Paard laten apporteren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Paard laten apporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:54

Hallo,

Normaal plaats ik hier altijd antwoorden dus nu eens een vraag van mijn kant. :D
Ik zou Menno graag het apporteren leren. Hij kan de zweep al oppakken als ik hem weggooi. Maar als hij hem dan opgepakt heeft blijft hij stilstaan. Het is niet zo'n heel actief paard en staat liever stil dan dat hij loopt. :+
Wie oh wie heeft dé gouden tip? :D

kehdra

Re: Paard laten apporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:55

Kan hij 'komen' op commando?
Zo nee, dat aanleren, en dan het oppakken, en komen combineren :j
(oh wat klinkt het heerlijk simpel zo :+)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:56

Hij kan wel komen d.m.v. toucheren. Ik heb het 'komen' weleens geprobeerd te leren hoor maar uhm.. Hij is écht niet actief! _O- Met het toucheren komt hij actief op je af maar als ik 'm gewoon roep lukt 't niet.. :')

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:00

Hij komt dus alleen icbm toucheren? hmm, dan zou ik eerst werken aan het 'gewoon komen'.
(mijn paard kan ik van de andere kant van de bak naar mij laten komen door een zwaaibeweging, en commando 'kom').
Gaat erg handig met een clicker, eerst twee stappen verder op en klikken voor het naar je toe komen, en dan telkens een stapje verder weg.
Dan is het in principe gewoon een commando, lui of niet, die hij wil volgen voor de beloning.

Dan nog het komen, en het vasthouden zien te combineren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:01

Ik [***] al met de clicker. Ik heb het hem ook al weleens geprobeerd te komen maar geloof me, uiteindelijk word je echt hopeloos. Hij staat gewoon liever stil dan dat hij loopt. Ik zal het morgen nog eens proberen. Vaak werkt een pauze ook wel voor een kunst. :)

edit; typfout

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:04

gheghe, lastig he, paarden en hun denkwijze :+ Motiveren, motiveren en motiveren...

Een pauze doet een hoop goed! Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat.
(zegt zei die haar paard vorige week vrij heeft gegeven :D )

Andere manieren kan ik niet verzinnen....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:05

Inderdaad! _O- Nouja, hij is wel actief hoor. Werkt goed mee en wil graag voor je werken als het maar niet teveel moeite is. Meelopen doet hij al amper dus de meeste kunsten doen we uit stilstand. En dat vind hij wel prima! :=

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:12

Wanneer mag hij de zweep los laten? Heeft hij geleerd om hem aan je terug te geven? Ga hem dat anders eerst leren. Dus gewoon zweep aangeven, zelf loslaten, enkele seconden wachten, zweep weer vast pakken en *click* + belonen. Uiteindelijk op de grond voor je voeten gooien en dan pas gaan weggooien. Als hij heeft geleerd dat hij pas een click krijgt als jij de zweep weer in handen hebt dan moet hij hem dus wel terug brengen om zijn clickje te kunnen ontvangen. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:13

Ja dat kan hij! :j Hij laat pas los als ik de beloning pak.
Het probleem is dus dat als hij er naartoe loopt dan blijft hij staan. Hij komt echt niet en dan na een halve minuut laat hij hem los en gaat wat anders doen! :')

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:14

*denkt mee*
Hij moet dus in eerste instantie écht leren komen. Zonder dat ben je nergens..
Hoe gek is hij op eten? Chase the tiger?
Ziggy heeft leren komen door eerst gewoon met halstertouw de zwaaibeweging te maken (fase 1), fase 2 is met hand langs touw naar boven schuiven en hele lichte druk op touw, fase 3 stevige druk op touw, fase 4... nooit gebruikt :o

Op den duur kwam hij dus aan het touw, op de zwaaibeweging al naar voren, nu doet hij dat dus ook los, en ook van 40 meter afstand :D

Geen idee of het je helpt...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:16

Hmm.. Hij houd wel van eten maar het is volgens hem niet van levensbelang zeg maar! :') (Stom beest! _O-)

Die zwaaibewegingen zijn wel heel goed! :j Denk dan alleen dat hij dat gaat verwarren met het nee schudden en daarna gaat flemen. :') Misschien dat bijv. kan bukken als commando om te komen ofzo.. :)) Dank je wel, hier ga ik morgen zeker mee aan de slag!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:18

die vergissingen herken ik :+ (wil je n kusje, moet ik flehmen, zal ik jambette laten zien, kan allemaal hoor baasje :+).
Ik doe onderhands, voor mijn buik langs een zwaaibeweging maken, die gebruik ik verder nergens voor.

Op zich is het zo laten komen met fases vrij simpel te doen (bij die van mij tenminste), en dan hoef je alleen het apporteren er nog aan vast te knopen.
Dát moet lukken zou je denken..

Succes!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:46

Mijn paarden heb ik het apporteren aangeleerd door ze eerst het voorwerp te laten aanraken, en dan oppakken (met een worteltje in het voorwerp verstopt). Het commando om los te laten is dat ik het ding even tegen hun neus druk. Targetten (na het in mijn vingers knippen moeten ze de hand aanraken) kenden ze al, dat is een van de eerste kunstjes die ik ze leer omdat het vaak zo handig is om iets nieuws aan te leren en om je paard naar je toe te roepen.
Enfin, als ze een voorwerp op kunnen pakken, laat ik ze vervolgens targetten op mijn hand en met wat geduld komen ze het vanzelf (van steeds verder weg) brengen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:57

Hannah_Menno schreef:
Ja dat kan hij! :j Hij laat pas los als ik de beloning pak.
Het probleem is dus dat als hij er naartoe loopt dan blijft hij staan. Hij komt echt niet en dan na een halve minuut laat hij hem los en gaat wat anders doen! :')

M.a.w. "baas ik heb hem en wat nu?"
Bij dit soort combinatiekunstjes heb ik begrepen dat je terugwerkt vanaf het eindresultaat. Dus in dit geval zweep in jouw hand leggen. Dan elke keer stapje terug eraan plakken totdat je inderdaad zweep weg kan gooien en paard hem terug brengt. Maar dan moet paard dus :
naar zweep toelopen, zweep oppakken, zweep blijven vasthouden, ermee in de mond naar jouw toelopen, zweep afgeven.
Jij werkt nu naar een voor paard onbekende bestemming, dat maakt het voor je paard moeilijker om de lol en het nut van wat je vraagt in te zien. Als je terugwerkt vanuit wat je uiteindelijk wil heeft paard het doel beter voor ogen, nl zweep in hand leggen = snoepje. Dat geeft veel meer motivatie.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:04

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 10:11

Bedankt voor de tips! :j Hier kan ik zeker wat mee!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:58

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 21:07

Ik ben 2 weken geleden geopereerd aan me rug dus het oefenen zit5 er even niet in! :+

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:19

ik heb dat probleem ook :( mijn paard is ook liever lui als moe :p mijn fries is wel actief zat :D ik zou ook graag wat tips willen

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:21

Het is voor een paard heel tegennatuurlijk om te lopen met een voorwerp in zijn mond, dus klein beginnen! Terugwerken vanaf het eindresultaat, zoals is gezegd ^^ Eén stapje is al een stap vooruit...