[AR] hoe mennen jullie achetr je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

hoe mennen jullie achetr je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:13

hoi!

mijn draver is wel beleerd voor de kar , maar die heb ik niet tot mijn beschikking(kar en tuig)
met mijn shet maak ik altijd 2 touwtjes aan haar halster vast en ga er dan achter lopen , wat ze vaak doen bij het beleren .
nou heb ik 2 vragen :)
1. kun je dit bitloos doen ?
2. kun je dit ook doen met een longeersingel?

femke

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:30

1. Ja, het kan bitloos. Ik ben er niet zo fan van omdat je minder controle hebt, terwijl die controle zéér belangrijk is bij het mennen.
2. Bedoel je beleren met een longeersingel of voor de wagen met longeersingel? Beide gaat eigelijk niet, je hebt gewoon een goed, stevig en degelijk tuig nodig ;) Bij het erachter lopen nog niet, maar wel bij het slepen.

Verdiep je er maar eens in, lees boeken, check de wiki en lees wat andere topics. En misschien kun je een keer met iemand die ment.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 21-02-10 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

jouke_h

Re: hoe mennen jullie achetr je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:41

Je kan wel een longeersingel omdoen daar longeerlijnen oid doorheen en dan erachter lopen

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:43

Ik heb ook (nog) geen kar en tuig. Ik ga met mn draver wel eens lange lijnen, dan maak ik een dubbele longe of 2 longeerlijnen aan het bit, door de longeersingel en dan kun je prima erachter gaan lopen.
Ik zou dat bij mijn draver ook gerust bitloos doen, maar ik zou er nooit een bitloos voor de wagen durven te zetten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:51

Mennen is mennen, wat jij bedoeld is lange lijnen, dus er achter lopen. Dat kán bitloos als je dat zou willen, al zou ik er geen stalhalster voor gebruiken, daar is een stalhalster ook niet voor bedoeld; wil je dan wenden dan trek je gewoon z'n hoofd om. Ben er dan ook geen voorstander van. Het kan wel.
Longeersingel kun je prima gebruiken om te lange lijnen, maar een schoftje van het mentuig gaat ook prima.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:06

bedankt voor jullie reacties!

ik zalk er zeker aan beginnen

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:08

mijn shetlander ( niet het paard wat ik hier bedoel )
daar loop ik er altijd achter met alleen touwen en geen longeersingel. dit omdat ze iets op haar rug vreselijk eng vindt .
mensen niet , wel dekjes , zadels , singels etc . ze komt van de markt , en ik weet niet wat er met haar is gebeurd , maar het kan zo zijn dat er vervelende dingen met haar zijn gedaan voordat ze bij ons kwam . maargoed , daar loop ik dus eigenlijk altijd alleen met longeerlijn/touw achter . maar ik ednk dat dat geen optie is bij een paard van bijna 1.70. bij een shet kan dat wel .

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:29

Ik snap jouw laatste zin niet helemaal:
maar ik ednk dat dat geen optie is bij een paard van bijna 1.70. bij een shet kan dat wel