Longeren met dubbele lijnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Longeren met dubbele lijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:35

Hoi.

Ik wil me eens gaan verdiepen in het longeren met dubbele lijnen. En dan niet echt het longeren in een longeer cirkel, maar gewoon in de rijbak. Zodat ik de travers, het wijken en schouderbinnenwaards aan de lange lijnen met hem kan doen. Gewoon voor de fun. En omdat het me ook wel prettig lijkt om zulke oefeningen zonder de belasting van de ruiter op zn rug te oefenen. Ik ben M2 met mn paard. Dus onder de man zijn die oefeningen geen probleem.

Ik zou ze alleen graag ook op zo'n manier gaan leren. Maar dan wel een beetje verantwoord. Weet iemand een goed boek of internet site waar dat goed op beschreven staat? Of heeft iemand hier daar verstand van en mij kan vertellen hoe je daarmee een beetje aan de slag kan?

Chaos

Re: Longeren met dubbele lijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:36

Ik denk dat je eerst wel op de cirkel zult moeten beginnen voordat je met de lange lijnen er achter gaat lopen. Als ze dit niet kennen kunnen ze heel raar doen.. :+

Kun je niet gewoon les nemen bij iemand?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:39

Ja een longeer cirkel hebben we ook op stal. Dus dat is geen probleem. Maar mijn uiteindelijke doel is wijken en travers e.d. gewoon voor de fun. Is een keer wat anders. De stem commando's stap/draf zitten er goed in trouwens. En weet niet echt iemand voor les. Ken niemand hier in de buurt die dat doet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:42

Ja. Ik ken verder idd alleen cursussen die gegeven worden voor lange lijnen. En ik snap dat je het als afwisseling wilt doen, maar als je paard het niet begrijpt dat jij achter hem loopt en vanuit daar tempo en richting en houding bepaald kun je best wel wat problemen krijgen.. :+

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:46

Ja, als ie t in zn bol krijgt gaat ie rondjes draaien. Zo van baaaaasje ik wil naar je toe. Waar beeeeen je nou.. :+ Na dat zal wel meevallen hoor. Hij heeft vroeger ook voor de kar gelopen in zn jonge jaren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:11

Oo. Dat scheelt al een heel stuk, dan heb je maar zo kans dat je erachter kunt lopen en zo weg kunt "lopen" al trainend. :)

Is dat boek van emiel voest niks, lange lijnen? Of gaat dat alleen maar over zijn freestyle methode? Ik zou het verder echt niet weten.. :P

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:16

Ja dat wil ik dus eens gaan proberen. Maar wat heb je dan in godsnaam nodig? Longeersingel, hoofdstel dubbele longe, en wat voor zweep? Dressuur, men of longeer ?

Dat boek ken ik niet. Ben niet zo thuis in freestyle en die andere meuk. Vind t al heel wat dat ik met een barefoot rij nu ik even tijdelijk zonder zadel zit. (Zucht, wanneer komt m'n WOW nou eens naar NL)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:17

Is dat boek van Lammert Haanstra over gewoon longeren?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:35

Ja. Heb wel wat cursussen bij hem gevolgd, maar dat was allemaal aan de enkele longe, of dubbele longe, maar dan nog steeds gewoon het longeren op de volte. Kan me ook niet herinneren dat hij echt lange lijnen werk doet..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:36

Ik denk dat een menzweep het handigst is. :+
Maar ik ben ook een leek op dit gebied.

De keren dat ik het met mijn merries geprobeerd heb ging het alle keren niet van een leien dakje, en mijn dressuurzwepen waren te kort en mijn longeerzwepen veeeels te lang. Menzwepen heb ik niet.. :)

Donanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:39

In dat boek van Lamert Haanstra gaat het vooral over gewoon longeren, maar ook een stuk gaat over met dubbele longe longeren. Maar het gaat dan niet over de oefeningen die jij wil gaan doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 03:00

Piet bakker is dat niet dé man van lange lijnen, geeft les en heeft ook dvd's en boeken en zo...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 09:17

Zegt me niks. Ga ik vanmiddag wel even googelen.. Thx... ;)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:23

@TS: ik weet wel iemand die aan huis komt les geven bij jou in de buurt, ohz maar ook dubbele lijnen. Sandra Strating www.sameninbalans.nl, bel haar anders even dan kun je het zelf vragen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:29

Er is een dvd van Lammert Haanstra waar ook die oefeningen die jij wilt doen worden uitgelegd en vertoond.
Probeer eens het volgende:
Ga naast je paard lopen ter hoogte van de schouder, zorg ervoor dat je een hoofdstel gebruikt met teugels/leidsels die lang genoeg zijn! Probeer dan eens of je paard recht uit wil lopen, gaat dit goed probeer dan eens of je paard stelling naar binnen wil aannemen (als het ware een schouder voor oefening), gaat dit goed kan je het steeds verder uit gaan bouwen naar schouder binnen. Snapt je paard deze hulpen kan je het gaan proberen uit te bouwen naar een contra schoudervoor en zo verder.
Heb je dit onder de knie dan kan je een stap verder gaan door langere leidsels te bevestigen en meer afstand van je paard te gaan nemen.
Ik gebruik voor het longeerwerk het schoftje van Lammert Haanstra, ideaal daarvoor!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:33

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:20

Ik werk ook veel aan de dubbele longe. Longeersingel, hoodstel en twee lijnen is voldoende. Ik gebruik de dll van voest maar je kunt ook zeiltouw gebruiken, ik vind dit fijner werken dan twee longeerlijnen. Ik gebruik geen zweep. Het handigst om hem te laten wennen op de cirkel: buitenkant door het lusje en dan over de rug en binnenkant nog niet door het lusje, daarna binnenkant door het lusje en tenslotte de lijn achterlangs. Vanuit de cirkel kun je naar rechte lijnen gaan, op het rechte stuk houd je de buiten lijn er goed bij en in de bocht geef je een beetje buitenlijn zodat hij goed de bocht door kan. In het boek over dubbele lijnen van Voest staat alles duidelijk beschreven. ook oefeningen als wijken ed komen aan bod. Tip: Als hij zich binnendoor in de lijn draait of er vandoor wil gaan kun je altijd gewoon de buitenlijn loslaten en hem met de binnenlijn op de cirkel zetten en daarna weer rustig de buitenlijn erbij pakken. Succes!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 14:41

Thx hexodrien !! Daar heb ik wat aan. Ga van het weekend even kijken hoe ik aan dat boek kan komen. :D