[AR] Kan elke pony beleerd worden voor de wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Kan elke pony beleerd worden voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 12:18

Ik ben ben op zoek naar een D-pony, evt. nog grote C, om mee te gaan mennen, recreatieve buitenritten, maar ook dressuur- en vaardigheidswedstrijden.

Nu zit ik al een tijdje marktplaats.nl en de verkooprubriek hier op Bokt in de gaten te houden e.d. (heb ook een zoekopdracht geplaatst), maar het valt me op dat de spoeling v.w.b. betuigde D-pony's nogal dun is.
Er staan regelmatig betuigde haflingers of fjorden e.d. te koop, maar dat zoek ik eigenlijk niet. Het liefst heb ik een pony van het type welsh (cob) of new forest of connemara o.i.d.

Er zijn best veel D-pony's te koop, maar de meesten zijn alleen onder het zadel beleerd en niet voor de wagen. Nu zou ik natuurlijk een pony kunnen kopen die nog niet beleerd is voor de wagen en hem/haar vervolgens naar iemand toe kunnen brengen om voor de wagen te laten beleren. Maar ik ben een beetje bang voor een evt. miskoop in de zin dat het beestje het misschien prima doet onder het zadel, maar helemaal niet geschikt blijkt te zijn voor de wagen.

Kortom, mijn vraag is:
Kan in principe elke pony beleerd worden voor de wagen? Loop ik een reeel risico op een "miskoop" als ik een nog niet betuigde pony zou kopen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:45

Tsja, lastig.... voor wat betreft de vraag 'kan elke pony beleerd worden voor de wagen'? kan ik heel kort zijn: nee.
Je hebt pony's/paarden die daar gewoon té nerveus voor zijn, of totaal niet geschikt. Paarden die erg schrikkerig zijn en bij 't minste aan de kletter gaan en bijv. bit vast pakken, paarden die snel achteruit slaan of stijgeren, ook dat is echt uit den boze... paarden die zo ongeduldig zijn dat ze vaak maar moeilijk stil kunnen staan...
Natuurlijk kun je met dat soort dingen oefenen, en de 1 zal daar dus wel positief op reageren en de ander niet. Of paarden met een trauma voor zwepen; een paard dat bang is voor de zweep hoort niet voor de wagen; mennen gaat niet zonder menzweep. Ook dat kun je natuurlijk aanpakken maar ook in dat geval zullen er paarden zijn waar je het nooit uit zal kunnen krijgen.

En dan loop je nog het risico om een paard te kopen waarvan gezegd wordt dat hij 'ooit is beleerd voor de wagen', of juist niet, daar investeer je tijd en geld in om te laten beleren, en dan blijkt dat paard het idd wel kent en ooit heeft gedaan, maar door bijv. een ongeluk een levenslang trauma er aan over heeft gehouden.

Klinkt allemaal heel negatief, maar wel mogelijk. Je loopt dus altijd wel een risico. Voor een beleerd paard betaal je meer dan een onbeleerd paard, maar een groen paard wegbrengen om beleerd te worden kost je natuurlijk ook wat.

Wees een beetje op je hoede wanneer je een paard wil kopen dat wel 'ooit beleerd is', maar al jaren niet meer voor de wagen heeft gelopen, of ook niet bij de huidige eigenaren. Dan kun je niet zomaar paard even inspannen en wegrijden, je zal toch even kort proces moeten doorlopen om te kijken hoe ze het oppakken en hoe ze reageren.
Ga je voor een onbeleerd paard kijken, kijk dan vooral naar gedrag en karakter. Beetje pittig mag best, maar paarden waarvan bekend is dat ze snel achteruit slaan, héel angstig voor de zweep zijn of schrikachtig zijn en snel aan de kletter gaan, daar zou ik persoonlijk het risico niet mee willen nemen.
Bedenk ook voor jezelf wat je er precies mee wil; een pittig en heet paard is misschien leuk voor de wedstrijden maar zou hij ook geschikt zijn voor alleen het recreatieve werk, fijne buitenritten maken? Net als dat je op zoek gaat naar een recreatiepaard of sportpaard voor het ohz. rijden.

