ik longeer sinds een tijdje mijn paard 1 a 2 keer in de week met pessoa. De eerste paar keer vond ze dit erg raar en moeilijk. Ze ging heel hard draven om te proberen er onderuit te komen. Maar de laatste 5 a 10 minuten waren dan super netjes! Nu pakt ze het gelijk goed op en loopt mooi laag en ontspannen in een normaal tempo. Als ik begin zit de pessoa heel losjes zodat ze lekker los kan draven. Tussendoor verander ik regelmatig van hand en stel ik de pessoa ongeveer 2 keer iets strakker in.
De longeerlijn doe ik door de bitring heen en maak ik aan de singel vast, aangezien mijn paard anders heel de tijd met haar hoofd naar buiten gedraaid loopt. Als ik dit zo doe hoef ik niet met de lijn stelling te vragen, maar loopt ze gewoon met een ontspannen longeerlijn met haar hoofd rechtuit. De pessoa zelf zit laag bevestigd, aan de zijkant vast. Ik wil hem niet tussen haar benen vast maken omdat mijn paard vrij kort is en ik bang ben dat ik dit dan alleen maar vererger in plaats van verbetering aan zal brengen. Mijn pessoa zit op deze manier bevestigd: http://pic11.picturetrail.com/VOL362/18 ... 129839.jpg
Nu is mijn 'probleem' echter het volgende. Op het moment dat ik van hand verander haal ik mijn paard naar het midden en verander de longeerlijn. Daarnaast trek ik altijd de broek recht zodat deze weer recht achter haar billen langs loopt. Maar als ze nog maar 2 rondjes gedraafd heeft trekt deze al weer scheef weg. Zowel linksom als rechtsom schuift hij naar buiten. (er is dus meer bont aan de buitenzijde als aan de binnenzijde). Het is niet alleen het bontje, maar ook alle touwtjes die daarin zitten wat verschuift.
Ook kreeg ze het afgelopen week voor elkaar om tot 2 keer toe in de verkeerde galop aan te springen terwijl ze niet met buitenstelling loopt.
Loopt ze echt zo scheef in haar lijf dat dit kan gebeuren? Of heeft het een andere rede? Hoe kan ik dit 'probleem' oplossen?
Ik hoop dat iemand van jullie mij hiermee kan helpen.