targetten: welk commando?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sillysoul

targetten: welk commando?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 23:26

Ik ben een beginner in de vrijheidsdressuur en wil het ook graag goed doen. Heb het paard al aan de clicker laten wennen, heb een leuk en leerzaam boek van Miriam Nieuwe Weme. Maar ik wil ook geen fouten maken door een onhandig gekozen woord voor bijvoorbeeld het leren targetten te gebruiken. Welk woord gebruiken jullie daarvoor en waarom? Ik weet wel dat je in principe ook gewoon het woord 'bloemkool' of zo daarvoor kan gebruiken maar ik wil het voor mezelf ook niet te ingewikkeld maken!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:32

Voor targetten gebruik ik 'target'. :+ Een handig woord, want het is voor mij als trainer duidelijk én het lijkt op geen van mijn andere commando's. Ik ken ook mensen die 'touch' gebruiken (vind ik niet lekker bekken) of 'hier' (maar dat gebruik ik al voor naar mij toe laten komen).

Maar bloemkool kan ook, mits je dat zelf kan onthouden...

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 01:42

Ik zei altijd zoek :P net als tegen mn hond :D

Wat je ook gebruikt, als het maar niet iets is wat je vaak gebruikt. Stel dat je, terwijl je met iemand aan het praten bent, per ongeluk het commando voor spaanse pas geeft... :+

sillysoul

Re: targetten: welk commando?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 08:51

ik denk dat het "target" wordt. Ben inderdaad bang dat ik te makkelijk het verkeerde woord op het verkeerde moment ga gebruiken :-d

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:51

Ik gebruik 'touch'

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:56

HippoLogic schreef:
Voor targetten gebruik ik 'target'. :+ Een handig woord, want het is voor mij als trainer duidelijk én het lijkt op geen van mijn andere commando's. Ik ken ook mensen die 'touch' gebruiken (vind ik niet lekker bekken) of 'hier' (maar dat gebruik ik al voor naar mij toe laten komen).

Maar bloemkool kan ook, mits je dat zelf kan onthouden...

Hier ook Target: dat ding heet zo en waarom dan moeilijk doen. Plus het klinkt anders dan andere commando's die ik heb.
Zo heb ik Turn voor omdraaien
Halt voor stil blijven staan
Away voor weglopen van mij vandaan
Hier voor hierkomen (Ik zeg wel eens Kom maar maar ik zeg ook wel eens Kom op in de zin van doorlopen dus dat is dan verwarrend)
Uiteraard hebben we dan nog Achteruit, Voetje, Stappen, Draf en Galop, etc :D

Voor het paard maakt het eigenlijk niet uit, want die weet niet of dat ding nu Target of Bloemkool heet, maar ik maak het mezelf liever makkelijk :D
Daarbij gebruik ik de commando's die overeenkomen hetzelfde voor mijn hond als voor mijn paard. Dat Turn zat er al in van mijn hondentraining dus dat ben ik automatisch gaan gebruiken.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:05

Wat heb je als target? Ik heb een bal op een stokje, met comamando bal :) Eerst dicht voor de neus houden, 'bal' zeggen en gelijk clicken. Daarna steeds wat verder weg en ook op de rug etc. :)

Die van mij vind het geweldig en bijt steeds in de bal :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:45

Ik heb een stuk PVC buis van ik denk 4 cm doorsnee en een meter lang en daarop een bal gelijmd. De bal is van hetzelfde idee als een tennisbal, maar zit qua formaat tussen tennisbal en voetbal in. Heel fijn: Paard kan er niet in bijten! Ik kan hem overal naar toe steken en zelfs in de grond zetten.
Ik ben begonnen met eerst de bal voor zijn neus houden en nog niets zeggen. Klikken zodra neus tegen de bal is (ervan uitgaande dat het paard het idee van de clicker kent!). Pas als hij dit een paar keer gedaan heeft zeg ik op het moment dat hij hem aan gaat raken mijn commando. En dan steeds eerder. Vorige week is het gelukt de bal door mijn zoontje op 35 meter vast te houden en Jippe op commando erheen te krijgen :D

TS: Dit is misschien ook een leuk topic voor jou:

Nog meer mensen die werken met clickertraining?

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:23

ik heb zo'n kleine jollyball die ik waarschijnlijk als target wil gaan inzetten.
@zilfstar bedankt voor de link