Beginnen met longeren van jong paard met of zonder bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mekkiemek

Beginnen met longeren van jong paard met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:47

Hoi beste lezers,

Met mijn 3 1/2 jarige merrie (v. Tampa) wil ik langzaamaan beginnen met longeren. Ze is nog behoorlijk groen en ik ben vooral bezig om haar vertrouwen te winnen. Dit dmv lekker met haar rommelen (poetsen, knuffelen etc) en wat beginnend grondwerk in de rijbak. Bala beschikt over behoorlijk veel temperament en is zeer alert. Ik wil niets overhaasten en neem alle tijd, maar begin me nu af te vragen wanneer ik met longeren zal beginnen en hoe. Mijn eerste gedachten is een kaptoom te gaan gebruiken, wanneer ze "los" netjes links en rechtsom op stem kan lopen. In mijn omgeving wordt er ook geadviseerd om haar na het netjes "los" lopen, aan een singel te laten wennen en dan voorzichtig te gaan bijzetten en haar los te laten bewegen met bijzet. Als dit goed gaat zou ik haar dan aan de longe kunnen laten bewegen.

Graag hoor ik jullie mening met argumentatie en ervaringen. Hoe heb je het aangepakt en wat bevalt goed en wat is niet goed bevallen.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

groetjes,

Claire

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:51

Ik zou een (jong) paard zelf nooit bijzetten. Ik wil de mond sparen en zacht en gevoelig houden.

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:56

Hoi HippoLogic,

Dit is ook mijn eerste gevoel. Juist een paardje dat zo sensibel en attent is wil ik niet "storen" maar begeleiden. Zou jij dan wel met een kaptoom beginnen? Ik ben al een tijdje uit de jonge paarden ;) . Toen ik mijn vorige paard als driejarige kreeg was het heel normaal om bij te zetten. Ik probeer alleen nu meer aan te voelen wat verstandig is. Dankjewel voor je reactie en als je tips heb hoor ik die graag.
Claire

ChiJoy

Re: Beginnen met longeren van jong paard met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:00

ZONDER!! laat jongen paarden zich zelf even goed ontwikkelen het gaat namelijk zo vaak fout geef je paarden de tijd in de krul kan altijd nog namelijk veel mensen doen t fout, rechten stukken is beter voor jongen paarden dan op een volte... ook veel mensen kunnen niet longeren gooien er van alles aan uiteindelijk heb je dadelijk een scheef paard en probeer het er dan maar uit te rijden!!

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:04

Hoi ChiJoy,
Dankjewel voor je reactie. Ben het met je eens dat jonge paarden vaak overvraagd worden. Hoe zou jij beginnen?

Claire

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:05

Ik longeer met touwhalster, vind ik zelf heel fijn.
Zo trek ik ook niet in de mond mochten ze eens gek doen.
Ik longeer zonder bijzet...

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:07

Zonder, beginnen laat het dier eerst eens zelf op 4 eigen benen lopen en zich bewust worden.

later kun je daar altijd nog mee beginnen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:08

Ik begin altijd met een afgezette longeerbak aan de longe aan een halster daarna met hoofdstel.Dit alles binnen een week.
Hierna een singel op en als dit zonder bokken gaat longeer ik met touwtjes.
Juist hierdoor leer je een paard zacht te blijven in de mond en de rug te gebruiken.
Door het ruggebruik wanneer een paard nageeft worden de spieren sterker en het paard voorbereid op het dragen van de ruiter.
Begin wel altijd met een afgezette longeerbak(desnoods met staanders en een lint er omheen) want anders wordt het een gevecht.
Bovendien loopt je paard beter in balans met aanleuning.
Je kunt ook het boek van Lammert Haanstra eens inkijken:super longeur!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:08

Ik zou als ik jou was gewoon rustig beginnen zonder bijzet. Is nergens voor nodig voor zo'n jong beestje. Wees voorzichtig en succes!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:09

[GVL] Vanaf wanneer beginnen met bijzetten ?

los laten bewegen met bijzet zou ik nooit doen!
@Hippologic: ik longeer mijn paardje (4,5 jr) ook met bijzet of pessoa, en hij heeft gewoon nog een zachte mond. Paarden worden harder in de mond van de gemiddelde ruiter dan van een bijzet.

