Angst voor zweep en overkruist aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Angst voor zweep en overkruist aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:33

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn merrie, als ik haar aan de longe heb. Het gaat hierbij om een 5-jarige merrie v. Tango, nu bijna 2 jaar onder het zadel. Als ik haar onder het zadel rij, is er weinig aan de hand. Ik kan met zweepje erbij rijden, daar was ze in het begin wel wat angstig voor, maar dat is nu wel weg! Het galop-probleem doet zich ook niet voor als ik rij, echt alleen aan de longe.

Als ik haar aan de longe zet, is het altijd met een vorm van bijzet erbij. Passoa, stiek of gewone bijzetteugels. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste, die ik dan tussen haar voorbenen door laat lopen. Als ik haar longeer met stiek of passoa komt ze niet goed door haar rug heen, en houdt ze haar hoofd te hoog. Strakker zetten wil ik niet, want dan gaat ze krullen. De gewone bijzet tussen haar voorbenen door zorgen ervoor dat ze haar hoofd alleen voorwaarts neerwaarts kan brengen. Dat gaat wel goed. In stap en draf heb ik weinig problemen, afgezien van het feit dat ze erg heftig reageert op de zweep. Ik gebruik een menzweep met korte slag, dat werkt al beter dan een longeerzweep. Ik kan em inmiddels wel redelijk gewoon gebruiken, zonder dat ze heel erg in de stress schiet. Ik zorg er altijd voor dat de zweep haar niet kan raken!

Dan het galop probleem. Zodra ik haar in galop laat gaan, springt ze na 2 of 3 passen met haar achterbenen om naar de andere galop. dit doet ze zowel links- als rechtsom. Ik neem haar altijd terug, en probeer het nog een keer. Heel soms, als ze erg rustig is, dan gaat het goed, maar dat is maar sporadisch. Ze doet het op alle drie de vormen van bijzet. De buiging is (bijna altijd) gewoon in orde. De bodem van de bak is goed vlak, niet te zwaar. Is die erg mul in de zomer, dan heeft ze er onder het zadel ook wel eens last van.

Wie heeft er tips om haar in de goede galop te houden? Of wil mij daar een keer bij komen helpen? Ik hoor het graag!

BPVS

Re: Angst voor zweep en overkruist aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:36

Hoe groot is het paard? En hoe is de bouw? En hoe groot maak je de volte bij longeren?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:40

Het paard is ongeveer 1.62 groot, normaal gebouwd, zie mijn profiel, Savanne. Ik denk dat de volte ongeveer 18 meter doorsnee is.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:33

Wel gek he!
Vaak heb je dit juist onder het zadel, dat ze overkruist gaan.
Het is ook geen groot en slungelig paard.
De volte is denk ik ook niet te klein.
Heb je er iemand naar laten kijken?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:48

Ja, het is heel raar. Waar ik aan gedacht heb, is dat ik haar onder het zadel meer aan elkaar kan rijden, en ze aan de longe meer speling heeft. Ik heb er nog niet iemand naar laten kijken, wil eerst eens kijken of iemand hier tips heeft die ik kan proberen. Daarna wil ik er iemand bij halen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:52

Probeer eens de bijzet niet tussen de benen door te doen, maar op hand hoogte ( dus waar je normaal je handen zou hebben)
Dan alleen aan de buitenkant en binnen je longeerlijn door het bit naar de ring die op hand hoogte zit.
Nu kan je n.l stelling vragen en weer meegeven als ze loslaat.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:54

aerdenhout1 schreef:
Probeer eens de bijzet niet tussen de benen door te doen, maar op hand hoogte ( dus waar je normaal je handen zou hebben)
Dan alleen aan de buitenkant en binnen je longeerlijn door het bit naar de ring die op hand hoogte zit.
Nu kan je n.l stelling vragen en weer meegeven als ze loslaat.

Dat van de longe door de bitring door heb ik al geprobeerd, maar dan gaat ze volledig door het lint. Dat is echt geen optie, tenzij ik wil dat ze haar benen breekt, en dat wil ik natuurlijk niet!

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:55

Maak een keer een afspraak met een paardenmasseur.
Misschien komt er antwoordt op al je problemen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:55

Leg uit?