Pessoa broek trekt scheef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noesie

Pessoa broek trekt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:02

Hallo allemaal,

ik longeer sinds een tijdje mijn paard 1 a 2 keer in de week met pessoa.
De eerste paar keer vond ze dit erg raar en moeilijk. Ze ging heel hard draven om te proberen er onderuit te komen. Maar de laatste 5 a 10 minuten waren dan super netjes!
Nu pakt ze het gelijk goed op en loopt mooi laag en ontspannen in een normaal tempo.
Als ik begin zit de pessoa heel losjes zodat ze lekker los kan draven. Tussendoor verander ik regelmatig van hand en stel ik de pessoa ongeveer 2 keer iets strakker in.

De longeerlijn doe ik door de bitring heen en maak ik aan de singel vast, aangezien mijn paard anders heel de tijd met haar hoofd naar buiten gedraaid loopt. Als ik dit zo doe hoef ik niet met de lijn stelling te vragen, maar loopt ze gewoon met een ontspannen longeerlijn met haar hoofd rechtuit.
De pessoa zelf zit laag bevestigd, aan de zijkant vast. Ik wil hem niet tussen haar benen vast maken omdat mijn paard vrij kort is en ik bang ben dat ik dit dan alleen maar vererger in plaats van verbetering aan zal brengen.
Mijn pessoa zit op deze manier bevestigd: http://pic11.picturetrail.com/VOL362/18 ... 129839.jpg

Nu is mijn 'probleem' echter het volgende. Op het moment dat ik van hand verander haal ik mijn paard naar het midden en verander de longeerlijn. Daarnaast trek ik altijd de broek recht zodat deze weer recht achter haar billen langs loopt. Maar als ze nog maar 2 rondjes gedraafd heeft trekt deze al weer scheef weg. Zowel linksom als rechtsom schuift hij naar buiten. (er is dus meer bont aan de buitenzijde als aan de binnenzijde). Het is niet alleen het bontje, maar ook alle touwtjes die daarin zitten wat verschuift.

Ook kreeg ze het afgelopen week voor elkaar om tot 2 keer toe in de verkeerde galop aan te springen terwijl ze niet met buitenstelling loopt.

Loopt ze echt zo scheef in haar lijf dat dit kan gebeuren? Of heeft het een andere rede?
Hoe kan ik dit 'probleem' oplossen?

Ik hoop dat iemand van jullie mij hiermee kan helpen.

Groetjes Anoeska

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Pessoa broek trekt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:53

Waarschijnlijk staat de Pessoa te strak bij de achterbenen. Hij hoeft alleen maar druk te geven als het paard niet in de gewenste houding loopt.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:55

bedoel je dan dat het broekstuk dat naar de middelste ring van de singel loopt te strak zit?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:14

Noesie schreef:
bedoel je dan dat het broekstuk dat naar de middelste ring van de singel loopt te strak zit?

Kan, maar ik zou het moeten zien. In principe staat er geen spanning op de pessoa als het paard in de gewenste houding loopt.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 18:08

zal nog eens goed kijken als ze hem om heeft, en een foto ervan maken.

Als ze in de goede houding loopt staat er in ieder geval geen spanning op de touwtjes.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:48

Bij mijn paard gebeurt dit ook, maar alleen in de galop en alleen als ik hem hoger instel ipv zo laag mogelijk.

Ik heb er nog geen oplossing voor, behalve de pessoa zo los doen, dat deze ook niet inwerkt op het moment dat hij mijn paard moet corrigeren.