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:11

@coopersB, ben het met je eens, eerst zelf balans vinden.

@nataly_, ja rustig aan doen en ik zal voorzichtig zijn.

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:12

nou weetje ik ben zowiezo niet echt van het longeren,, ik heb mijne toen de tijd zadelmak gemaakt en alleen maar rechte stukken wezen draven door de polder.. dat tot hij 4,5 was en toen ben k hem gaan oppakken.. en het is echt een topper geworden.. ik doe nooit longeren heb er echt een hekel aan.. maar ik zou zeker heel rustig aan beginnen doen wat jij denkt dat goed is absoluut niet te veel vragen, heel veel succes er mee leukste wat er is paardje zelf opleiden

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:14

Wat kev zegt zou kunnen maar dan ZONDER BIJZET!!! eigen balans vinden is niet verkeerd...
Laatst bijgewerkt door ChiJoy op 06-02-10 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:14

Hoi Ambre,
Lijkt me dat het snel gaat bij jou. Overdonder je ze dan niet een beetje? Begrijp waarom je de bak afzet, maar vraag me af of het werken op een volte niet te veel vergt van een jong paard. Uiteraard niet bedoeld als kritiek, maar om je beweegredenen te willen weten.
Claire

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:16

zonder bijzet,het is erg lastig met zadelmak maken als een paard al aan de teugel loopt,ten eerste als het paard begint te bokken krijg je het hoofd niet omhoog,ten 2de omdat ze dan heel veel moeite hebben met sturen,paard loopt op de volte in de krul,als je er op gaat zitten krijg je het paard met veel moeite van die volte af,ze zijn dan al wat druk in de mond gewend,en druk voor hun betekend dan dat ze hun hoofd naar beneden moeten brengen om nagevenlijk te worden.
en als laatste een paard wat al bijgezet is heeft veel meer moeite om voorwaarts te lopen,je gaat zitten en paard doet zijn hoofd naar beneden en snap niet dat hij voorwaarts moet gaan.ik spreek uit ervaring!

edit:longeren met hoofdstel met halster eronder,longe aan het halstermaken en aan het bit vastmaken zo leer je hem aan de longe al sturen,de meeste druk zit aan het halster en iets aan de mond.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 06-02-10 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:17

Ambre vind dat jij erg snel gaat.. niet elk paard is het zelfde sommige paarden hebben iets meer tijd nodig.. zo is het ook bij mensen

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:18

Hoi Kev,
Ik denk zelf dat als een paard al goed op eigen benen loopt een bijzet kan helpen als trainingsmiddel en dat de gemiddelde ruiterhand inderdaad meer kwaad kan aanrichten. Maar wat als je een jong paard hebt die bijvoorbeeld aan de ren gaat en toch wel flink gecorrigeerd wordt in de mond op zo'n moment.
Groetjes,
Claire

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:19

knooopje schreef:
zonder bijzet,het is erg lastig met zadelmak maken als een paard al aan de teugel loopt,ten eerste als het paard begint te bokken krijg je het hoofd niet omhoog,ten 2de omdat ze dan heel veel moeite hebben met sturen,paard loopt op de volte in de krul,als je er op gaat zitten krijg je het paard met veel moeite van die volte af,ze zijn dan al wat druk in de mond gewend,en druk voor hun betekend dan dat ze hun hoofd naar beneden moeten brengen om nagevenlijk te worden.
en als laatste een paard wat al bijgezet is heeft veel meer moeite om voorwaarts te lopen,je gaat zitten en paard doet zijn hoofd naar beneden en snap niet dat hij voorwaarts moet gaan.ik spreek uit ervaring!

