Paniek en geen respect meer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daf

Paniek en geen respect meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 09:53

Goedemorgen,

geen idee of het hier goed staat, maar naar mijn idee heeft het wel een link met grondwerk ....

Na een nacht te hebben liggen prakkedenken ga ik het toch eens hier voorleggen en ik hoop op nuttige tips:

ben nog niet zo lang grondwerk aan het doen met Kyra. Ze pakt het goed op en ze heeft in iedergeval door dat ze uit mijn persoonlijke circel moet blijven tot ik het aangeef.

Alleen dan is er ineens iets wat haar aandacht trekt, een boskabouter, een grashopper, een bakduiveltjes of een zandhapper, ik weet het niet, maar het is eng. En dan ben ik haar kwijt shame krijg haar aandacht niet meer naar mij toe en ze walst letterlijk over mij heen. Nou is dat nooit leuk, maar als een paard van 1.70 en ruim 600kg dit doet, dan voel ik mij eerlijk gezegd toch niet zo happy ....

Dit doet ze zowel buiten aan de hand als in de bak. Ik heb wel altijd een zweepje bij mij en zo ook geprobeerd haar A. uit mijn buurt te houden en B. haar aandacht weer te krijgen, maar dat haalt niets uit. Zij merkt iets op en daar gaat al haar aandacht naar uit.

Op een bepaald moment (buiten, omdat we er schijnbaar langs zijn / in de bak, het is schijnbaar weg of niet meer interessant) besluit zij dat het over is en kan ik weer verder.

Uiteraard is het de bedoeling dat ik haar tot rust breng en aan kan geven dat het "veilig" is om weer op mij te letten, maar hoe krijg ik dit voor elkaar...?? Zo is het echt gevaarlijk nl ....

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:13

Hi Daf :D

Gewoon doorgaan en er helemaal geen aandacht aan geven!!!
Het is erg moeilijk en ik herken het helemaal......maar toch de moed niet opgeven...
blijven doorgaan al duurt het nog een uur.
Soms zal je moeten stoppen en grondwerk moet je ook niet teveel doen...
Dus 1x in de 2 weken oid.....

Succes!

Daf

Re: Paniek en geen respect meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 10:16

Maar hoe voorkom ik dat het gevaarlijk wordt en dat ze in iedergeval altijd in de gaten houd waar ik sta ... ??

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:30

Toch een longerzweep erbij pakken....officieel mag dat niet met grondwerk maar toch doen.
Die van mij had ook geen respect voor de zweep en liep er letterlijk doorheen. Maar na lang oefenen, oefenen en oefenen toch gelukt.
Je kan ook proberen Kyra dan eerst aan de rope mee te nemen en er samen steeds langs lopen...en jij dan aan de kant waar zij de kabouters ziet

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:32

Hallo ook hier. Dit vind ik altijd heel moeilijk, is er echt iets of nemen ze in de maling omdat ze het niet snappen wat de bedoeling is. Bij ons op stal staat een merrie die dominant is maar eigenlijk ook een watje. Gisteren ben ik met haar in de paddock wat bezig geweest en duidelijk aangegeven wat wel goed was en wat niet. Op het eind liep zij als een lammetje achter mij aan.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 10:34

Nee, het is echt paniek, ze wil rennen en dat gaat evt dwars over mij heen. Dit gebeurd buiten ook wel eens. Op het moment dat er geen afleiding is om zo maar te zeggen is er ook niets aan de hand en is ze makkelijk te corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:35

Nee geen zweep, ondanks dat ze 'gevaarlijk' is, moet ze respect voor jou krijgen en niet voor de zweep. Werk je met een longeerlijn? Zo ja, dan kun je deze gebruiken als 'verlenging' van je arm, straf haar een keer af. Ze moet respect voor je krijgen, paarden corrigeren elkaar dan met een tik, dat mag jij ook doen.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 10:40

Begrijpelijk, maar het punt is dat ze gelijk naar binnen valt en mij met haar schouder gewoon omver donderd als ik niet opzij spring. Dus hoe straf ik dan af? En als ik straf dan reageert ze daar echt niet op, ze kijkt alleen maar naar ..??.. en wordt nog paniekeriger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:47

Daf schreef:
Begrijpelijk, maar het punt is dat ze gelijk naar binnen valt en mij met haar schouder gewoon omver donderd als ik niet opzij spring. Dus hoe straf ik dan af? En als ik straf dan reageert ze daar echt niet op, ze kijkt alleen maar naar ..??.. en wordt nog paniekeriger.

