Wat doen met 1,5 jarige??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jadys

Wat doen met 1,5 jarige??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 14:03

Ik heb mijn 1,5 jarige merrie nu bijna 1 jaar. Staat heerlijk in een gemixte kudde altijd buiten, nu ben ik al met haar aan het wandelen en af en toe een beetje grondwerk. Ik merk dat ze het (soms wel een beetje te) leuk vind om te 'werken'. Iemand leuke ideetjes wat nog meer te doen? En wat absoluut niet?

Priya

Re: Wat doen met 1,5 jarige??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:55

Niet longeren op kleine cirkel (natuurlijk) en geen lichamelijk zware truucjes doen als compliment, buigen etc. Wel doen: vrijheidsdressuur (targetten, kusjes geven, voetjes geven, parkeren) en een beetje grondwerken inderdaad. Maak het haar niet te moeilijk. Kijk naar haar reacties en pas daar jouw training op aan. Een beetje werken kan geen kwaad! Geniet ervan :)

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 23:56

Dank je! longeren doe ik zowiezo niet :) Af en toe lekker spelen in de bak. Ze wil zo graag leren Tips voor een beloning? Ik gebruik nu stukjes wortel...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:02

Technisch gezien kan je met grondwerk/VD beter wachten tot 2,5 jaar, omdat het paard nu mentaal nog niet in staat is hiertoe. De basis kan je eventueel al lichtjes mee beginnen. Je volgen als je dat wil, blijven staan en de 3 gangen op commando, dat soort dingen zijn nog niet te zwaar. Verder zou ik het belonen met voer afbouwen. het kan nl goed zijn dat ze het na een tijdje gewoon voor het eten gaan doen ipv voor jou uit vertrouwen. Verder, nog zéker niet longeren. Gewoon lekker poetsen, wandelen aan de hand of gewoon wat spelen in de bak. Om echt al te beginnen 'trainen' en dingen aan te leren is ze echt nog te jong. Snap best dat je met haar aan de slag wilt, maar je kan beter nog wat wachten ;)

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:43

Daar heb je idd gelijk in. Dank je, ik moet mezelf ook wel afremmen hoor :) liefst ga ik elke dag aan de slag maar 1 x in de week ong. vind ik genoeg. Gelukkig heb ik nog een ander paard van 10 dus kan ik makkelijker die kleine even opzij zetten :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:06

Volgens mij doe je het zo prima, ik zou zelf niet veel meer doen dan dit.
Zorg dat de basis er in zit, dus voetjes geven, halster om, meelopen, enz.
Clickeren kan ook handig zijnn, targetten is altijd handig.

Dan komt de rest vanzelf.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:09

ik volg dit topic ook even aan gezien ik een 2 jarige heb staan die ook maar al te graag wilt werken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:12

Als ze ouder zijn is steppen ook heel erg leuk! :)

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:13

Steppen ?

Mag k vragen wat dat is ?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:18

Steppen, met de pony naast je step. :D

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:31

Dank je TurdusMerula! en targetten?? Geen id, als ik ga googlen zal ik het vast vinden maar misschien kan het hier uitgelegt wordne :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:39

Targetten 'hoort' vaak bij het clickeren. Grof gezegd leer je door clickeren (operante conditionering) het paard een doel aan te raken met een lichaamsdeel.
Tenminste, dat kan, het is net wat je er zelf van maakt.

De basis hiervan kan imo handig zijn om aan te leren, de paarden onthouden dat wel, en je kunt er op teruggrijpen. :)

Voorbeeldje: de start is om je hand aan te laten raken met de neus.
Als je echt ver bent kun je een pion laten aanraken die in de trailer staat terwijl je paard nog buiten staat.
(Voorbeeld he...)

Er loopt ook een fijn clickertrainingtopic hier op GVL. :)

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:14

Toen de mijne 1 en een half was, zette we hem soms in de piste en waren dan wat met hem aan het spelen!! Wat ik enorm leuk vond om te zien was hoe dat beestje zichzelf helemaal begon uit te leven en te bokken, crossen, briezen... En als jijzelf dan ineens stil staat en niets meer doet, moet je dat koppie eens bekijken :P "huh? heb ik iets verkeerd gedaan?" Meestal komt hij jou dan een beetje uitdagen tot spelen (natuurlijk moet ie wel jou ruimte blijven respecteren). En als je dan ineens omhoog springt en wat onnozel doet, is je beessie weer vertrokken voor een paar minuten :D

Wat je zo dus spelenderwijs kan leren is de commando'tjes; Ho, stap, draf, galop...

De mijne is nu 2 jaar en na wat spelen, moet hij altijd een minuutje of 5 "werken". Dan loopt hij op de hoefslag op het commando dat ik geef en hij kan nu ook op bevel van hand veranderen. Ik heb hem ook geleerd om een circel rond mij te maken als ik het vraag. Jaa, ik heb ook een (té) werklustig beestje := En nadien weer wat spelen en dat vind de mijne altijd superleuk!!

Is ook handig voor de toekomst, als je gaat beginnen longeren

alexmeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:31

Ik heb ook een bijna 2 jaarse.
Hij is hengst 1.57m maar weet nog niet wat ik ermee moet,
wil hem niet verkopen .. maar school en paarden,
zo moeilijk :(

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 03:45

Tja is altijd moeilijk....Je kunt ook iemand ander je paard laten rijden tijdens je studie...
TErugkomend op het eigenlijke onderwerp: ik zou ook pas met 2,5 jaar gaan longeren maar een beetje spelen en grondwerk kan volgens mij geen kwaad. En ik vind dat een paard je goed moet volgen en ook stil moet kunnen blijven staan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 04:24

JadeYsla schreef:
Ik heb mijn 1,5 jarige merrie nu bijna 1 jaar. Staat heerlijk in een gemixte kudde altijd buiten, nu ben ik al met haar aan het wandelen en af en toe een beetje grondwerk. Ik merk dat ze het (soms wel een beetje te) leuk vind om te 'werken'. Iemand leuke ideetjes wat nog meer te doen? En wat absoluut niet?

Je kunt aan de Seven Games van Parelli beginnen, dat is een goede basis (opvoeding) voor elk paard. Jonge paarden zijn leergierig en vinden wat afwisseling ook erg leuk. Je kunt dus ook wat clicker training gaan doen, bv leren clickeren, voer "weigeren", targetten en dat soort oefeningen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:33

Ik ben van mening dat je met een jong paard al best een hoop kan doen... Ik heb mijn merrie zelf gekocht toen ze 8 maanden was en vanaf dat ze 1 was, zijn we stilletjes begonnen met grondwerk en VD. Eerst hield dat in gewoon netjes meelopen, stilstaan, voetjes optille, omgaan. Maar kleine kunstjes kwamen er al snel bij. Kusjes geven, jollybal vasthouden, jambette... Die van mij gaf zelf ook aan graag te willen leren. En soms gaf ze ook aan er niet aan toe te zijn. VD en grondwerk kán, maar kijk goed naar de lichaamstaal van je paard. Ik heb er nu een hengstje van bijna 10 maanden bij, waar ik graag nog wat langer mee wachtte voor ik VD mee ging starten. Maar hij is zo enthousiast als ik met mijn andere pony bezig ben, dat ie ook al vanalles gaat uitvissen. Daar profiteer ik van. Alles mag, niets moet... :)

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:14

Houd het ook in de gaten , mijn merrie is over 2weken zoiets 2 jaar!