Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veseosunce

Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 20:40

Hallo Vrijheidsdresuur Bokkers!

Ik heb een 8 jarige Fries hier bij mij thuis staan in de stallen en ik ben bezig lekker hem te longeren en te freestylen. Maar bij de vorige eigenaar schijnt het ook dat hij aan vrijheidsdressuur heeft gedaan. Hoe kom ik er nou eigenlijk achter wat hij allemaal kan en op wat voor manier ze het hem hebben aangeleerd? Ben er wel achter gekomen dat hij graag voetbalt. Nouja, voetballen is een erg groot woord hij duwt z'n neus er iedere keer tegen aan en als hij dat dan gedaan heeft komt hij om een snoepje zeuren. Maar volgens mij kan je paarden beter geen snoepje geven op zo'n moment toch als beloning?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Jetske

kehdra

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:44

Hij heeft waarschijnlijk dan eens geleerd dat hij moet targetten op de bal voor een beloning.

Als jij dit wilt motiveren zou ik me gaan verdiepen in clickeren, en het targetten op de bal, belonen, en verder uitbreiden.

Wil jij dit gedrag niet hebben, negeer het dan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:47

Oh, wat leuk dat jouw Fries al wat vrijheidsdressuur kan!

Je kunt contact opnemen met de oude eigenaar of op zoek gaan naar de oude eigenaar om te vragen wat hij kan?

De rest is uitproberen. Meeste kunstjes doet een paard op lichaamstaal. En meestal worden dezelfde aanwijzingen gegeven. Op bokt staan genoeg links naar sites met vrijheidsdressuur zodat je op kan zoeken welke aanwijzingen het meest gebruikt worden.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 20:49

We hebben op dit moment geen contact meer met de oude eigenaar en daar is ook geen behoefte meer aan. Vandaar mijn vraag aan de vrijheidsdressuur experts op Bokt. Ik ben nu de site van NALANTA aan het doorlezen. :) Kom wel veel informatie tegen.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:51

maakt toch eigenlijk niet uit wat hij al kan? je kan ook zelf beginnen met trainen. bepaalde oefeningen die hij al kent zal hij sneller weer onder de knie hebben, maar jij bent degene die er een eigen commando aan plakt.

marie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:53

Ik ben het eens met sillysoul, volgens mij kan je het hem beter zelf weer "aanleren". En het is leuker ook om het zelf te doen :D

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 01:40

Ik heb het met mijn vorige verzorgpony ook geprobeerd. We kwamen tot voetje op commando en targetten naar een grote tennisbal en mn hand. Kon de bal weggooien, haar erop targetten en haar terug laten komen door op mn hand te targetten 8-) :wow:

Ik gebruikte daarbij het boek 'Vrijheidsdressuur' van Miriam Nieuwe Weme. Duidelijk geschreven met mooie plaatjes. Zo'n clicker is ook erg handig, gewoon bij de dierenwinkel te krijgen :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:53

Jetske schreef:
We hebben op dit moment geen contact meer met de oude eigenaar en daar is ook geen behoefte meer aan. Vandaar mijn vraag aan de vrijheidsdressuur experts op Bokt. Ik ben nu de site van NALANTA aan het doorlezen. :) Kom wel veel informatie tegen.

Whoehoe onze site! :D

zoals sillysoul zegt; begin eventueel zelf als je dat leuk zou vinden en kijk wat je paard snel oppakt. :j

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:14

Ik zou gewoon bellen met de oude eigenaar:P