[AR] mennen zonder oogkleppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

mennen zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:58

naar aanleiding van een ander topic van mij [AR] Optuigprobleempje

Jody is pas vorig jaar, dus op haar negende, betuigd. Daarvoor (en nu ook nog) is ze altijd onder de man gereden.
Ik heb de indruk dat ze die oogkleppen maar niets vindt.
Zijn er hier menners die mennen of gemend hebben zonder oogkleppen? Waarom heb je ze eraf gehaald en hoe bevalt het?

Bopje

Re: mennen zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:00

Volgens mij kan het gewoon hoor

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:07

tuurlijk, ik weet dat er meer zijn. Maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen, wat was de aanleiding, was het beter/slechter?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:10

Gebruik de zoekfunctie even ;) Hier zijn al veel topic's over geweest.

De ene vind met fijn, de ander zonder. Ik vind dit een questie van uitproberen. Zelf rij ik met, omdat ik het idee hem dat ze meer op mij letten.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:28

Een aantal jaar geleden had ik een verzorgpony die ook beleerd werd voor de kar. Hij vond met oogkleppen op totaal niet fijn. Ik ben eerst begonnen met aan de hand oefenen met een hoofdstel met oogkleppen. Hij maakte enorme grote passen (als in 1 keer over twee cavaletti's heen) en kon heel veel niet inschatten. Hij week heel erg uit voor stoepjes, sprong er op (naast de man dan) of struikelde erover heen. Ik heb toen aan de eigenaresse gevraagd of het een probleem zou zijn om hem zonder oogkleppen voor de kar te hebben. Na enige gewenning is het minder geworden. Zij vertelde mij dat je paard op de openbare wegen met de koets oogkleppen op moet hebben.
Misschien is het nu verandert.

Wat doet ze dat jou het idee geeft dat ze oogkleppen niks vindt? Ben benieuwd. :)
Ik zou zelf oogkleppen ook niks vinden, je zicht wordt toch beperkt.
;)

Ik hoor het graag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:12

ik men met mijn pony zonder oogkleppen, heb haar ook zo beleerd. heb 1 keer een menhoofdstel met oogkleppen geleend van iemand en ze was heel spooky op de weg. Dit omdat ze niet rond zich kon kijken en niet kon zien waar het geluid vandaan kwam. dus ben terug gaan mennen zonder oogkleppen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:18

Ik heb het ook geprobeerd met oogkleppen aan de langelijnen. Dit was een regelrechte drama. Omdat ze weinig kon zien sprong madam gewoon bij mensen in hun voortuin of stond ze midden op de weg.Paard werdt ook gespannen onder het zadel.
Ikoefennu weer zonder en alles is weer ok. Als mijn tuigen er zijn dan laat ik de oogkleppen ervan afhalen.

Ik kreeg wel als tip dan je je hoofdstel met kleppen om moet doen in stal en dit verder uitbouwen.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:28

ik rijd zelf zonder oogkleppen, puur omdat hij ze niet nodig heeft. ik kan hem zowel met als zonder rijden en dit geeft het zelfde effect.

voor somige paarden gevee kleppen meer rust, of letten ze beter op wat de koetsier aan geeft.

voor de andere paaden kan het weer stress opleveren of doen ze van alles maar behalve luisteren naar de koetsier.

kortom wat het paard aangeeft en wat jij het fijnste vind rijden

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:31

Ik heb mijn pony zelfs beleerd zonder oogkleppen. Zolang ze alles kon zien schrok ze eigenlijk nooit. Ben er mee begonnen mdat ik geen goed hoofdstel kon vinden voor haar kleine koppie binnen mijn budget (zo'n 12 jaar geleden ;)) Daarna was ze er al zo aangewend dat ik haar zo heb laten lopen, nooit problemen mee gehad.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:02