We're back! [LT] Umpire in training M-niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

We're back! [LT] Umpire in training M-niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:50

Zo het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik hier een topic van Umpire @ work heb geplaatst := Om precies te zijn, april 2009 was de laatste keer: [GVL-ITP] En ook Umpire was hard aan het werk bij Piet Bakker!!
Helaas was dit met reden, want vlak na de clinic van Piet Bakker kreeg Umpire een ontzettende dip. Hij wilde niet meer lopen, had last van zn lijf en was chagrijnig en niet enthousiast te krijgen. Meteen tot actie overgegaan, en door de hele 'traditionele' molen gehaald. Maar de testen haalden niets uit. Osteophaat kon ook geen verontrustende dingen vinden, en ondertussen zat ik nog steeds met een ongelukkig paard. Toen kreeg ik de tip om het misschien eens in het Holistische hoekje te zoeken. Om een lang verhaal kort te maken, in juli is Umpire voor het eerst behandeld, er bleek wel degelijk het een en ander mis te zijn, en in september had ik mijn paard weer terug *D Hij heeft toen nog tot november onder behandeling gestaan en sinds die tijd is hij weer helemaal terug!

We hebben 2 keer per maand les aan de Lange Teugel en het gaat echt ontzettend goed. We trainen nu ongeveer op M-niveau en gaan in maart ook weer een wedstrijd in de M2-klasse meepakken. (dit is overigens niet exact hetzelfde M2 niveau als de reguliere dressuursport)

Nou genoeg gepraat! Ik heb een filmpje van de les (wel zonder geluid, maar met muziek) en nog wat foto's van de les van afgelopen week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook zijn we sinds kort bezig met de galop. We richten ons nog puur op het aanspringen. Het gaat meestal nog wat onstuimig maar in vergelijking met een maand geleden gaat het al zo veel beter. We zijn m nu aan het leren te wachten met aanspringen en eerst vanuit een meer verzamelde draf en dan pas aanspringen. Ik ben zelf zeer tevreden in elk geval.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Als ik zelf kijk naar foto's van een jaar/anderhalf jaar geleden dan hebben we echt een ontzettende vooruitgang geboekt :) En vooral, na zn dip had ik niet verwacht dat ie het zo snel weer zo goed op zou kunnen pakken.

Keet

Re: We're back! [LT] Umpire in training M-niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:57

Umpire gaat goed! Toppie zeg :D
Die juffie toch ;) vol goede ideeen en kennis :) Fijn dat hij er weer bovenop is :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:42

Hij gaat goed he!

Wanneer komt er weer een clinic? :D Dit smaakt naar zelf ook weer meer doen ;).

loyalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:44

Wat een onwijs gave shet!! :D ziet er echt goed uit het lange teugelen! lekker tempo heeft ie! fijn dat het gelukkig weer goed met hem is :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:52

Dennis schreef:
Hij gaat goed he!

Wanneer komt er weer een clinic? :D Dit smaakt naar zelf ook weer meer doen ;).

Ik moet Piet dringend weer eens gaan mailen :j

Evelli schreef:
Umpire gaat goed! Toppie zeg :D
Die juffie toch ;) vol goede ideeen en kennis :) Fijn dat hij er weer bovenop is :)

Ja zonder juffie hadden we t niet gered :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:52

Wel doen he ;). Mijn super mannetje wil ook erg graag mee.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:01

loyalty schreef:
Wat een onwijs gave shet!! :D ziet er echt goed uit het lange teugelen! lekker tempo heeft ie! fijn dat het gelukkig weer goed met hem is :)

Ja hij heeft van zichzelf al best een verzameld tempo in draf, is erg fijn ja :j

Jaa tuurlijk ga ik dat doen Ciska. Maar ik zit zelf weer een beetje richting mei/juni te denken omdat iedereen dan weer wat meer in training e.d. is. Met dit slechte weer heeft iedereen toch wat meer stilgestaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:20

Netjes! Vooral na een dip, heerlijke pony!
Vind hem wel iets rommelig met aanleuning maar je ziet hem uit eindelijk wel lekker zakken. Komt helemaal goed!

