[AR] Wie kan mijn helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bordercollie

Wie kan mijn helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 12:50

Mijn trekpaard is nu anderhalf jaar,
30 juli word hij 2.
nu heb ik gehoord, dat je met de 2 jaar mag gaan
beginnen voor de kar,
klopt dat?
maar ook hoor ik dat ik hem nu al mag gaan beleren,
ik weet het dus echt niet.. ik heb het allemaal opgezocht
hij is enorm sterk en vind alles goed.
en doet echt alles voor je.
:D
wie weet het?
ik wil graag geen vervelende opmerkingen,
ik vraag alleen wat het beste is voor hem.
:o

Caira

Re: Wie kan mijn helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:53

wil je het beste voor hem? hek open, paard in het weiland, hek weer dicht. 2 jaar is echt veel te jong!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:56

Ik volg Caira.

Lichamelijk zal hij het wel allemaal aankunnen, maar geestelijk is het toch een serieuze brok om te verwerken.
Kleine dingen zou je wel al kunnen doen: bijvoorbeeld tijdens het poetsen al eens een lijn langs zijn benen laten gaan, en zorgen dat hij daar kalm onder blijft. Deze kleine dingen kan je in je dagelijkse omgang meenemen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:57

Hij kan als veulen zijnde al voor de wagen, maar of je het moet doen? Nee....

Sommigen beleren al op een leeftijd van 2 jaar, maar vaak is een paard daar nog helemaal niet aan toe. Denk daarbij aan zowel het lichamelijke als het geestelijke aspect.

Een trekpaard is op 2 jaar nog lang niet uitgegroeid, laat em mooi staan tot ie in ieder geval 3 jaar is.

Je kan em nu genoeg spelenderwijs leren, maar begin nog niet aan het echte werk. Netjes gehoorzamen (tijdens wandelen/borstelen/uit de weide halen etc), op 2,5 jaar longeren, laten wennen aan het tuig, dat kan allemaal best. Verdiep je eens in NH, om een goede band op te bouwen die weer een goede basis is voor het echte beleren als ie wat ouder is.

Kijk ook even in de AR-FAQ, daar staat ook het een en ander in.

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:02

daarom vroeg ik het dus ook,
ik wil zoiezo met hem straks beginnen met naturel horsemanship
een trekpaard longeren is blijkbaar helemaal niet goed voor hem.
ik weet het verders ook niet maar dat heb ik gehoord..
bedankt voor de tips..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:03

gewoon lekker gaan spelen met hem, juist dit soort paarden kun je beter pas beleren na hun 4e levensjaar

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:05

Ik ga met al mijn voorgangers mee.
Wat voor ras dan ook; ik vind vóor 3 jaar beleren zowiezo te vroeg. Je moet niet alleen aan het lichamelijke van je paard denken; ookal zijn trekpaarden knoeperds van beesten en zijn ze echt sterk, alle spieren, pezen en gewrichten zijn nog lang niet uitgegroeid.

Daarbij moet je inderdaad ook aan het geestelijke denken; een 2 jarig paard is nog veels te 'jong in z'n hoofd' en heeft dus ook moeite om voor langere tijd de concentratie en de aandacht bij jou en het werk te houden.

Waarom hebben mensen altijd zo'n haast met beleren? Laat ze nog lekker jong zijn in de wei, als je op z'n vroegst met 3 jaar begint met beleren dan ben je er alsnog vroeg bij en dan heb je nog een heel leven lang (werk) plezier met het beestje, gun hem dan ook even die paar jaar dat hij mag opgroeien.

voor wat betreft longeren: ik vind dat je dat écht pas vanaf minstens 3 mag doen, en dan héel rustig beginnen. Hoe dat precies met trekpaarden zit weet ik niet, ik weet wel dat pas zelfs ná het 3e levensjaar de groeiplaten e.d. in de benen 'sluiten'. Het hele punt met longeren is dat het paard constant rondjes loopt, dus eenzijdige en zware belasting op pezen en spieren in de benen. Aangezien het paard op die leeftijd dus nog niet is uitgegroeid en wel die zware belasting krijgt, is dat niet goed voor ze.
Daar zou ik dus ook nog even mee wachten.

Wil je toch nu al wat dingen doen, ga dan vooral spelenderwijs met hem bezig, laat het bit enzo nog lekker even liggen, ga af en toe eens een stukje wandelen, wennen aan alle 'enge' dingen, groot verkeer, dat soort dingen. Leer hem manieren aan de hand, stilstaan en blijven stilstaan, op commando weer wegstappen, dat soort dingen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:13

Ik heb bij iemand op stal gestaan die met trekpaarden onder het zadel reed en volgens mij zijn ze heel laat rijp.
Verder ga ik met de rest mee, haastige inrijdspoed is zelden goed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:17

daniella74 schreef:
Ik heb bij iemand op stal gestaan die met trekpaarden onder het zadel reed en volgens mij zijn ze heel laat rijp.
Verder ga ik met de rest mee, haastige inrijdspoed is zelden goed.

