Longeren is echt niet te doen, weet iemand raad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Longeren is echt niet te doen, weet iemand raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:31

Mijn paard is superlief, supermak ,je kunt er een kind op wegsturen (zie mijn onderschrift) maar.....probeer te longeren en het gaat fout! Ik heb van alles geprobeerd maar hij blijft longeren linken aan feest, stuiteren, rennen etc.

Afgelopen weekend kostte me dat wéér een longeerlijn én een deken omdat ie na anderhalf rondje uitbreekt en zo hard aan de hol gaat, al gillend en bokkend dat ik hem dus niet hou. Ik heb op alle manieren geprobeerd te longeren, in een afgesloten bak, met longeersingel en hoofdstel, halster, aan een kaptoom, los etc.

Ik kan zelf geen stap zetten of hij is weg, hij kan niet rustig beginnen maar spuit weg. Een zweep kan ik niet in mijn handen hebben, dan is ie weg, en bukken om iets te pakken geeft helemaal een fantastisch effect maar weg is ie dan dus ook! Pessoatuig heeft ie aan gort getrokken, zit op dit moment op longeerlijn nummer vijf geloof ik en zo nu en dan sneuvelen een halster en/of een deken ook.

De stal waar ik nu sta mag ik longeren in de rijbak maar ja dat gaat dus niet. Op de vorige stal kon ik in de cirkel hem loslaten en door middel van mijn bewegingen kreeg ik m op zich best goed aan het lopen nadat de eerste tien minuten voorbij waren. Maar zonder iets bij te zetten, zonder lijn eraan want alles wat ik op dat gebied geprobeerd heb, mislukt. HIj let op alles wat ik doe, kan m laten draven of galopperen door één handbeweging, laat m keren door een stap naar hem toe te doen, dus ik kan ook niet zeggen dat ie niet naar me luistert.

Nogmaals, hij is dus super onder het zadel én aan de hand dus ik vind eigenlijk dat ik niet echt een probleem heb qua gedrag behalve dan met longeren.....

Tips, trucs etcetera? Ik hoor ze graag!

Margje

Re: Longeren is echt niet te doen, weet iemand raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:50

Hmm...klinkt bekend! Ik heb een hele brave, rustige pony van 13 zich altijd keurig gedraagt, maar met longeren alleen maar als een gek rondjes kan rennen, en een jonge pony die met rijden pittig maar wel braaf is en bij wie het longeren een grote rodeoshow is. Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben! Maar een kant en klare oplossing heb ik dus niet voor je. Het is natuurlijk een kwestie van respect. Mijn pony's, zeker de jongste, weten gewoon dat ik met longeren niet zoveel in te brengen heb en zeker als ze, zoals die van jou, een keer doorhebben wat ze allemaal uit kunnen halen is het moeilijk ze van het tegendeel te overtuigen. Ik denk ook wel eens dat ze voelen dat ik er niks aan vind ;) (het feit dat ze allebei moeilijk hiermee zijn hoeft trouwens niet per definitie te betekenen dat het aan mij ligt, het zijn ook moeder en dochter)
Bij mijn oudste pony is de oplossing vrij simpel: die longeer ik eigenlijk nooit. Als ik het wel doe moet ik haar bijzetten, dan gaat het prima, maar ik rij zelf veel liever en omdat ik verder totaal geen problemen met haar heb accepteer ik dit ene 'gebrek' maar. Als ze losloopt in de longeercirkel is er trouwens helemaal geen land mee te bezeilen.
Mijn jongste pony longeer ik wel, deels omdat ze nog jong is en maar 2 keer in de week gereden wordt en deels omdat ik haar zelf nog niet durf te rijden en er wel iets mee wil doen. Bij haar heb ik ook het idee dat ze juist wat onzeker is, ze hangt erg aan mensen en vind het moeilijk om 'in haar eentje' rond te lopen. Stom idee misschien, maar met rijden schrikt ze nooit en met longeren van alles. Bij haar helpt het in ieder geval om haar heeeel uitgebreid te belonen bij het eerste goede pasje en heel veel tegen haar te praten, zodat ik toch een beetje bij d'r ben.
Maar goed, hier heb jij allemaal niks aan :D. In jouw geval zou ik zeggen dat je al zo ver bent dat je, als je toch verder wil met longeren, het beste hulp kan zoeken. Hij weet volgens mij al lang dat hij tijdens het longeren een loopje met je kan nemen en het valt niet mee om hem het tegendeel te bewijzen. Ik zou dus óf wat met grondwerk ofzo beginnen óf een hele sterke man zoeken, afhankelijk van wat jouw voorkeur heeft.:D Maar ik heb een beetje hetzelfde als jij, zeker bij mijn oudere pony: ik vind ook niet dat ik echt een probleem heb, laat dat longeren dan maar zitten. Dat levert me misschien wat kritiek op, maar so be it!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:04

Moeilijk van hieruit te zeggen omdat ik geen inschatting kan maken van jouw positie op de cirkel, lichaamshouding ed...
Al eens geprobeerd om het geheel op te splitsen in kleine stukjes? bvb. Je stuurt hem (rustig!) weg... Wanneer zijn aanzet rustig is (hij zet bvb. 2 stapjes) meteen belonen! Vervolgens 4 stapjes en terug belonen. Enfin, in ieder geval voorkomen dat hij zich van je los trekt want dat is een no-win situatie. Wanneer je zeker weet dat hij bvb. na 1 rondje gaat stuiteren als een bal, haal je hem na een half rondje terug... en belonen... Elke stap in de goede richting (ook al is dat letterlijk slechts 1 stap) belonen...

Succes in ieder geval.

jingles11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:36

Pfoe, dit klinkt niet echt als een probleem waar je zelf mee aan de slag moet! Wat ik geloof ik zou doen is hem gaan longeren met dubbele lijnen, dan heb je er ook iets meer over te vertellen dan met één lijn. Wellicht wel raadzaam om er eens een cursus voor te volgen? Een vriendin van mij heeft dat gedaan bij Monty Roberts Nederland en haar is dat super bevallen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:12

Zet de bak af zodat je paard als hij op de buitenste cirkel loopt, en jij in het midden staat, je genoeg touw hebt. Zo kan hij je niet sleuren. Ik zou als je weet dat je paard voorwaarts is, zelf het commando voorwaarts geven. Zeg zelf maar tegen hem dat ie moet galopperen, en dan niet terug naar draf wanneer hij dat bedenkt, nee wanneer jij dat bedenkt. En als ie terug van draf naar stap wil, ook alleen wanneer jij dat zegt. Een voorwaarts paard is moeilijker terug te brengen dan voorwaarts te houden, zo houd jij toch enige controle over het tempo en krijg je hem ook terug wanneer jij dat zegt (omdat hij waarschijnlijk al dood op is). Als ie merkt dat ie van jou echt nog wel hard moet werken aan de longe, zal die minder klieren en zijn energie sparen. Overigens is bokken een beweging omhoog en jij gaat een voorwaartse beweging vragen, dus zodra die bokt meteen door laten lopen.

Zou hem longeren met een halster, als je op die onstuimige tempo's bezig gaat, wil je een zo zacht mogelijke optoming hebben.