Vind dat je zeker gelijk hebt als je paarden met bijzet doet slof wat dan ook als z'n jong paard gaat bokken nou zet je dan maar schrap want je gaat eraf!! paarden moeten zoiets zelf leren aanleren zonder dat de ruiter van alles eraan hangt!, in de krul dat komt van zelf.. dat moet je niet afdwingen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:20

Ik zou met kaptoom beginnen. Ik vind dat een fijn hulpmiddel, zeker bij temperamentvolle paarden. Omdat je stuurt vanaf de neus en niet vanaf de kin, kun je ze beter sturen.

Ik zou beginnen met de 7 games van Parelli. De circling game is namelijk heel erg handig om (in je eentje) een paard aan te leren in een cirkel om je heen te lopen.
De volgorde van de games is:
Game 1: "The Friendly Game".
Game 2: "The Porcupine Game".
Game 3: "The Driving Game".
Game 4: "The Yoyo Game".
Game 5: "The Circling Game".
Game 6: "The Sideways Game".
Game 7: "The Squeeze Game".

Voor meer uitleg kun je googlen.

Om de circling game goed te doen moet je eerst games 1 t/m 4 doorlopen. Dit is niet heel moeilijk hoor. En hoe beter je voorbereiding is, hoe minder problemen je later tegenkomt.;)

Bij het longeren is het belangrijk dat je paard in de juiste stelling en buiging loopt en dat je hem rechtricht. Eerst aan de hand en later aan de longe. Daarbij gebruik ik de methode van de Academische rijkunst.

Het longeren wordt dan een gymnastische en spieropbouwende oefening en hoef je ook niet erg lang te doen. Longeren is niet gelijk aan 'een paard rondslingeren aan een touw'.

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:21

Hoi Knooopje,
Klinkt logisch wat je zegt. Vind het ook een goede tip om mbv halster te longeren. Dankjewel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:24

Sowieso niet bijzetten. Paard krijgt bij iedere stap kleine rukjes in de mond... dit is wat je niet wil.
Bovendien kun je het scheef zijn faciliteren... ze worden er niet beter van.
Zo'n jong paard moet ook niet teveel aan de longe lopen, dat is te belastend. Ik zou eerder aan het werk gaan met dubbele lijnen, of het werken aan de hand. Volgens deze methode:http://www.paardenbegrijpen.nl/content/view/1117/210/
Zo kun je je paard leren zijn lijf goed te gebruiken en ontwikkelen voordat je erop stapt, het paard is dan sterker, meer in belans en in staat de ruiter te dragen en begrijpt veel beter wat de ruiter vraagt met zijn hulpen.
Ik zou werken met een kaptoom, en pas wanneer het paard dat in voldoende mate begrijpt een bit introduceren....

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:26

dames & heren we zijn het er duidelijk over eens geen onzin van bijzet slof of wat dan ook , je kan het doen als paard wat ouder is maar bij zulke jongen beesten is het erg zonde...!

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:26

Hipologic,
Thanks voor je tips. Ik zal gaan googlen. `ik ben qua paarden een beetje traditioneel opgevoed, hihi. Heb toen ik jonger was "moeten" luisteren naar de trainer en minder naar eigen intuitie. Later wel gaan merken dat het anders kan en moet en daarom doe ik niets zonder dat het echt goed voelt.
Claire

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:29

@ Ninx, begrijp je punt (rukjes in de mond) en nee dat wil ik zeker niet. Ik zal je link lezen.
Claire

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:32

Ben ik dan de enige die dit juist MET bijzet moet?! Natuurlijk niet de eerste paar keren, maar zeker wel in de opleiding van een jong dier!! Er zijn natuurlijk tientallen manieren om een paard bij te zetten, je kan idd het paard "dwingen" maar je kan ook het paard "vragen" en laten nadenken over zijn/haar acties. Een jong paard moet juist leren om over de rug te lopen, ontspannen, ruim en goed voorwaarts en massa goed neer te zetten. Als je het over "dwingen" hebt leer je een paard natuurlijk nooit op eigen benen lopen.... Maar een pessoa daarentegen, nodigt het paard uit om na te denken over de consequenties van het voorwaarts neerwaarts zonder de "dwingen"... mits deze natuurlijk goed is afgesteld.... Dus ja, in goede training ben ik er juist voor!!! MITS GOED IN GEBRUIK!