longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:25

om het manegepaard tijdens de les rustiger te houden (vooral tijdens de galop, ze racet wel eens graag maar daar ben ik dus bang van) heb ik dit WE voor het eerst gelongeerd
een paar kinderen van de manege hebben me wat geholpen op weg te zetten enzo
en omdat mijn galop veel beter ging dan anders, ga ik dit meer doen
ga volgend WE vragen wanneer mijn instructrice dit me eens fatsoenlijk kan uitleggen en tonen hoe ik dit moet doen

maar nu is mijn vraag: waar moet je op letten als je een longeerlijn koopt? en heb je echt een longeerzweep nodig of kan je ook longeren zonder? het paard reageerde goed op de stemhulpen stap en draf, galop iets minder. heb het vorig WE ook zonder zweep gedaan en vond dat dit toch redelijk goed ging

en eventueel nog extra tips waar ik op moet letten ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:57

en longeerzweep is om je paard van je af te houden of wat actiever te laten lopen. vele zeggen dat je een zweep nodig hebt om goed te kunnen longeren. maar bespreek dit met je instructrice, ze hebben vast op de manege longeerzwepen.
en een longeerlijn is +/- 8 meter lang, en je kan gewoon een simpele kopen in die winkel die jij lekker in de hand vind liggen.
verder zou ik gewoon afwachten met van alles te kopen totdat je samen met je instructrice hebt gelongeert.
succes

Kelszz_

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:42

Ik zou gewoon een simpele longeerlijn kopen. Hier zou ik wel op letten dat je er niet een hebt die heel erg kan zorgen voor blandblaren als het paard schrikt of er vandoor probeert te gaan. Ik zelf vind het met een zweep fijner werken omdat mijn paard niet goed is getraint op stem, Ik zou het gewoon toch met je instructrice overleggen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:45

mag je een manege paard ook eerst gaan longeren is eigenlijk mijn eerste gedachte... ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:47

Ik zou e.e.a. even in overleg met je instructeur doen, en gewoon de spullen van de manege ervoor gebruiken.
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat je een manegepaard mag longeren, en ook nog zonder enige kennis van zaken :?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:48

waarom zijn jullie van mening dat je een manegepaard niet mag longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:50

Dat ben ik niet van mening, ik verbaas me erover. Om de doodeenvoudige reden dat uit je eigen post blijkt dat je er nog geen kaas van gegeten hebt en omdat manegepaarden doorgaans beweging genoeg krijgen.
Op zich wel leuk dat je als manegeklant de kans krijgt om ook longeren te leren :j

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:03

volgende week ga ik op zaterdag rijden en dan zijn wij de eerste groep, kga zondag is vragen of ze me niet kan tonen en uitleggen hoe het moet

en dat paard is een redelijk hevig paard, vooral de galop (waar ik dus bang voor heb), had al enkele dagen niet meer gereden, daarmee dat ik dit wou proberen :)
stond er ook niet alleen, een paar kinderen (met eigen pony) hebben me op weg gezet en eenmaal ze weg was ging het wel

en omdat haar galop zoveel rustiger was kan het wel eens zijn dat ik dit meer ga doen, is ook gewoon leuk als je dit kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:05

En wat was er gebeurd als het paard weggespetterd was in galop? Wat had je dan moeten doen? Had je 'm kunnen houden? Ik vind het nogal riskant hoor, om een onervaren manegepaard dit op te laten knappen. Ik zou persoonlijk zeggen dat de manege hiervoor zorg hoort te dragen.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:08

het is een ervaren manegepaard, ik ben onervaren met het longeren

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:10

Ik zou gewoon een simpele longeerlijn kopen.
Mag je van de manege ook eerst het paard longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:10

Ohoooooh dit is erg :o sorry ik typ manegepaard omdat ik het plaatje voor ogen zag maar ik bedoelde manegeklant.... Sorry!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:18

van de manege mag dit normaal (andere manegeklanten longeren de paarden (vd manege) ook)

ok, en het is mss onverstandig dat ik zonder meer ervaring zo heb gedaan, maar iedereen heeft dit toch ooit eens moeten leren :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:20

Yep, met longeerles, of anders met een eigen paard of verzorgpaard waarmee je dingen uit gaat vlooien. Maar als morgen 1 van mijn klanten vraagt of 'ie even mag longeren dan is het antwoord toch echt 'nee'.
Verkeerd longeren is ongelofelijk belastend voor een paard.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:25

maar misschien heeft niet iedereen het geluk om een eigen paard te hebben en/of te weinig tijd voor een verzorgpaard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:28

Dan zou er in overleg longeerles geboekt kunnen worden, daar zou ik absoluut geen bezwaar tegen hebben om te geven. Maar op eigen houtje? No way. Misschien dat ik mijn lesklanten daarvoor nog te weinig theoretische kennis meegegeven heb hoor, maar denk je nou echt dat die weten wat een aanslag ze kunnen plegen op de pezen van het paard, of wat een schade ze aan kunnen richten door verkeerd bij te zetten? Of dat ze enig idee hebben hoe ze door de bak heen gesleurd kunnen worden?
Nee, het verbaast me echt.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:32

Sonja schreef:
of anders met een eigen paard of verzorgpaard waarmee je dingen uit gaat vlooien.

dus jij bent van mening dat je een eigen paard/verzorgpaard wel verkeerd mag longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:34

Da's wel een heel rare conclusie.... :?
Ik ga er vanuit dat een eigenaar van een verzorgpaard een verzorger begeleid (of anders ben ik in ieder geval zo'n gek) en dat iemand met een eigen paard zo snugger is om begeleiding te zoeken.
En als 'ie dat niet doet, dan is het z'n eigen paard dat 'ie aan gort helpt (hoe sneu ook), en niet een van onze manegepaarden.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:39

ik denk dat je men 1e bericht niet goed hebt gelezen.

ik ga dus aan men instructrice vragen wanneer ze dit mij kan tonen en uitleggen

dus nu vraag ik hier theoretische tips (zodat ik de praktijk makkelijk oppik, je leert toch ook eerst tellen voor je gaat rekenen)

en ook hoe het zeker NIET moet