Hoe de balans v. paard bij longeren verbeteren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Hoe de balans v. paard bij longeren verbeteren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 14:47

:wave:

Hoe kun je de balans van je paard aan de longe verbeteren? Hij gaat namelijk -bijna altijd- onderuit tijdens het longeren. Neen we houden hem niet te kort, neen we laten hem -indien mogelijk- niet crossen, neen we worden niet hysterisch etc.. Hij heeft gewoon echt moeite met aanspringen in galop, in galop blijven, en niet onderuit gaan tijdens de galop wanneer hij aan de longe hangt. In stap en draf is dat allemaal geen probleem en maakt hij netjes een mooie cirkel (als het meneer belieft). Onder de man vormt de galop overigens (wat de balans betreft) geen probleem.

Dat is dus echt super vervelend als je een poosje niet mag rijden en hem dus wel MOET longeren (moet trouwens altijd kunnen, hier wordt aan gewerkt :Y) )

Tips of info zijn meer dan welkom!

:wave:

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:48

Hoe oud is het paard?
Hoe groot is je longeercirkel (of bak die je gebruikt)?

Mijn Fries heeft er minder moeite mee in de paddockbak van 20 meter doorsnee dan in de longeercirkel die duidelijk een kleinere doorsnede heeft!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 14:53

Mijn paard is nu 6 jaar (en echt aan het puberen), hij heeft voordat ik hem heb aangekocht (nu bijna 4 maanden geleden) ongeveer een 3tal maandjes niet moeten werken.

We beschikken jammer genoeg niet over een longeercirkel dus moet het altijd in de bak die toch redelijk wat doorsnee heeft (ben verschrikkelijk in inschatten van lengtes etc, dus daar waag ik me niet aan :D).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:55

Ah, mijn paard is 6,5! En een fries, dus galop is toch al een probleem. Hij gaat niet onderuit dat niet. Maar waaiert wel steeds meer uit.

Evt Dubbele lijnen zodat je hem aan 2 kanten kan begrenzen en opvangen?
En veel balkjes laten lopen (stap en draf) voor algemene bespiering, conditietraining en daardoor betere houding van het paard.

Shanelle

Re: Hoe de balans v. paard bij longeren verbeteren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 14:57

Haha wat een toeval :D
Ik heb ook al eens aan een bijzetje gedacht (en in vorige topics besproken), maar aangezien mijn paard ook nog eens bijna elke keer met longeren uitbreekt, leek 'ons' dat niet zo'n al te best idee ..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:58

Heb je de bak afgezet? Dus de cirkel uitgezet met lint, of iig de bak door de helft oid? Dan heeft hij iig aanleuning aan de kant.

Daarnaast zou ik er dan denk ik voor kiezen om hem voorlopig niet te laten galopperen. Steeds onderuitgaan is alles behalve goed voor een paard.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 15:04

Nee ik heb het nog niet geprobeerd met een stukje af te zetten. Toen hij gisteren onderuit ging, was het aan een stuk aan de kant (op een meter van de kant ong.)

Voor mij hoeft hij ook helemaal niet te galopperen aan de longe, maar hij doet het zelf. Hij moet echt zijn ei kwijt als hij aan de longe hangt .. We proberen wel om hem altijd eerst rustig te laten beginnen en dat lukt -meestal- wel. Maar van zodra hij IETS hoort/ziet/inbeeld is hij weg ..

Het zou misschien wel interessant zijn als ik er een filmpje van kon posten, dan zien jullie ook hoe hard hij over zn schouder gaat hangen en hij onstuimig hij wordt - zonder dat er iets aan de hand is. Want ik weet me aan de longe echt geen raad ..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:10

Ik ken het helaas... ook al stap je een tijd aan de hand voor je begint met longeren, die van mij gaat ook altijd eerst als een gek in de rondte. Als eens eraan gedacht hem eerst ff los te laten in de bak, ff energie eruit en dan beginnen te longeren?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 15:16

Ja, meer dan eens zelfs, maar hier komt het dan: als ik hem eerst los zet doet 'ie gewoon niks :+ ZELFS NIET nu het hier in Belgie de afgelopen dagen plots weer een stukje kouder werd. Hij gaat dan gewoon wat wandelen in de bak, natuurlijk gaat hij ook ff eerst lekker rollen, maar dan hebben we het zo wat gehad. Sóms komt er (plots heel veel dan) actie van, als ik naast hem begin te lopen :roll: maar da's ook allemaal niet zo evident (in vorige topics reeds uitgelegd)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:20