Ook al is er paniek, toch als ze jou omver loopt straffen, ze moet gewoon weten dat ze jou niet omver mag lopen. Probeer als ze naast je loopt en ze druk wordt je linkerhand voor je te houden naast haar hoofd, zodat ze op jou blijft letten. Erg ingewikkeld om zo uit te leggen trouwens...

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 10:51

Snap wat je bedoeld hoor :j en dat probeer ik ook wel, maar ruim 600 kg met mijn hand opzij houden wordt wat lastig :=

Ga van het voorjaar een aantal lessen grondwerk volgen en dat is op ander terrein, hopelijk laat ze het daar dan ook zien en kunnen we er gelijk op inspelen.

Bedankt voor de reacties.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:41

Probeer het aandacht verliezen voor te zijn.
Op het moment dat er iets engs is, doe je zo achterlijk mogelijk, dat ze zich de pleures schrikt van jou en dus de aandacht bij jou heeft :D Spring een keer op de grond, zwaai met je armen in de lucht, doe iets wat haar aandacht trekt en wacht niet af totdat ze haar aandacht op iets anders heeft gefocust. Als de aandacht weer bij jou is, ga je verder met wat je aan het doen was.
Bij het ene paard moet je net wat achterlijker doen als bij de ander :D
Paard moet gewoon leren wat jou persoonlijke ruimte is en dat ze daar niet in mag komen zonder toestemming, snotgurken of geen snotgurken.

Heb vorig jaar een lesje schrik en obstakel training gedaan en dat was heel confronterend :o
We begonnen met paard aan een leadrope met touwhalster 3mtr achter ons te laten lopen.... Probleem dus, want hoe ga je dát in hemelsnaam doen :o?
We hebben ons kapot gelachen, geschaamd, vanalles geprobeerd maar helaas, het lukte natuurlijk niet :D
Paarden liepen met de kop in de wolken, om zich heen te kijken, zonder enige aandacht voor de begeleider.
Uiteindelijk moesten we dus beginnen met halthouden op een afstand. Zodra paard een stap dichterbij kwam, touw zwieren, handbeweging of op de grond springen/stampen, alles om maar een reactie te krijgen van je paard. Sommige paarden zijn daar heel gevoelig in, andere wat flegmatieker. De kunst is dus om uit te zoeken hoeveel druk er nodig is om je paard op een afstandje te krijgen.
Vervolgens moesten we gaan lopen. Regelmatig even controleren of paardlief nog wel oplette en op een afstandje bleef: omdraaien en imponeren dus. Jezelf groot maken, en als dat niet genoeg was even wat duidelijkers doen.
Binnen een paar minuten hadden de paarden (en wij :D ) het "spelletje" door ;)

Leuke tip dus, zoek eens uit of je in de buurt een schrik en obstakeltraining kan volgen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 02:16

Hoe kan je paniek en respect nu in 1 zin gebruiken? :?

Het dier is bang, dus het doet wat het instinct hem of haar in geeft. Ipv de zweep er bij te nemen kan je beter zorgen dat het je meer vertrouwd zodat ze niet meer zo snel in paniek raakt. :)

Een paard straffen omdat het schrikt en dan over je heen loopt, ook al kan jij niet begrijpen waarom het schrikt, helpt echt niet. Integendeel. :) Dus idd desensibiliseren en vertrouwensrelatie opbouwen met dat dier.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 10:10

bedankt voor de reacties. Zoals sommigen hier aandragen om te straffen doe ik dus niet! Waar ik 't zweepje voor gebr is als verlengde van mijn arm om zo afstand te bewaren. Ik ben wel van mening dat ondanks dat er paniek is ze wel in de gaten moet houden waar ik sta, althans dat krijg ik van iedereen te horen, ook tijdens grondwerk-clinicp. Ik ga in iedergeval starten met grondwerklessen.

Tebaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:08

tuurlijk zal ze wel in de gaten moeten houden waar jij staat maar je geeft het zelf al aan, en paniek en 1.70 groot.
Tsja daar vlieg je dan zo achteraan ;)
Ik zou haar inderdaad ook niet afstraffen, ze heeft al paniek dan nog afstraffen kon bij haar wel eens averechts werken.
Sorry meid de oplossing heb ik ook niet voor je, maar wens je wee veel succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:19

als ze in paniek raakt en jij was toevallig een boom die in de weg stond loopt ze daar dan ook dwars overheen?? ze weet dus blijkbaar wel het verschil tussen jou en een boom, ze weet in haar paniek dus ook dat jij wel opzij gaat.... denk daar eens over na.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:44

Ik begrijp wat je bedoeld,maar heb helaas ook niet echt de oplossing(dus lees hier ook even mee)
Ik heb zelf ook een snel panikerige merrie,zo is ze het liefste en braafste paard van stal maar als ze schrikt vergeet ze je gewoon compleet.
Zo hebben we al een keer gehad dat we gezellig relaxed naar de wei liepen en ze opeens schrok van iets aan de rechterkant en woeps bijna een paard boven op mij.
Ik spreek haar dan wel even aan ''van doe eens normaal'' maar ik hoef haar echt niet anders gaan lopen straffen anders raakt ze helemaal in paniek.

