Hoe te gedragen in de kudde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chrstine_vdH

Hoe te gedragen in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 21:46

Hallo,
Ik ben hier nieuw (wat is het toch een mega-forum!) en ik heb een vraagje omtrent mijn (leiders)rol binnen 'de kudde'. Ik ben niet veel met m'n paarden bezig (zeg maar veel te weinig), maar wat ik doe, probeer ik wel op een NH-manier te doen.
We hebben drie paarden: 2 merries en een ruin. Zo één op één weet ik wel ongeveer hoe je je als leider op moet stellen, maar nu vroeg ik me af hoe je je nou gedraagt als leider tussen die drie paarden. Altijd als ik de wei in kom, komt de onderdanigste (merrie) naar me toe. Die haal ik aan, maar dan komt nummer twee (de ruin), die jaagt de merrie weg en dan komt de hoogste in rang (ook merrie) en die jaagt het hele spul weg. Hoe moet ik daar dan mee omgaan? Meestal wacht ik tot de boel gesust is. De ruin en de hoogste in rang kunnen nogal uithalen naar elkaar.
Want ik heb gemerkt dat hoe meer ik mij met de onderdanigste merrie bemoei, hoe lelijker de hoogste in rang tegen haar doet. Ergens lijkt me dat logisch, maar ik kan dus niet vinden hoe ik me moet opstellen tussen die drie paarden in.

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk, zo niet laat het me weten!
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:52

als ik in de kudde ben ( 5 ) gedraag ik me gewoon als de baas.
ik loop zelfverzekerd en zeg ze even gedag.
als ik er een moet hebben loop ik daar naar toe en halster hem aan. mijn eigen pony komt los mee
komt er een ander aan jaag ik hem weg met een simpele armbeweging.
ik ben de baas en hoef niet geholpen te worden.
ze weten het en wachten hun beurt rustig af.

gedraag jezelf rustig en zorg dat jij de lakens uitdeelt.
maar besef wel dat je niet met de rangorde moet bemoeien als ze onderling lopen te knokken, dus als jij alleen maar er loopt.

HannahFrouk

Re: Hoe te gedragen in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 08:09

In een kudde waar ze duidelijk dominant naar elkaar lopen te doen, zou ik eerst die dominantie bevestigen. Dus als je geen duidelijk doel hebt in de wei, zou ik het onderdanige paard eerst voorbij lopen en eerst het dominante paard aanhalen en aandacht geven, daarna de volgende in rang, etcetera. Dat geeft meer rust in de kudde en het dominante paard voelt zich dan minder geroepen om zijn dominantie te bevestigen. Je moet er dan echter wel voor uitkijken dat zij niet gelijk denkt: oh, maar dan ben ik ook gelijk dominant over JOU. Je zult dan dus nog moeten " uitvechten" of dat meest dominante paard OF jij meest dominant is. Dat kun je bv doen door haar actief bij je te roepen of als ze er is haar een aantal passen achteruit te sturen en op haar plaats te gaan staan (een duidelijk teken dat jij jezelf boven haar vindt staan). Dit zou ik een tijd volhouden tot het goed duidelijk is.

Heb je wel een duidelijk doel in de wei, bv je wilt het onderdanige paard uit de kudde halen, dan zul je je wel heel duidelijk aan moeten geven dat zij zich daar niet mee hoeft te bemoeien.

Overigens hoef je helemaal niet te tolereren dat er in jouw buurt gevochten en " gejaagd" wordt. Jij mag als leider bepalen of dat wel of niet ok is (en ik neem aan dat je dat niet ok vindt). Van mij mag mijn paard best aangeven wat hij van een ander paard vindt, maar ik ben zelf degene die daar actie op neemt. Dus als hij aangeeft, " ik wil niet dat hij/zij hier bij ons staat" , dan is het aan mij of dat vervolgens wel of niet gebeurt. Hij moet in principe mij daarin volgen (ja niet dat dat altijd lukt hoor). Staan ze verder weg, dan moeten ze dat zelf maar oplossen maar in mijn omgeving wordt er niet teveel gekibbeld en gerommeld.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 14:32

Bedankt voor de reacties! Het laat me weer even weten dat ik gewoon veel zelfverzekerder met ze om moet gaan. Op de een of andere manier ben ik steeds onzekerder geworden in mijn omgang met paarden, waarschijnlijk doordat ik allemaal 'te goed' wilde doen. En ja, dat hebben zij ook in de gaten natuurlijk.
Maar hoe kun je je paard dan het beste op zijn plaats zetten? Vanmorgen deed ik het dmv mijn stem en een opgeheven vinger. Het werkte wel, want ze stond even beduusd te kijken en stond toen bedremmeld wat te kauwen, dus toen dacht ik: aha, er is iets geland. Maar als iemand anders nog andere suggesties heeft...