Help, Longeervragen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiSsY_Me

Help, Longeervragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 11:13

Hoi.

Ik heb een paar vraagjes over het longeren.
Het principe is duidelijk, ik zit alleen met een paar puntjes.
Als ik mijn paard bijv rechtsom heb lopen, en ik wil linksom. Laat ik mijn paard dan naar mij toekomen of loop ik naar het paard? (Wanneer het paard stilstaat natuurlijk)
Ik heb ergens geleerd dat het paard naar mij toe moet komen lopen, maar nu zegt iemand (ervaren) dat je zelf naar het paard toe moet lopen.
Hoe doen jullie dit en wat is nu de goede manier?

En dan heb ik ook nog de vraag, hoe bevestig je de longeerlijn het beste aan het bit? Ik heb wel een bitstukje maar dit gebruik ik niet, heb er veel negatieve dingen over gehoord.
Ik doe het nu als volgt: De longeerlijn 2 slagen om de bitring heen en dan vastmaken aan de andere kant.
Echter, ik heb ook van andere manieren gehoord. Achter de oren bijv. Hoe doen jullie dit?

Paard trekt ook heel erg, ik heb geen armen meer over na het longeren. Wat is dan de beste manier van bevestigen van de longeerlijn, of zal dit geen invloed hebben??

En misschien hebben jullie nog andere ideeen, hoe ik het het beste oplos, dat het paard zo trekt...?
Ik gebruik GEEN hulpteugels, touwtjes e.d.

Ik hoop op reacties, en alvast bedankt!!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:15

Misschien heb je wat aan dit artikel http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/40584-het-paard-longeren.html En als het paard erg trekt, kun je ook altijd even een afgesloten longeerring creeëren :P er zijn inderdaad verschillende manieren van bevestigen, ik heb ze ooit gezien in een clinic van lammert haanstra, helaas heb ik alleen de manier die jij doet onthouden aangezien die voor het 'normale' longeren is, om het maar even zo te noemen. De rest van de bevestiging was allemaal met bijzondere redes.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 07-02-10 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:20

Als eerst zou ik een longeersingel afzetten van 8 bij 8m.
Dit kan heel eenvoudig door prikpaaltjes en een lint.
Kan ie ook niet trekken, is voor bijde prettiger.

Ik laat ze naar mij toekomen.
En inderdaat daar de 1 doet het niet de ander wel.
Je moet gewoon doen wat bij jullie past.

Ik maak de lijn ook zo vast als jij dat doet.

Wegbenik

Re: Help, Longeervragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:23

Het bevestigen van de longeerlijn doe je goed. Heb een clinic gehad van Lammert Haanstra en die adviseerde bij sterke paarden om de lijn idd ook zo te bevestigen. Ik zou als ik jou was toch lekker met bijzet gaan longeren, dan laat je je paard veel meer werken en kan deze ook niet zo sterk worden. Het prinicipe van met het touwtje longeren is ook helemaal niet moeilijk. Ik laat mijn paard naar me toe komen, Lammert Haanstra deed dit niet, maar goed mijn paard heeft het zo geleerd en bij mij gaat het prima. Moet ook wel zeggen, heb niet een gekkenhuis, dus dan kan het ook.

In ieder geval heel veel succes!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 11:27

Dank jullie wel!

@Samantha_T, Het is niet mijn paard, en de eigenaresse heeft liever niet dat het paard met touwtjes of bijzet wordt gelongeerd...Vandaar...

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:41

of je het paard naar je laat toe komen of niet mag je helemaal zelf weten.. wat jezelf makkelijker vind.. ik vind het makkelijker dat het paard op zijn plek blijft staan en dat ik naar het paard loop.. anders krijg je dat als je hoooo zegt (van draf naar stap) dat het paard heel snel naar je toe komt lopen en dat als je niet snel genoeg bent met je longeerlijn oppakken dat hij erin gaat staan.. en als hij dan schrikt....

longeerlijn bevestigen doe je zo goed..;)
alleen als het paard vervelend is doe ik de longeerlijn achter de oren langs..
door het bitring en dan achter de oren langs en aan de ander kant van het bit bevestigen.

als het paard trekt is het verstandigst om in een longeercirkel te longeren.. zodat hij niet 'wegloopt'
en touwtjes is altijd wel handig.. zo hou je het paard meer bij elkaar als dat je hem zo laat lopen.. anders heeft hij natuurlijk de lol van zijn leven..;) je vraagt helemaal niks van hem om het zomaar te zeggen..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:46

De longeerlijn bevestig ik zelf altijd anders, haal hem door beide bitringen heen en klip hem aan de lijn vast (achter een knoop, zodat de bitringen niet naar elkaar toegetrokken kunnen worden).

Wat trekken betreft is het inderdaad aan te raden om even een cirkel af te zetten zodat die meer bij jouw moet blijven.

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:13

Hoi, ik laat als ik ga beginnen eerst een paar rondjes aan de long, en daarna zonder long. het paard reageert veel op commano's. Um.. tja.. ik laat het paard meestal gewoon keren zonder het naar me toe te laten gaan

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 14:32

lena6975 schreef:
Hoi, ik laat als ik ga beginnen eerst een paar rondjes aan de long, en daarna zonder long. het paard reageert veel op commano's. Um.. tja.. ik laat het paard meestal gewoon keren zonder het naar me toe te laten gaan

Ja, maar als je hem aan de longe hebt gaat dat wat lastig, gezien je de longeerlijn wel weer goed moet bevestigen voor de andere kant. ;)

Aan de rest van de mensen, bedankt! *D

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:48

Ik gebruik wel een bitstukje waarom heeft dat negatieve invloed??

bij mij trok ze ook heel erg toen ben ik zonder longeer zweep gaan longeren en nu trekt ze bijna niet meer
of op een kleinere volte gaan longeren dat doe ik ook want met galop trekt ze nog wel is en met een kleine volte wilt dat helpen

en ik laat haar altijd naar mij toe komen

sucsess

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:15

MiSsY_Me schreef:
lena6975 schreef:

Ja, maar als je hem aan de longe hebt gaat dat wat lastig, gezien je de longeerlijn wel weer goed moet bevestigen voor de andere kant. ;)

Aan de rest van de mensen, bedankt! *D

Hangt van de methode van bevestigen af, ik kan m gewoon omdraaien zonder eerst de longe anders te doen.

1loveboris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:16

ik heb geleerd om je longeerlijn aan de binneste bitring (aan jou kant) er omheen te slaan en daarna aan de andere kant vast te maken, Zodat je paard niet alleen aan de buitenkant druk heeft, maar gelijke druk

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:25

Als ik een paard heb wat trekt,doe ik ook de longe achter de oren langs.Of ....als je wilt dat je paard meer inbuigt,kan je een singel om doen en de longe via de binnenste bitring naar de singel laten lopen.Maarrrrrrrrrrrr dat kan je alleen doen met een paard wat niet gauw in paniek raakt,dus kijk er wel mee uit.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:21

Ik leg een knoop in de longeerlijn, zo'n vijftien centimeter van de sluiting. Dan doe ik de lijn door BEIDE ringen heen en klik 'm vast voor de knoop. Zo kunnen de ringen nooit tegen elkaar aan getrokken worden. En, ik kan wisselen zonder veel moeite te doen.

Mijns inziens is het beter het paard naar je toe te laten komen. Zo behoud jij een leiderspositie.

En om het trekken te voorkomen: een afgezette rijbaan gebruiken? Duidelijke ophoudingen geven? (Niet steeds trekken, maar een ruk(je) geven zodra er echt druk op de lijn komt te staan.) Succes!