Ik ben nu met haar begonnen aan schriktraning en dit gaat vrij goed,ik leer op die manier ook goed hoe zij reageert en hoe ik de situatie goed kan aanpakken.
En ze begint steeds meer op mijn te vertrouwen dat als ik zeg dat het goed is dat het wel goed zal zijn.
Maar ik zal met haar altijd op mijn hoede moeten zijn, want er kunnen overal kabouter in eens tervoorschijn komen ;)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:58

Fijn om te horen dat er meer mensen zijn die dit "probleem" hebben.

Vind het idd wel een goede zoals Cissy zegt, maar ja, ik heb nu eenmaal niet de stalen zenuwen van een boom, mijn wortels zeggen: spring aan de kant :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:15

Ik ben het helemaal met Cissy eens, zou het nog proberen met een ander voorbeeld, maar de boom is erg goed gevonden ;)

Ik wou noemen dat als een lager paard in de rangorde schrikt, die waarschijnlijk steun gaat zoeken bij een ´hogere´. Maar dit betekend niet dat die door dat andere paard heen moet lopen, dan krijgt die op zn minst een knauw. Jij moet je dus als die hogere gedragen, doen alsof het niet eng is, blijven staan en je paard duidelijk maken dat die best steun mag zoeken bij jou, maar niet over je heen loopt. Doet die dat wel, dan ben jij duidelijk niet de hogere en de betrouwbaarste en zal die enge situaties in zn eentje op moeten lossen.

Wat voor grondwerk doe jij (vraagteken is verdwenen van het toetsenbord...). Los of aan een lijn. En als die onder het zadel schrikt, wat doe je dan.

Om terug te gaan naar het probleem, wanneer die schrikt, dan mag die best eens opzij springen, maar zorg dat jij duidelijk blijft. Er is niets aan de hand, dus paard moet zich niet aanstellen. Ga door met je oefening, daarmee vraag je de aandacht. Gaat die er als een gek vandoor, laat eens omkeren (dit met los in de bak natuurlijk).
Dat ze haar concentratie niet de hele tijd bij jou kan houden is niet zo gek, concentratie is ook iets wat je moet uitbouwen. Het is aan jou om creatief genoeg te zijn haar weer bij jou te vragen. Laat haar maar een paar keer snel achter elkaar een oefening doen bijv.
Wat betreft over je heen lopen, dat mag gewoon niet. Punt. Een paard dat zich stiekem door jou heen drukt is niet fijn, maar ook niet gevaarlijk, een paard dat over je heen loopt wel. Heel snel aanpakken dus. Betekend niet dat je moet schreeuwen, slaan, maar wel dat jij sneller moet zijn dan jouw paard. Zie je dat die naar binnen komt, dan stuur je weg. Werken ed kleine hulpen niet, dan maak jij jezelf nog groter en geef je grotere hulpen. Desnoods doe je juist een stap naar het paard toe, dwing je hem terug. En het kan best zijn dat je eens iets harder op moet treden, eens een lijn moet gooien of zelfs je armen moet gebruiken. Let wel, dit is voor je eigen veiligheid, maar heel belangrijk is dat jij snel genoeg bent. Want hoe later jij reageerd, hoe groter de hulp moet worden ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:54

cissy schreef:
als ze in paniek raakt en jij was toevallig een boom die in de weg stond loopt ze daar dan ook dwars overheen?? ze weet dus blijkbaar wel het verschil tussen jou en een boom, ze weet in haar paniek dus ook dat jij wel opzij gaat.... denk daar eens over na.

Het zou het eerste paard niet zijn dat tegen een boom knalt uit paniek. Mijn merrie is er ooit in geslaagd om tegen de stalmuur op te knallen in paniek... Een paard dat écht in paniek is ziet niet meer waar het gaat.

Vertrouwen op bouwen, kordaat met haar zijn, dat ze weet dat jij de leider bent maar dat ze ook weet dat ze jou kan vertrouwen. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:43

Persoonlijk denk ik niet dat het hier over blinde paniek gaat zoals jij beschrijft, maar een respect-dominantie-onzekerheids kwestie.
Paarden in blinde paniek gaan inderdaad overal doorheen.