Voordeel van 'zelf' laten beleren is natuurlijk, net als ohz. dat je het paard nog beetje kan sturen in z'n opleiding, paarden die al jaren ohz. of aangespannen lopen kunnen bepaalde rijtechnische zaken hebben die er soms moeilijk uit te krijgen zijn.

Tiets

Re: Kan elke pony beleerd worden voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:51

Niet iedere pony is geschikt voor de wagen. Doe voorzichtig, het fijnste is natuurlijk ook als je, voordat je de pony koopt, kunt proberen hoe hij aangespannen loopt. Als je aangespannen wilt gaan werken met de pony, dan is het natuurlijk heel belangrijk dat je daarin ook een klik hebt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:01

Tiets schreef:
Niet iedere pony is geschikt voor de wagen. Doe voorzichtig, het fijnste is natuurlijk ook als je, voordat je de pony koopt, kunt proberen hoe hij aangespannen loopt. Als je aangespannen wilt gaan werken met de pony, dan is het natuurlijk heel belangrijk dat je daarin ook een klik hebt.

:j helemaal gelijk in, paard die je ohz. wil gaan rijden, rijdt je meestal ook eerst 1 of enkele keren proef. Probleem met het mennen is dat huidige eigenaren niet altijd (meer) in het bezit zijn van wagen en tuig, maar als je die mogelijkheid hebt zou ik daar zeker gebruik van maken.

Tiets

Re: Kan elke pony beleerd worden voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:04

Als je een klik met de pony hebt en de vorige eigenaar niet meer in het bezit van een wagen is dan kun je natuurlijk ook proberen af te spreken of je de pony een periode op proef mag.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:08

Tiets schreef:
Als je een klik met de pony hebt en de vorige eigenaar niet meer in het bezit van een wagen is dan kun je natuurlijk ook proberen af te spreken of je de pony een periode op proef mag.

Klopt, maar soms kan dat ook lastig zijn, niet iedere eigenaar wil pony op proef geven voor een tijdje en bovendien moet je dan zelf alsnog voor tuig en wagen zorgen als je dat niet hebt, kun je misschien wel ergens of van iemand lenen, maar kan in sommige gevallen wel lastig zijn.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:09

Bedankt voor jullie reacties.

Het lijkt me dan toch maar het beste om uit te blijven kijken naar een reeds betuigde pony. Dan moet het maar wat langer duren voor ik de "ideale" pony heb.

Als ik een pony ga bekijken ga ik niet alleen, maar gaat mijn meninstructrice mee.
Ik kan wel mennen en heb ook mijn koetsiersbewijs, maar zij heeft gewoon heel veel meer ervaring dan ik en ook een betere kijk op pony's/paarden.
Het is de bedoeling om een pony te vinden waar ik de komende jaren echt fijn mee uit de voeten kan, dus ik wil zeker niet over een nacht ijs gaan.

Geduld is een schone zaak, maar oh zo moeilijk... ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:50

Ik weet toevallig een D pony die wel aan je eisen voldoet. Pony staat nog niet volledig voor de wagen maar is al wel tuig mak en ze waren er serieus mee bezig. Verder is het diertje geschikt voor springen dressuur en buitenrijden. Sjieke pony, vos ruin.
Wil je meer weten, stuur even een pb.

lindahorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:29

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:40

lindahorst schreef:
stoeterij Ben Coolen heeft vaak men pony's. Kijk op http://www.stoeterijbencoolen.nl

Bedankt. Iemand anders had me inderdaad ook al getipt over deze stoeterij en ik heb inmiddels contact met Ben Coolen. Ik denk dat het daar inderdaad wel gaat lukken. :)

martijn222

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:02

Inmiddels in het bezit van een goede pony?