longeren aanleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Emm_

longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:46

Ik heb een pony van nu bijna 3 jaar oud.
Aangezien hij nu al een grote man wordt, vind ik het tijd om eens echt wat te gaan doen. Hij heeft ook wat last van knietjes die op slot gaan, en van de dierenarts moet ik daarom meer met hem gaan trainen. (Makkelijker gezegt dan gedaan met een shetje van 80 cm die nog niks kan..) Ik wilde hem dus gaan leren longeren.
Longeren op zich kan ik wel, maar het aanleren heb ik nog nooit gedaan. Ik wil het wel in 1 keer goed doen, dus wil jullie om wat advies vragen.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:50

Je vraagt niet direct info. over knieën die op slot slaan maar als je deze topics doorleest, vind je veel trainings adviezen:

Bramasole @ [BEH] knie van paard slaat op slot ?

Hoe je moet longeren, kun je het beste leren door het samen met iemand te doen. Zo uitleggen via een topic gaat moeilijk. Het gaat toch om de feeling die je krijgt en daarmee moet je in de praktijk aan de slag.

_Emm_

Re: longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:55

Dankje! Daar heb ik al wel wat aan. Volgens mijn dierenarts kwam het vaker voor bij shetlanders en is het met training waarschijnlijk te verhelpen, hij heeft natuurlijk nog weinig bespiering.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:57

ja, je ziet het vaker bij shetlanders. Een goede training kan je zeker verder helpen. Maar overvraag hem niet, hij moet immers nog drie worden.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:57

Bramasole schreef:
Hoe je moet longeren, kun je het beste leren door het samen met iemand te doen. Zo uitleggen via een topic gaat moeilijk. Het gaat toch om de feeling die je krijgt en daarmee moet je in de praktijk aan de slag.

Longeren op zich kan ik al, heb mijn haflinger ondertussen alweer 6 jaar en heb met hem ook les gehad met longeren. Alleen kon hij het altijd al en weet ik dus niet goed hoe ik mijn shet het echte begin moet leren.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:03

Om het longeren aan te leren kan je inderdaad beter met zijn 2e zijn en dan er iemand bij laten lopen. Is er niemand bij je op stal die je kan helpen of heb je ze thuis staan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:05

Balangrijk is dat je zelf goed weet hoe je moet longeren?
In veel gevallen denken mensen dat te weten, maar staan totaal verkeerd en hebben gewoon een bijzonder braaf paard die weet wat de bedoeling is ;)

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:08

Zet eerst een stukje bak af zodat uitbreken niet mogelijk is. Jaag hem van achteren iets op met het restant van de longeerlijn. Zorg dat je zelf ook achter de pony blijft. Aan de voorkant rem je hem af. Doe het niet te lang. Als het goed gaat (ook al is het maar een klein stukje) stoppen en morgen verder. Het moet leuk blijven. Succes.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:13

Tiets schreef:
Zet eerst een stukje bak af zodat uitbreken niet mogelijk is. Jaag hem van achteren iets op met het restant van de longeerlijn. Zorg dat je zelf ook achter de pony blijft. Aan de voorkant rem je hem af. Doe het niet te lang. Als het goed gaat (ook al is het maar een klein stukje) stoppen en morgen verder. Het moet leuk blijven. Succes.

In eerste instantie heeft de pony nog niet door dat hij in een rondje om je heen moet blijven lopen. en dan wegjagen met de lijn kan hem in paniek zetten. Hij moet eerst leren dat hij op een rondje moet lopen voor dat je kan gaan draven.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:14

Als je begint, doe dit dan op een ontspannen moment. Niet als hij net uit stal komt of als de rest bv. net buiten wordt gezet (dit kun je altijd later nog oefenen).

Start gewoon met wandelen naast hem aan de longe, zorg dat hij niet verder komt dan je schouder door bv. een klein zweepje te gebruiken als grens. Gewoon je zweepje even voor zijn schoft houden en HO zeggen. Oefen hier mee, zodat hij naast jou leert wat stem commando's zijn en dat hij gewoon moet doen wat je vraagt.

Het kan even duren, hij kan af en toe door je zweepje heen lopen maar blijf rustig en stop wanneer het goed gaat (als beloning).

Langzaamaan, als alles ontspannen gaat kun je zelf van plaats veranderen, heel natuurlijk verander je zelf van houding. Dus i.p.v. met je schouder naast hem te lopen, draai jij met je lichaam naar hem toe en loop ondertussen gewoon stapsgewijs naast hem grote voltes.

Bij paarden en pony's met de knieën op slot moet je grote voltes aanhouden. Je zweepje houdt je ook gewoon nog steeds in je hand en je longe in de andere. Zo loop je de hoefslag steeds af.

Ik zette de bak niet af met lint maar zou ik je wel willen adviseren. Zo heeft hij wat meer steun en afgrenzing.
Langzaamaan kun je steeds meer afstand van hem gaan nemen. Komt hij naar je toe, kun je met je zweepje naar zijn hals wijzen en zeggen WEG, belonen, belonen, belonen wanneer het goed gaat.

Schrikt hij eens of gaat hij er vandoor gewoon rustig terug nemen en verder gaan. Ik zou niet te snel afstand nemen, hoe verleidelijk ook. Doe dit heel stapsgewijs alleen in stap. Jaag hem niet op, zorg dat je altijd controle houd en echt ik kan je niet zeggen hoe belangrijk het is om dit samen met iemand te doen die hier ervaring mee heeft. Als je paardje uit angst ineens tussen de lijn komt o.i.d., dan ben je verder van huis.

Er zijn nog meerdere manieren maar deze raad ik je aan. Succes.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 14:01

Superwoman schreef:
Balangrijk is dat je zelf goed weet hoe je moet longeren?
In veel gevallen denken mensen dat te weten, maar staan totaal verkeerd en hebben gewoon een bijzonder braaf paard die weet wat de bedoeling is

Ik heb ook veel loswerken gedaan, dus wat betreft lichaamshouding en staan tov het paard weet ik wel hoe het moet. (Ben 3 keer op kamp geweest bij Equixantos, ben dus niet alleen met mijn eigen brave paard bezig geweest, maar ook met andere paarden.)

@Daks: Mijn paarden staan thuis, maar ik kan wel iemand vragen te komen helpen.

@Bramasole: Ik ga zeker wat doen met jouw advies! Denk ook dat het goed is om nog niet te snel afstand te nemen, merk aan hem dat hij over het algemeen nog heel aanhankelijk is. Ik heb zelf geen bak, dus ga eerst nog zorgen dat hij gewent is aan de bak van de buren voor ik begin met longeren.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:25

Wat ik heb gedaan :
Ik ben begonnen met gewoon in de bak wandelen. Daarna heb ik mijn poy wat van mij af laten lopen en zo een klein stukje op afstand op een kleine volte te lopen terwijl ik stil stond. Wel aageven met eem gebaar oid , anders snapt ie niet meer wanneer hij wel met jou moet stoppen. Dit heb ik gewoon uitgebreid. Dus steeds iets langer zelf doorlopen etc.
Voor de draf moest ik zelf energiek doen zodat zij dit ging spiegelen en dan belonen.

Een van de eerste dingen die ik een paard leer is wanneer hij bij mij moet komen. Ik buig dan en geef een stem commando. Scheelt om te belonen ;)

Ik heb de eerste keer maar 3 of 4 keer gevraagd zelf een stukje te lopen. Niet te veel in 1 keer willen . Ik heb het speels meegepakt...