Belonen met VD.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fredlover10

Belonen met VD.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:39

Hoi, ik had even een vraagje.

Sinds kort ben ik me aan het verdiepen in Vrijheidsdressuur, en ik heb ook al met de eigenaresse van mijn verzorgshetlander overlegd of ik daarmee mocht beginnen. Dat was allemaal goed, zolang ik maar wel vertelde welke commando's ik gebruik. Maar ik lees alles op http://www.vrijheidsdressuur.com en daar staat dat je moet belonen met een snoepje, wortel o.i.d. Maar mag je ook gewoon belonen door een klopje op zijn hals te geven? Want als ik ze bijvoorbeeld leer steigeren en dat ze daarna een snoepje krijgen, denken ze misschien wel dat als ze gaan steigeren dat ze dan een snoepje krijgen zonder dat ik iets van ze vroeg. Dus kan je ook gewoon belonen door op de hals te kloppen? ;)

Captain

Re: Belonen met VD.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:18

Tuurlijk kan dat! :j Als jij de paard van het begin aanleert dat de beloning een lekkere krabbel of aai is is dat geen probleem. :)

Tartarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:59

Dat kan, ik vind het ook heel erg verstandig. Vooral om wat je zelf ook al aangeeft; paarden gaan dingen uit zichzelf doen omdat ze eten willen.

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:04

Oke, bedankt! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:41

Ik zou het in begin zeker proberen, als je het meteen goed aanleert dan is het misschien voldoende om je pony te motiveren :j En alleen maar goed :j

Hoop alleen dat je geen typische shetlander hebt, want dan zal je merken (zoals ik heb gemerkt, al heb ik geen shetlander :+) dat hij na een paar keer denkt: is dat alles wat ik krijg? Doe het zelf maar hoor ...

Maar zoals gezegd zeker eerst proberen ;) Succes ermee :)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:43

Tartarus schreef:
Dat kan, ik vind het ook heel erg verstandig. Vooral om wat je zelf ook al aangeeft; paarden gaan dingen uit zichzelf doen omdat ze eten willen.

Onzin, verdiep je eerst voordat je roept. :)
Dat heeft met consequent trainen te maken, niet met de manier van belonen..

Tuurlijk kan je ook belonen met een aai. :) Echter gaat dit veel slomer en is de prikkel vaak niet groot genoeg.. Een paard gaat niet zomaar op zijn knieën liggen, een klopje op de hals is toch vaak niet genoeg motivatie voor zo'n oefening.

Met voer is niets mis, met klopjes kan het namelijk net zo goed fout lopen.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:15

ik heb mijn paard wel geleerd om het eten waar ik hem mee beloon niet uit mijn handen te pakken voor dat je daar heel wat gedoe mee krijg ,hij kan het dus op een commando pakken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:40

Voedselbeloning kan prima hoor maar je moet wel consequent zijn,nog meer dan anders.Elk commando moet goed worden uitgewerkt en bedenk je wel dat het geen gevaar op mag leveren in de dagelijkse omgang.

Bv een voorbeen optillen,als je dat doet door een tikje op de boeg te geven kan dat gevaarlijk zijn.Als een ander het paard achteruit wil zetten en een tikje op de boeg geeft(dus voor het paard staat) kan diegene een klap met het voorbeen krijgen.Paard doet wat hem geleerd is en slaat onbedoeld zijn begeleider.
Denk dus goed na welk commando je aan welke oefening plakt.

Ik geef mijn commando's in het engels,dat klinkt anders dan het Nederlands dus met de stem kan er geen verwarring ontstaan ;)
Dit kun je koppelen aan een lichaamssignaal...

De beloning geef je als je een gevraagde opdracht goed is uitgevoerd...

Dus als een paard een oefening kent en hem ongevraagd doet,negeren maar...bied hij iets nieuws aan tijdens het trainen dan wel belonen.Zo is het voor je paard interessant om nieuwe dingen te proberen...als het goed is krijgt hij een een beloning,is het niet goed gebeurd er niets.

VD bestaat uit belonen en negeren....goed gedrag wordt beloond,slecht gedrag genegeerd.Wordt je paard opdringerig kan het goed zijn om heel even de bak uit te gaan.Sommige paarden vinden het vreselijk om geen aandacht te krijgen en zullen zich dan een volgende keer wel 2x bedenken om stout te zijn ;)
Aftasten...

Veel succes hoor!!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:52

Ik zou persoonlijk geen klopje op de hals geven, dit is namelijk niet echt een natuurlijke manier van belonen. Het paard zal best doorhebben dat hij het goed doet, maar mijn paard stelt een kriebel of even schurken meer op prijs. Verder werk ik soms met voedselbeloningen, als mijn paard een beetje extra gemotiveerd moet worden, maar hij wordt hier ook een beetje té enthousiast. Dit is handig voor het aanleren van een nieuw kunstje, maar niet als je lekker en ontspannen aan het werk wilt met je paard.

annttje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:14

Belonen met een krabbel kan maar meestal tonen paarden meer interesse in een voedsel beloning en werken hierdoor sneller mee doordat ze het sneller door hebben wanneer ze iets lekkers krijgen wel verstandig is om dan met het klikker systeem te werken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:46

Ik beloon mijn haflinger alleen met voedsel als hij het echt heel heel heel goed doet. Als hij het gewoon netjes doet is het braaf en een klopje.
Hij weet dit heel goed en doet altijd enorm zijn best. Maar zonder te schooien, omdat hij niet altijd wat krijgt.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:53

Als je paard genoegen neemt met een klopje, kan je dat zeker doen, maar ik vind het niet aannemelijk. Uitzonderlijke prestaties zijn goed te belonen met voer. Dan blijft het leuk! En tsja, als je met VD begint zou ik het houden bij voetjes geven en knikken op commando. Steigeren doe je pas als je écht weet waar je mee bezig bent EN ervaring hebt in het negeren/afleren van kunstjesvertoon op een ongewenst tijdstip.