Groetjes

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:06

Jullie zijn zeker een hoop vooruitgegaan +:)+
Fijn dat je zo lekker kunt trainen nu, en dat je regelmatig les hebt!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 06:21

Ziet er goed uit hoor! Zeker als ik lees dat hij zo'n dip heeft gehad.
Van wie heb je les? Als jullie weer een clinic plannen en er is nog een plekje vrij heb ik ook wel interesse hoor. Ik wil echt nog ooit een keer les van piet bakker.

De omgeving war je 'rijd' ziet er echt uit als zo'n park in een film, waar iedereen tegelijk vredig gebruik van maakt. Overal paarden, wandelaars en spelende kinderen op de achtergrond.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 06:44

Ziet er erg leuk uit en wat een mooie shet heb je!
Persoonlijk ben ik geen voorstander van om lange lijnen werk te doen met een bitje in, omdat je behoorlijk wat schokken veroorzaakt en deze worden niet geabsobeerd. (wat je met rijden en mennen wel zou hebben)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:14

annebe schreef:
Persoonlijk ben ik geen voorstander van om lange lijnen werk te doen met een bitje in, omdat je behoorlijk wat schokken veroorzaakt en deze worden niet geabsobeerd. (wat je met rijden en mennen wel zou hebben)

Hoezo worden die niet geabsorbeerd?

Ts. Wat voor een teugels gebruik je?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:11

annebe schreef:

:? Nee hoor, het enige verschil met rijden is dat je er niet op zit.
Eline en Umpire zijn al vergevorderd, en Umpire zoekt uit zichzelf haar hand op.
Over het algemeen wordt bij lange teugel dressuur vooral in het begin gestimuleerd om met een losse teugel te trainen, zodat je leert het paard zelfstandig te lopen. In mijn ogen dus juist vriendelijker dan normaal rijden :)
Ik vind het in deze foto's/filmpjes juist duidelijk te zien dat het contact minimaal is +:)+

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:12

Wauw wat is Umpire gaaf! En wat heeft hij prachtige Uggs aan zeg!
Het ziet er heel gaaf uit! Fijn dat hij uit zijn dip gekomen is.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 11:52

ZusJacobs schreef:

Deze teugels zijn speciaal op maat gemaakt, van heel zacht goede kwaliteit leer. Maar zijn dus niet in de winkel verkrijgbaar :)

annebe schreef:

Op een bepaald punt heb je zeker gelijk. Als je net begint met werken aan de lange teugel is het zeker aan te raden om eerst op een bitloos hoofdstel of zelfs gewoon een halster te werken. Dit omdat het paard in het begin nog niet zo verzameld kan lopen dat je het in een rustig looptempo bij kunt houden en inderdaad riskeert om per ongeluk in de mond te gaan trekken/hangen. Echter zijn Umpire en ik al zo ver dat hij een mooi draftempo heeft ontwikkelt en ik hem met stille hand en in rustig looptempo kan volgen.
En wat Gemske verder zegt klopt ook helemaal :j
Kijk eens op de website van Piet Bakker: http://www.rijkunstzondergrenzen.nl Daar staat een filmpje over de manier waarop hij traint (en ik dus ook les krijg) en je zult zien dat het er allemaal zeer vriendelijk aan toe gaat, ook mét bit.

viola schreef:
Ziet er goed uit hoor! Zeker als ik lees dat hij zo'n dip heeft gehad.
Van wie heb je les? Als jullie weer een clinic plannen en er is nog een plekje vrij heb ik ook wel interesse hoor. Ik wil echt nog ooit een keer les van piet bakker.

De omgeving war je 'rijd' ziet er echt uit als zo'n park in een film, waar iedereen tegelijk vredig gebruik van maakt. Overal paarden, wandelaars en spelende kinderen op de achtergrond.

Ik zal het onthouden, mocht ik een plekje vrij hebben!

Ja het is echt een mooi park, en er ligt gewoon een paardenbak van 60x120 met een Agterberg bodem *D Het is ook echt een hele goede omgeving om in te trainen want er is zóveel te zien. Soms ook wel iets lastiger omdat het soms moeilijk is voor Umpire om zn concentratie vast te houden. Dat zie je dan ook wel een beetje terug in zn aanleuning. Maar als voorbereiding op wedstrijden is dit juist erg handig, want hij leert nu heel goed dat er ook best gewerkt kan worden in een iets drukkere omgeving.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:56

Kan ik straks ook bij jouw lessen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:59

Eliine schreef:
ZusJacobs schreef:
Deze teugels zijn speciaal op maat gemaakt, van heel zacht goede kwaliteit leer. Maar zijn dus niet in de winkel verkrijgbaar :)

Mag ik vragen waar je die besteld hebt? Ze zien er comfortabel uit!

