[AR] dressuur rijden met het achenbach systeem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sasika

dressuur rijden met het achenbach systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 22:58

Dag menners,

Ik vroeg mij af wie er op de achenbachsysteem dressuurmatig (wedstrijden) rijd? is het eigenlijk veplicht bij wedstrijden?(heb zelf nooit wedstrijden gereden, vandaar mijn vraag)

hafjelinger

Re: dressuur rijden met het achenbach systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:59

Zelf doe ik het niet. Het is niet verplicht op wedstrijden. :)
(gelukkig maar, ik vind het niet zo fijn)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:16

Ik rij dan nog geen wedstrijden, maar train mijn paardje wel dressuurmatig voor de wagen, en wil dit seizoen wel lekker met hem gaan starten om ervaring op te doen.
We wisselen het regelmatig af. Vaak begin ik op achenbach, en als hij daar lekker op loopt rijden we zo gewoon verder. Maar soms kom ik toch tegen wat problemen aan, vooral dat hij een leidsel niet lekker wil aannemen, en dan grijp ik terug op ruiterhouding. Is het probleem nou opgelost, dan pak ik hem het liefst wel weer over op achenbach. vind het er zelf namelijk wel "chiquer" uitzien dan wanneer je op de kar zit met je handen als een ruiter.

Groetjes, Lacuna

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:21

Ik weet niet beter dan Achenbach, ik vind het prima dressuren. Het is maar wat je gewend bent.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:43

Het is niet verplicht, het ligt er net aan wat jij het fijnst vind. Zelf rij ik altijd in dressuurhouding maar dan zonder de leidsel vast te hebben tussenin.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:53

Ik ben begonnen met alleen Achenbach, maar merk nu ik wat verder kom dat het soms gewoon beter lukt zonder Achenbach, omdat ik toch beter het gevoel kan krijgen dat ik rechts en links gelijke druk op de leidsels heb, maar das voor iedereen vast weer anders....Voor wat betreft de wedstrijden maakt het niet uit. Het mag allebei.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:50

Dank jullie wel voor de reacties. gelukkig heb je dus nog de keuze wat je zelf wilt rijden.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:30

Hier in duitsland is het achenbach-systeem voor wedstrijden in de klasse A t/m M sinds kort verplicht. In de klasse S (nog) niet.

geen achenbach is 0,5 punt aftrek.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:59

Achenbach rijden is zeker voor de dressuur toch al wel achterhaald.
Bij Achenbach zet je een wending in door na te geven op het buitenleidsel maar dressuurmatig rij je een wending juist op het buitenleidsel. Ik hoop dan ook niet dat ze het hier in hun hoofd krijgen om dat in te voeren.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:26

BlackDevils schreef:
Bij Achenbach zet je een wending in door na te geven op het buitenleidsel maar dressuurmatig rij je een wending juist op het buitenleidsel. Ik hoop dan ook niet dat ze het hier in hun hoofd krijgen om dat in te voeren.

snap 'm even niet, met achenbach rijd je dus een wending niet op de buitenleidsel maar op de binnenleidsel volgens jou?

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:55

Bij Achenbach zet je de wending in door na te geven op het buitenleidsel, met als gevolg dat je vaak een wending ingaat met te weinig druk op het buitenleidsel waardoor je paard/pony over de schouder naar binnenvalt. Dat is mijn probleem met Achenbach. Ik weet niet of black devils dit ook bedoelt, maar denk het wel... ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:57

Inderdaad. :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:07

Daarbij is de drukverdeleing op je armen heel ongelijk omdat je ene kant je duim naar voren wijst en de andere kant je pink.
Zo heb je nooit een goede evenwichtige druk op beide leidels..
Instructeurs leren je tegenwoordig ook geen Achenbach meer met dressuur alleen voor het menbewijs leer je het..

Ook in het verkeer valt je paard door de bocht, met een linkerbocht zit je toch al gauw tegen een auto aan als die daar net rijdt

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:08

Tja en als we het toch over het buitenrijden hebben...als je in een plotseling onveilige situatie (bijvoorbeeld dat je paard schrikt en opzij springt) eerst nog moet overpakken van gebruikshouding naar dresuurhouding en dan nog naar rechts of links moet gaan sturen ben je mogelijk een paar hele kostbare seconden verloren.