Ik doel dan meer op dat je er wel ff met de zweep achteraan moet, dat ie wel moet rennen. Dan kan ie beter in een 'grote' bak rennen dan aan de longeerlijn.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 15:23

Ja nou dat werkt bij hem echt niet. Hij wordt echt vréselijk chago van de zweep (die ik onder het rijden oid NOOIT gebruik en voor zover ik weet heeft hij nog nooit echt een 'aanvaring' met een zweep gehad - ook niet in het verleden). Vanaf het moment dat ik een zweepje bovenhaal om wat 'drijvende kracht' uit te voeren, gaat hij zich stevig in de grond zetten en begint hij te schrapen, dan slaan en dan echt aanvallen met zijn voorbenen *zucht*

PS: dit gedrag had hij in het begin niet en zoals ik zei sla of gebruik ik hem nooit met een zweep, dus ik weet echt niet van waar hij dit gedrag heeft gehaald. Hij is overigens echt niet BANG ofzo van die zweep, hij wordt er gewoon boos van en wil de zweep steeds laten zien wie de baas is ..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:30

Zweep hoef je imo ook niet te gebruiken, aanjagen kan met van alles. Maar persoonlijk zou ik snel klaar zijn met dat soort grapjes, bij mij flikken ze dat 1x en dan nooit meer :n

Maar goed dat was niet je vraag waarvoor je je topic opende ;) Verder weet ik het namelijk ook niet. Sommige paarden zijn gewoon niet te longeren.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 15:31

Haha ja dan denk ik dat ik een paardje vanuit die categorie op stal heb staan :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:11

Shanelle schreef:
Ja nou dat werkt bij hem echt niet. Hij wordt echt vréselijk chago van de zweep (die ik onder het rijden oid NOOIT gebruik en voor zover ik weet heeft hij nog nooit echt een 'aanvaring' met een zweep gehad - ook niet in het verleden). Vanaf het moment dat ik een zweepje bovenhaal om wat 'drijvende kracht' uit te voeren, gaat hij zich stevig in de grond zetten en begint hij te schrapen, dan slaan en dan echt aanvallen met zijn voorbenen *zucht*

PS: dit gedrag had hij in het begin niet en zoals ik zei sla of gebruik ik hem nooit met een zweep, dus ik weet echt niet van waar hij dit gedrag heeft gehaald. Hij is overigens echt niet BANG ofzo van die zweep, hij wordt er gewoon boos van en wil de zweep steeds laten zien wie de baas is ..

Hmmm, dit klinkt mij als een dominantie/leiderschap probleem in de oren! Want zodra jij dus de drijfende kracht gaat zijn (dus leider) denkt hij: de groetjes! Dat pik ik niet.

Zo te horen ben je hem dan met longeren misschien ook niet de baas. Plus dat ie aan het puberen is. Mijn Fries had er in het begin ook een handje van toen ik hem net had ( 9 mnd terug). Niks met stappen beginnen, gewoon hoppa in de draf. Maar dan pak ik hem dus helemala terug (ik haal hem binnen) tot ie een klein rondje om me heem draaft of galoppeerd terwijl ik zeg dat ie moet STAPpen. Ik beloon hem zodra hij stapt (druk weg en stem). Het heeft een stuk geholpen (dat en mijn grondwerk met hem. EN ook andere dingetjes die eerste weken even duidelijk gemaakt. Namelijk dat IK de leider ben en niet hij!)

Misschien begeleiding met longeren vragen en zorgen dat hij die puberstreken vergeet en jou als leider gaat zien. Nu steekt ie gewoon zijn middelvinger op als jij hem wilt longeren. Hij staakt als het ware om te werken en probeert je uit. Ik zeg aanpakken!

Heb net in je profiel gekeken: de mijne is van 9-6! Dus ze schelen maar 2 daagjes haha. Wat grappig.
Mooi beessie trouwens, karakter straalt ervan af.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:57

Haha dankjewel Zilfstar, hij weet het zelf ook donders goed dat hij er leuk uit ziet :P !!

We kampen idd met ernstige dominantie-problemen momenteel. Ik kan niets inbrengen tegen wat je net hebt gezegd want het klopt van a tot z. Leuk is het alles behalve, maar we moeten erdoor! Ik heb gewoon heel veel moeite met de juiste manier van HOE te vinden. Met longeren heb ik idd niets te zeggen en van zodra ik dat 'merk' ga ik gelijk aan mezlf twijfelen en dat voelt hij echt onwijs hard aan. Ik heb geprobeerd echt op mijn houding te letten en me n keertje GOED boos te maken, maar niets lijkt te helpen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:24

Daarom idd begeleiding vragen.
Dit los je niet op met een keertje je boos maken. Het gaat om je hele houding de hele tijd dat je met je paard bezig bent of zelfs in de buurt bent. En dat voor altijd...

