Als ik grondwerk doe met mijn paard, dat ze mij moet volgen en moet stilstaan als ik dat doe.. Dan kan ze soms echt heel gek doen met der hoofd.. Normaal doet ze dat nooit alleen met grondwerk en een enkele keer als ze los staat.. Nu vraag ik me af gewoon uit nieuwsgierigheid waarom ze dat nou doet? Ik denk dat niet dat het kwaad kan ofzo.. Ik dacht zelf misschien om der balans te bewaren of iets.
Alvast bedankt!
Lauura
Geplaatst: 08-02-10 20:59
Wat bedoel je met raar doen met haar hoofd? Wat doet ze dan?
Het kan een teken zijn van uitdagen. Dat moet je dus afstraffen door bijv alleen even de zweep op te heffen. Het kan ook een teken zijn van dat ze het leuk vind, uit plezier dus.
Ze schud een soort van met de hoofd.. waardoor der oortjes flapperen :p Ik denk dat ze het doet omdat ze het leuk vind.. Want ze loopt en staat netjes mee met mij zeg maar
LiVetime
Geplaatst: 08-02-10 21:22
Vaak is het schudden van het hoofd een teken van dominantie. Mijn merrie is ook nogal dominant aangelegd en kan prima doen wat ik 'zeg', maar ondertussen lekker met dr hoofd zwaaien als uitdaaggedrag
16Eli
Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-10 21:23
Oke, en dat zou ik dan dus eigenlijk moeten straffen? Het is namelijk wel een dominante merrie
edith2
Geplaatst: 08-02-10 21:24
zo lang je niet zeker weet wat je paard hiermee aangeeft, zou ik zeker geen zweep heffen. als je naar het orenspel kijkt, zie je vanzelf wat het paard bedoelt. dominantie/spelen/boosheid/onbegrip; daar kan je dan op inspelen.
LiVetime
Geplaatst: 08-02-10 21:25
Afstraffen om dr schudden met dr hoofd? nee, zou ik niet doen. Waarom zou je dr afstraffen zolang ze alsnog doet wat je wilt?
16Eli
Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-10 21:25
oke, ik ben zelf niet snel in straffen.. omdat ze dingen goed onthoud en dan de volgende keer in protest gaat.. Zolang het goed is.. vind ik het prima.. Maar ik ben er nog niet zo mee bekent.. Doe het met het boek 101 Horsemanship En ben aan het sparen voor een cursus horsemanship en grondwerk
Ik zou me eerst eens even wat meer gaan verdiepen in het grondwerk en dan zeker de taal van het paard, voordat je het zelf probeert toe te passen Zoals je nu bezig bent mis je mogelijk allerlei signalen van je paard.
Als het echt dominant gedrag is, dus uitdagen, zou ik haar zeker daar op afstraffen. Dan kan ze nog wel zo braaf mee doen maar dat is dan echt een teken van he ik daag lekker uit en kijk hoe ver ik kan gaan. Zolang je niet weet of het echt niet dominant is of wel zou ik haar der ook niet op afstraffen.
Afstraffen?? Je paard práát met je! Het kan heel goed een teken zijn van dominantie, maar straffen is niet de juiste oplossing. Dominant is op zich okee, als ze maar achter jouw grenzen blijft. Jij moet je nét iets dominanter opstellen. Om er achter te komen hoe, veel lezen, en proberen, en vooral kijken naar paarden...