Ik ben het nu voor mijn tweespanexamen echt weer braaf aan het oefenen en het is ook vast niet verkeerd als je het in de vingers hebt, maar ik gebruik het in de dagelijkse situatie steeds minder.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:35

Hmm... voor de onveilige situaties zie ik het probleem niet hoor. Met achenbach heb ik mijn leidsels zelfs sneller waar ik ze hebben wil dan in ruiterhouding. Dat overpakken gaat dan misschien niet met de leidsel de leidsel, het leidsel... :o? tussen precies de juiste vinger, maar wel in een split-second en zonder dat ik hoef te kijken waar welk leidsel nou is. Terwijl met ruiterhouding zit je altijd dat je je ene leidsel links en je andere rechts vast hebt, en je dus geen hand vrij hebt om direct in te kunnen grijpen. Althans, zo voelt het voor mij :) kan voor iedereen weer anders zijn natuurlijk

Groetjes, lacuna

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:39

Ik merk dat als ik erg geconcentreerd aan het dressuren ben met achenbach ik steeds schever ga zitten om te compenseren. Dan vind ik het toch makkelijker om ruiterhouding of boerenbach te doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:31

Ik houd ze wel op de achenbach manier vast, met heel veel leidsel tussen mijn handen zodat ik goed kan bewegen.
Verder rijd ik wel op de dressuurmatige manier, dus niet buitenkant 'losgooien' in de wending, maar juist meer op m'n buitenleidsels om de buiging goed te krijgen...

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:09

Mijn meninstructrice neemt ook examens voor het koetsiersbewijs af.
Ze zei dat men bezig is om de Achenbach-leidselvoering af te schaffen voor het koetsiersbewijs. Waarschijnlijk is het in de toekomst dus niet meer verplicht tijdens koetsiersbewijsexamens.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:41

Dat zou wel eens heel goed kunnen. Ik ben bezig met mijn instructeursdiploma fase 2 en wij hoeven ook geen praktijklessen Achenbach aan het mentoestel meer te laten zien op het examen. Daarvoor in de plaats dus wel twee portfolio-opdrachten helaas... |(

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 11:20

oke, dus nederland is het meer aan het afschaffen, en duitsland heeft het zelfs bij de wedstrijden ingevoerd, wat tegenstijdig zeg!

wel vind ik het achenbach netter er uit zien, maar dressuurmatig in een wedtsrijd mee rijden lijkt mij weer echt heel erg ongemakkelig.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:34

sasika schreef:
wel vind ik het achenbach netter er uit zien,
Wat een onzin. Of je nu achenbacht rijdt of net als onder het zadel maakt toch niets uit. Het enige verschil is dat bij Achenbach de leidsels verschillend je hand ik lopen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:09

BlackDevils schreef:
sasika schreef:
wel vind ik het achenbach netter er uit zien,
Wat een onzin. Of je nu achenbacht rijdt of net als onder het zadel maakt toch niets uit. Het enige verschil is dat bij Achenbach de leidsels verschillend je hand ik lopen.

Misschien een hele domme vraag maar bij een enkel-/tweespan heb je idd in iedere hand een leidsel die zo kan vasthouden en kan inwerken. Hoe doe je dat dan bij langspan? De enige manier die ik kan bedenken is dan de je de leidsels vasthoudt zoals S&T maar dan ben je met de "stangteugel" toch op een andere manier aan het inwerken dan op het andere paard.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:17

Inderdaad, maar als je met klemmen met een langspan rijdt dan lopen de leidsels van het voor- of achterspan wel op de zelfde manier naar je hand.
Maar met een meerspan kun je de dieren individueel toch moeilijk corrigeren met een leidselhulp dus vanuit dat oogpunt komt de blokhand van het Achenbachsysteem wel weer van pas.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:05

BlackDevils schreef:

Wij rijden ook dressuur training met achenbach (ik weet ook niet beter) en wij moeten echt op het buitenleidsel wenden hoor, dat ligt volgens mij niet aan achenbach als je paard over zijn schouder weg valt heb je gewoon niet genoeg contact op je buitenleidsel. Wij rijden meestal wel gewoon met de dressuurhouding dan. Ik vind het op de weg juist wel fijn omdat je heel snel een hand kan vrij maken zonder te kijken.

Hoe doen de mensen die ruiterhouding/boerenbach rijden dat eigenlijk als je richting aan moet geven/zweep geven ed hoe hou je de teugels dan vast?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:14

liedje89 schreef:
Hoe doen de mensen die ruiterhouding/boerenbach rijden dat eigenlijk als je richting aan moet geven/zweep geven ed hoe hou je de teugels dan vast?

Weet niet hoe de rest dat doet hoor, maar als ik ruiterhouding heb, dan hou ik mn linkerleidsel gewoon zo vast, en leg ik mijn rechterleidsel vanaf mijn wijsvinger in mijn hand (het leidsel loopt dan vanuit mijn vuist naar boven over de wijsvinger naar de mond van het paard) en draai ik mijn hand plat zodat de knokkels van mijn hand boven zijn. Zo heb ik dan mijn rechterhand vrij om verkeerstekens te geven.

edit: spelfout