Hoe begeleid jij je paard? Loop je naast hem (naast zijn hals) of loop je voor hem? Als hij zijn hoef niet wil optillen of uit je handen trekt laat je dat gebeuren? Of zet je hem op zijn plek (elke keer)? Loop je zelf sloffend of loop je actief met opgeheven houding en borst vooruit (heb net Hempfling zitten lezen :o ) Dit zijn signalen die hij oppikt. En waarmee jij aangeeft wie de leider is. Van achter de PC kan ik niet zien wat je doet, maar zoals je het omschrijft sta je niet zeker naast hem. Je bent wrs bang voor zijn reactie (geeft niks, had ik ook toen ik net mijn eerste eigen paard had. Weet niet of dit je eerste is en hoe lang je hem hebt nu?) Miss heb je angst voor hem gekregen?

Probeer voor jezelf na te gaan wat nou het ergste is wat kan gebeuren als JIJ boos wordt, zeker wordt en hem op zijn plaats zet. En bedenk je reactie en wat de juiste reactie zou zijn. Helemaal afslaan hoeft niet, heb ik het niet over. Maar als die van mij wat flikte in het begin kon ie een brul verwachten van hier tot Tokio. OK stond ie even in de stress, te trillen op zijn pootjes en scheet hij 7 kleuren stront... maar na 2 weken begreep hij dat ik verder niks deed en dat was voor hem genoeg. Als hij wel over me heen wilde denderen duwde ik terug (ik moet zeggen, ik heb een goedzak hoor), kneep in zijn velletje }> of kreeg hij een lel tegen hals, borst, neus of buik. Gewoon 1 goede lel en klaar. Ik hoef dat niet vaak te doen.

In het begin zul je even wat vaker tegen hem moeten brullen, maar naar gelang de tijd zal dat minder hoeven. Maar nogmaals: vraag hier hulp bij! van een deskundige (ook op Bokt te vinden) want dit longeerprobleem is denk ik voor een groot gedeelte terug te voeren op het dominantieprobleem. Wrs gaat hij over zijn grenzen omdat jij als leider dit in het dagelijks gebruik niet aangeeft. Succes! je mag altijd PB-en

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:04

Eventjes een nieuwe poging: wegens zadel weg voor een maand, MOET ik nu wel longeren :D

Probleem is dat mijn paard érg hard over de schouder valt in galop, waardoor hij soms onderuit gaat. Ik probeer dan gewoonlijk om hem verschillende keren te laten aanspringen want dan zie je wel dat hij bij de 4e x ofzo 'stabieler' vertrekt. Maar wàt (welke oefeningen / hulpen) kan ik doen om dat over de schouder vallen te vermijden ?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:08

Heel veel bakjes longeren, soms gewoon op de grond, soms een uiteinde omhoog, soms een waaiervorm.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:09

Sorry dat begrijp ik even niet (voel me heel dom nu :D) zou je dat even willen verduidelijken ?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:26

hallo, heb je al geprobeerd met hulpteugels? Zoveel mogelijk in een hoek van de bak longeren, dan maak je al gebruik van de hoek, daar kan hij niet uit ontsnappen en wordt hij verplicht om te buigen.
Dubbele longe is ook een afdoend middel om je paard te leren buigen en je hebt hem beter onder controle. Natuurlijk als hij al gewoon is er iedere keer vandoor te gaan is het gevaarlijk om te longeren met dubbele longe. Hij kan er in verstrikt geraken en dat zou je niet willen meemaken.
Is het het arabiertje in je profiel dat je bedoelt? Mooi paardje.
Laatst bijgewerkt door vancky2005 op 08-03-10 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:31

De hulpteugels die worden aangeraden zou ik persoonlijk nooit doen bij een paard dat regelmatig onderuit gaat.
Probeer het eens los in de bak. Niets eraan en gewoon alleen maar spelen met hem. Niets aantrekken van hoofdhouding, stelling of weet ik wat, maar hem op eigen benen in zijn eigen houding laten lopen.
Daar word een paard sterk van en daar leert een paard van op eigen benen lopen.

Nog beter..een vriend kameraad waar hij mee kan spelen. Heeft hij dat wel eigenlijk??

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:53

intersant