Er zijn idd wel wat meer rassen die veel later rijp zijn. Dan zie je die paarden met 3 of 3,5 jaar en dan zien ze er echt nog als puppy uit, en gedragen zich daar ook naar. Die moet je gewoon lekker laten staan.

En ookal wil een paard zo graag, paarden weten natuurlijk niet wat goed is voor zichzelf, daar zijn wij als 'baasjes' voor. Heb 't idee dat men helemaal bij trekpaarden het idee heeft dat ze prima (zeer) vroeg beleerd kunnen worden, omdat ze nu eenmaal een zware bouw hebben, erg groot en erg sterk zijn en ogen.
Maar ook trekpaarden hebben groeiplaten, spieren en pezen etc. die nog moeten groeien, en daarbij het geestelijke, en dat zien blijkbaar veel mensen over het hoofd.

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:27

Waarom hebben mensen altijd zo'n haast met beleren? Laat ze nog lekker jong zijn in de wei, als je op z'n vroegst met 3 jaar begint met beleren dan ben je er alsnog vroeg bij en dan heb je nog een heel leven lang (werk) plezier met het beestje, gun hem dan ook even die paar jaar dat hij mag opgroeien.

ik vind dit een beetje een rare opmerking sorry,
ik heb gezecht dat ik geen rare opmerkingen wil!
ik gun diego het allerbeste, en vroeg het me gewoon af!!
diego staat gewoon altijd op de wei
en we doen elk weekend ff lekker in de pold er wandelen
verders niks.. gewoon lekker veulen
ik weet genoeg,
van mijn mag er een slotje op.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:29

Denk ook dat het misverstand zit in de opvatting dat voor de kar lopen onbelaste arbeid is. Dat klopt alleen voor het deel dat er geen 70 tot 90 kilo op de rug zit (hangt), verder is het net zo vermoeiend voor een (jong) paard aangezien mennen in de frisse buitenlucht gebeurd met alle indrukken voor het paard en er toch ongemerkt flinke afstanden worden afgelegd. Zorg eerst dat je eigen kennis inzake tuigen etc in orde komt door boeken te lezen of menlessen te volgen, daar heb je nu mooi tijd voor met een paard in de wei.

Bordercollie, beetje jammer deze reactie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:33

En voor de rugspieren net zo belastend als ohz, alleen ziet men vaak ook niet dat een paard het tussen de oren aan moet kunnen..

Bordercollie er worden geen rare opmerkingen gemaakt behalve door jou, iedereen schrijft gewoon met respect dat je moet wachten met je paard.
Daarbij vind ikzelf dat je mede door je taalgebruik erg onvolwassen overkomt terwijl iedereen het beste met je paard voor heeft..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:37

ehm, mis ik nu iets? :=

iedereen, including me, reageert hier normaal en met alle respect, jij vraagt hoe wij denken over het jong beleren van zo'n paard, en ik geef héel normaal mijn antwoord.

Krijg ik nu te horen dat ik rare opmerkingen geef en wordt er ineens gemekkerd om een slotje? Sorry maar wie is er dan raar bezig? %)

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:39

Echwel, ik heb helemaal geen haast met het
rijden of iets dergelijks met mijn paard echt niet, ik gun hem alle tijd van de wereld. anders had ik zeker wel een paard gekocht waar ik meteen op kon rijden,
Maar ik heb het gehoord, en vroeg het me gewoon af.
ben blij dat ik het op bokt kan vragen
voelde me een beetje aangevallen om te zeggen
dat mensen geen geduld hebben met hun paard, ik heb wel geduld en gun hem alle tijd.
Bedankt iedereen. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:42

Dat aangevallen voelen is echt nérgens voor nodig.... mijn post is toch niet in de 'jij' vorm geschreven? Ik zeg dat het me opvalt dat er wel meer mensen zijn die 'haast' hebben en dat was en is gewoon in het algemeen bedoeld, en niet alleen maar tegen jou want was dat wel 't geval dan had ik het wel even heel anders geformuleerd.

Daarbij open jij dit topic en vraagt ook daarmee bewust en uitdrukkelijk om onze mening. Dan krijg je die en vervolgens vind jij dat er raar gereageerd wordt... Tsja misschien dan nog eens rustig even de boel over lezen want zo krijg je alleen maar misverstanden.

Edit: typo

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:43

ik zou idd ook wachten tot hij uitgegroeid is, bij de ene is dat bij 3 bij de andere pas later.. zeker grote paarden hebben over het algemeen iets meer tijd nodig om uit te groeien ;)
goed idee dat je met heb NH wil gaan doen! is hij lekker in de hand gewend en veel vertrouwen in elkaar, alleen maar voordelig voor wanner je hem gaat beleren :D

succes!!