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:12

Het ziet er echt goed uit 8-) Vooral de galop vind ik echt vet, daar kan ik nu nog steeds alleen maar van dromen :P
Maar echt, ga zo door!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 15:14

Haha Marleen, ja de galop is ook vooral heel erg leuk om te doen. Zeker als ik Umpire moet geloven :)) Tis serieus zn favoriete oefening. Wanneer we niet binnen een halfuur aan de galop gaan dan besluit ie ook geheel op eigen houtje dat het nu écht wel tijd is voor een galopje :')
In eerste instantie zijn we er ook een beetje 'voor de grap' mee begonnen. Mn instructrice vond m niet actief genoeg, dus ze wilde eens kijken of dat zou verbeteren als we een paar keer in galop aan gingen springen. Nou het gewenste resultaat bleef niet uit :D Ik heb Umpire nog nooit zo enthousiast gezien *D Dus vanwege groot succes hebben we de oefening er maar ingehouden en gaan we heel langzaamaan proberen om hem ook in de galop richting de verzameling te krijgen. Want zn achterhand is eigenlijk nog niet sterk genoeg om echt te gaan 'zitten' in de galop. Maarja, je kunt t m moeilijk weigeren als ie t zo leuk vindt toch :+

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:24

Ziet er goed uit hoor :D Hij loopt weer vrolijk en enthousiast rond, gelukkig maar dat hij zich weer lekker voelt :)

bOwieGeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:08

wat een super leuk beestje zeg! ziet er goed uit :D!.
is dit toevallig in her haarlemmermeersebos? welke stal sta je? :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:24

Ja klopt het is het Haarlemmermeerse bos :j Onze pony's staan bij ons aan huis :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:38

OP de foto's en de fimpjes ga je inderdaad keurig mee, maar er zitten ook kleine momenten in dat er meer druk op de teugels komt te staan en dat voelt je paard.
Dat Piet Bakker het op die manier doet is prima, ik zie helaas nog te veel fimpjes van de hoge rijscholen en dan bedoel ik Wenen e.d. waar wel degelijk momenten zijn dat je paard de druk in zijn mond gaat voelen (Soms zelfs een ruk in zijn mond krijgt)
Dan liever een kaptoom o.d.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:41

Ik vind het er leuk uitzien, vind het een erg leuk pony!
Haha herkende ook meteen 't Haarlemmermeerse bos :+
In de piste van CH Hoofddorp :P

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:56

annebe schreef:
OP de foto's en de fimpjes ga je inderdaad keurig mee, maar er zitten ook kleine momenten in dat er meer druk op de teugels komt te staan en dat voelt je paard.
Dat Piet Bakker het op die manier doet is prima, ik zie helaas nog te veel fimpjes van de hoge rijscholen en dan bedoel ik Wenen e.d. waar wel degelijk momenten zijn dat je paard de druk in zijn mond gaat voelen (Soms zelfs een ruk in zijn mond krijgt)
Dan liever een kaptoom o.d.

Helaas ken ik ook genoeg filmpjes/foto's van mensen die óp hun paard zitten en waar niet goed meegezeten wordt en paarden ook wel eens een ruk of teveel druk in hun mond te verwerken krijgen. Helemaal voorkomen kun je het nooit, zowel naast als op je paard. Dus dat vind ik geen enorm geldig argument om dan maar te zeggen dat je aan de Lange Teugel per definitie meer druk geeft in de mond van je paard. Ook hier geld, het bit is zo zacht als de hand van de ruiter.
Wat die kleine storingen in de aanleuning betreft, ook dat zie je bij mensen die op hun paard zitten. En ja dan is er iets meer druk, maar als je dat netjes opvangt en weer rustig vraagt om de aanleuning aan te nemen is er imo niets aan de hand.

Maar ik streef er zelf in ieder geval naar om het zoveel mogelijk te voorkomen. Met de Weense Rijschool heb ik verder weinig te maken ;)