Allereest vind ik het een beetje jammer dat ik mijn best doe om zo kort maar duidelijk mogelijk achtergrondinfo te geven hierover en dat sommige mensen dit of niet lezen of er aan voorbij gaan..
Hoewel ik het wel waardeer dat iedereen mee probeert te denken en ik suggesties zeker waardeer, zeker wat betreft het rijden, is het niet zo dat ik zoek naar manieren om haar achterhand sterker te maken. De perfecte methode voor ons, op dit moment heb ik al en daar voor zover de omstandigheden het toelaten, trainen we fanatiek mee.
Ik zal nu kijken hoever ik weer antwoord kan geven op de vragen 
Cowgirl schreef:Dan heeft ie zeker weten last van zijn rug. Heb je er later nog wel eens iemand bij gehad die hem nagekeken heeft.
De oude blessure kan wel over/genezen zijn maar doordat het paard anders is gaan bewegen zijn er op een andere plek problemen gekomen.
Als je het nog niet gedaan hebt zou ik eens een iemand bellen die je paard eens goed kan na kijken , die kan je ook weer tips geven voor je training.
Wat ik zelf altijd goed vind is paard voor de wagen, neem dan een lichte wagen en ga lekker stukje rijden daar worden ze sterk van zonder dat de rug belast wordt...want dat is een groot punt bij jou paard.
succes ermee
Natuurlijk heeft zij een 'lastige' rug, dat kan ook niet anders na alles wat er gebeurd is en waar ze nu is. Ik zou echter niet zeggen dat ze een pijnlijke rug heeft. Maar kan mij voorstellen dat wanneer ze aan het werk is en haar rug en achterhand meer/intensiever/anders moet gebruiken ze haar rug voelt. Dat voelt ieder paard lijkt mij, die niet volledig los en perfect in training staat.
Maar, ik werk altijd los voordat ik erop ga en als ze daarin niet genoeg los laat, dan ga ik er niet op. Zelfde geld dat als ik stap en ze niet ontspannen genoeg is, dan ga ik ook niet draven. Maar aan een ontspannen draf kan ik niet werken, als ik nooit aan kan draven.
Voor een wagentje zal ik haar niet zetten. Ze kent het, heeft vroeger gekoerst, maar ik weet niet in hoeverre ze rustig zal blijven. Stel dat ze gaat rennen, dan kan ik met rijden er desnoods nog afspringen, maar met een wagentje kunnen er alleen maar ongelukken gebeuren. Daarnaast is het juist niet de bedoeling dat ze gaat stuwen in het lopen, maar dat ze gaat dragen vanuit achter.
Let wel, mijn training gebeurd voornamelijk vanaf de grond. Ik werk aan de hand en longeer (nogmaals, academisch) en dankzij deze methoden is ze al stukken beter geworden. Echter zijn we nog maar een half jaar echt aan het werk, dus klaar zijn we nog lang niet.
JoviBan schreef:Ik zou allereerst op zoek gaan naar de oorzaak hiervan!
"Even streng doorkomen" lost de oorzaak namelijk niet op en is bovendien niet eerlijk tegenover je paard.
Laat je paard goed nakijken door een tandarts, zadelmaker/-passer, osteopaat, fysio.
De oorzaak is wel duidelijk lijkt mij. Het is een combinatie van factoren, waar naast het lichamelijk ook een geestelijke (gewenning) speelt. Dit heb ik ook al een paar keer genoemd.
Ik wil niet 'even streng' doorkomen, ik zoek een optoming die beter verschil aangeeft tussen een hulp naar opzij en een 'ho'. Dat zij nu door die hulp heen loopt kom miz doordat het niet volledig duidelijk is in die enkele secondes wat ik van haar wil.
Stel dat ik aan het longeren ben en ze loopt met haar hoofd naar buiten, dan maak ik ook een ophouding naar binnen. Reageert ze niet op mijn kleine hulpen, dan maak ik de hulp groter totdat ze wel reageert. De volgende keer begin ik weer met een kleine hulp, want daar wil ik uiteraard heen.
Daarnaast heeft het geen zin om scherp door te komen bij dit paard, want dan blokkeert alles. En kan ik weer al mn werk van 8 jaar opnieuw beginnen
Over na laten kijken/iemand bellen: Tandarts is zeer recent geweest en paard heeft gelukkig al haar hele leven een bijna prefect gebit. Zadelmaker/passer is vrij nutteloos, gezien er geen zadel op ligt
Dan Osteo/fysio, zoiets heeft in mijn ogen alleen zin als het goed ondersteund wordt door training. Ik vind het niet eerlijk tegenover het paard om die los te laten trekken en erna stil te moeten zetten vanwege het weer of drukte van mijn studie. Zodra het weer beter is en ik haar zeker iedere dag bewust kan laten werken, maar ze ook meerdere uren per dag naar buiten kan (paddock's zijn momenteel ijsbanen) en ze dus niet weer zichzelf vast loopt. Ondertussen ben ik wel bewust aan het trainen en gezien ze daar beter van wordt weet ik dat dat de juiste trainingsmethode is. Helaas, de dames die hier langs zijn geweest op stal, die sluiten niet aan bij mijn trainingsmethode en zal ik ook niet mijn paard los laten trekken.
Maar goed, zo iemand laat ik wel komen, maar nu nog niet. Daar mag ieder zijn eigen mening over vormen, dit is de mijne