, waar bevind je je dan ten opzichte van je paard?
Bij mijn eigen paard moet ik voortdurend richting zijn achterhand lopen om hem voorwaarts te houden, (drijvende positie), anders draait hij zichzelf steeds om. Mischien dat jij jezelf teveel voor of in het midden van je paard bevind?

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 13:06

linites schreef:
Dit lijkt mij gewoon gebrek aan respect van jouw paard voor jou. Dat ze alleen mee stapt en niet mee draaft aan de hand maakt dat voor mij ook duidelijk.

Geef hem eens een tik met een kortere zweep, wanneer je aan het longeren bent, en dan echt flink hard. Zelfde met het meelopen aan de hand.

Merk je ook dat hij vervelend is of kliert wanner je gewoon dagelijkse dingen aan het doen bent, poetsen of stil staan? of tijdens het rijden?

Ondertussen loopt em ook al mee in draf aan de hand ^^
hij is nog niet ingereden,
nee voor de rest doet hij niet vervelend..

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:10

Longeren is uiteraard wel de basis van het werk met paarden. Met name een groen paard zal eerst aan de longe beleerd moeten worden. Daarom denk ik dat je dit wel heel handig moet aanpakken. Het is natuurlijk fijner om gezellig bij jou te blijven staan dan rondjes te rennen, dat snap ik.
Het blijkt dat het paard niet bang is voor de zweep en dat hoeft ook niet, maar in dit geval mag hij wel wat respect tonen. Wellicht is het beter om met zijn 2-en aan de slag te gaan. De een houdt de longeerlijn vast en de ander zal het paard weg moeten laten lopen.
Een goede tip is: een plastic zakje aan het uiteinde van de longeerzweep, zodat het paard in elk geval weg zal willen van de zweep.
Veel succes!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:13

Je zegt dat hij nog niet zadelmak is, heeft iemand hem dan ooit wel geleerd wat de bedoeling van longeren is? Want een paard zal niet uit zichzelf begrijpen hoe dit in zijn werk gaat. Veel paarden begrijpen het in het begin ook niet. Ze zijn gewend om netjes naast hun baasje mee te lopen, en dan ineens worden ze weggejaagd.

Neem dus de tijd om het hem te leren, dat kan op allerlei manieren, maar de beste is met een ervaren persoon!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:54

Stemcommando's aanleren, zo hoef je niet te dreigen met de zweep maar kan je met je stem werken en dan goed belonen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:55

als jij het dier niet kan longeren doe jij iets fout :)

laat eens iemand kijken die je daarmee kan helpen :) dan gaat het goedkomen ;)

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:21

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:19

Duidelijk genoeg begrijpt je paard het idee van longeren nog niet. Ik denk niet dat hij dit uit protest doet, je zegt dat hij niet is ingereden..
Begin dus eens met hele kleine rondjes om je heen, loop in het begin mee en maak het rondjes hele kleine beetjes groter. Mocht hij niet reageren om te gaan lopen, zwaai dan eens met het uiteinde van je zweep over zijn flanken. Niet aantikken, echt alleen soort van kriebelen. Sommige paarden vinden dit een beetje irritant gevoel en zullen voorwaarts gaan. Probeer hem dit rustig aan te leren zonder teveel geweld te gebruiken. Hij moet longeren leuk gaan vinden.. maar kijk wel uit dat hij respect voor jou blijft houden.