mijn pony doet dominant

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArsVivendi

mijn pony doet dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:29

mijn pony van 3 is heel erg dominant tegen mensen dat heb ik met wat leidwerk er uitgekregen
en eerst gaf ik altijd een beloning als ze iets goed deed
maar nu als ik haar iets geef word ze achresief ik kan dan wel weer wet leidwerk gaan doen
en daarna gaar het wel goed maar een half uur later doet ze het weer
groetjes sophiepatje

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:24

Hoi meid,

Wat gaf/geef je als bedloning?
Je paard snoepjes geven ter beloning is voor sommige paarden geen goed idee. Ze zie jou dan als mindere en gaan dan de bovenhand nemen.
Ze worden agressief of vervelend als je bijvoorbeeld eens niets mee hebt.

ArsVivendi

Re: mijn pony doet dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 16:09

heey
ik geef meestal biks dan doe ik iets in mij
zak en dan pak ik iedere keer en paar biksjes
maar als ik haar nu niks geef als ik met haar aan het werk ben
word ze heel agressief en komt ze zelfs omhoog
gr sophiepatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:12

geen beloning maar geven in de vorm van eten!
als hij iets goeds doet gewoon aaien, met je stem of een klopje op de hals geven.
zijn vervelende gedrag zo goed mogelijk proberen te negeren en wanneer hij eens braaf is of gewoon lief stil staat gelijk goed belonnen met je stem of aaien etc.
maar eten zorgt er vaak voor dat een paard vervelend wordt

succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:23

Ik ben niet zo een grote fan van voerbeloningen, omdat een goede timing van zo een cruciaal belang is dat je heel zeker moet zijn van je zaak.

Heel afgezaagd, maar misschien kun je toch het beste een les nemen of in elk geval iemand laten meekijken.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:28

hoi, ik ben zelf niet zo voorstander van paard belonen met wat lekkers, om misschien even een totaal ander voorbeeld te geven, ik heb met mijn hond op cursus gezeten moest ook met snoepjes, maar de hond reageerde zo goed op mijn stem, dat hij het prima deed als ik hem de hemel in prees...Was het ook ''vrouwtje ik doe het goed he?'' Toen is mij gezegd kan beter met de stem, dan net snoep want wat als je een keer niks bij je hebt? Dus ik zou toch proberen om het zonder snoep te doen, misschien afwisselen? Ene 1x wel wat andere keer niet... en dan weer wel en zo uitbreiden naar geen snoep meer geven???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:38

Het paard niet uit de hand voeren, daar worden ze alleen maar vervelend van. Wil je een paard wat extra's geven, doe dat dan in zijn voerbak, of laat hem dat "toevallig" in de box of in het weiland vinden...

ArsVivendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:50

hoi ik heb les en cursussen gehad en de een doet het met beloningen en de ander de het zonder ik ben het toen met gaan doen maar bijv: ik heb haar geleert te knielen en dat gaat heel goed maar om haar verder te laten zaken doe ik dat met een snoepje als het daarna goed gaat probeer ik het nog een keer
en dan heeft ze er geen zin meer in en word ze achresief ze is gewoon super snel afgelijd en als ze der zin niet krijgt word ze boos

ik kan misschien inderdaat gewoon afbouwen en dan na een tijdje gewoon zonder
snoep doen maar haar gewoon belonen met mijn stem

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:54

Geen snoepjes oid meer geven
En wees duidelijk, jij bent de baas.

En probeer dus de aandacht bij jou te houden door het leuk te maken. constant het zelfde vind een paard ook niet echt leuk. als ze het goed doet ga je weer wat anders doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:44

Misschien is clickeren wat voor je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 01:00

Ik vraag me af waarom je aan ingewikkelde oefeningen begint als de gewone basisopvoeding er nog niet goed inzit?

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:40

Anoniem schreef:
geen beloning maar geven in de vorm van eten!
als hij iets goeds doet gewoon aaien, met je stem of een klopje op de hals geven.
zijn vervelende gedrag zo goed mogelijk proberen te negeren en wanneer hij eens braaf is of gewoon lief stil staat gelijk goed belonnen met je stem of aaien etc.
maar eten zorgt er vaak voor dat een paard vervelend wordt

succes!

Juist, ben het eens met deze ^^

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:45

Dat overschakelen van snoepjes als beloning naar stemgebruik / aaien, moet je niet in een keer doen ;)

Jou paardje is nu gewent dat ze wat krijgt als ze het goed heeft gedaan en eist bijna dat ze het krijgt. Daarom komt ze omhoog, zo van: 'hoe bedoel je ik krijg niks, geef!'

Je zou kunne beginnen met haar eerst de hemel in prijzen als ze het goed met je stem en daarna een klein snoepje geven terwijl je der aait. Zodra ze begint te reageren om je stem, kan je het snoepje af en toe weglaten en vervolgens helemaal afbouwen.

Maar doe dit niet alleen bij het grondwerk / leidwerk. Ook al sje aan het poetsen bent en ze staat mooi stil gelijk de hemel in prijzen (maar geen snoepje geven als je dat bij dat onderdeel nog niet deed).

En als je der gaat inrijden (of ben je daar al meebegonnen?) gelijk weer helemaal vol prijzen als ze het goed doet. GEwoon bij alles zeg maar :)

Neem dan ook 1 bepaald woordje ervoor. Zoals goedzo / braaf enz..

Heel veel succes!

ArsVivendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:40

ja ik ben ool al bezig met gewoon minderen en misschien ga ik ook clickeren ik denk dat dat wel goed zal gaan
maar weet eigenlijk niet hoe of dat moet heb dat namelijk nooit gedaan

ze is ook net ingereden dat gaat heel goed
stap,draf,galop ze pakt het snel op en vind het ook leuk om te werken

goetjes sophiepatje

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:42

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 03:14

Voerbeloningen zijn voor vrijwel elk paard de sterkste motivators die je kunt gebruiken. Perfect! Maar: als trainer die voerbeloningen gebruikt, moet je wel heel goed weten hoe, wanneer, wanneer niet etc.

Trainers die heel duidelijk en heel consequent en slim kunnen zijn, kunnen paarden perfect (her)opvoeden en trainen met behulp van (clickertraining en) voerbeloningen. Zonder enige vorm van straffen.

Het is niet zo gemakkelijk, clicker training goed toepassen, maar ik raad het iedereen aan. Omdat het paard nu eenmaal iets fout doet als wij als trainer iets kennelijk niet goed genoeg hebben duideijk gemaakt aan het paard. Óf we hebben dat foute gedrag onbewust (soms) zelfs beloond! Het paard is dus niets kwalijks te nemen. Juist de trainer(s) moet(en) zichzelf trainen, om een duidelijke, consequente en - als je vriendjes wilt zijn met je paard - léuke trainer te zijn.
grt,
Karen