haai, als ik naar de bak toe loop gaat alles nog gewoon goed, dan maak ik even het longeertouw in orde, blijft hij ook nog rustig staan maar pas wanneer ik hem op de hoefslag wil laten lopen gaat hij opeens voor me staan hoofd omhoog en heeft hij het in z'n hoofd gehaalt niet meer te luisteren. uiteindelijk krijg ik hem dan toch op de hoefslag, draven enzo gaat goed, maar als ik dan de andere kant opwil gaat het al helemaal niet meer. hij gaat voor me staan en doet opstandig en als ik dan met de zweep op de grond klap loopt die alleen maar verder naar achter, wat kan ik doen ?
Er iemand bij halen die hier verstand van heeft Dit paard heeft overduidelijk in de gaten hoe hij jou moet aanpakken en zal alleen maar erger worden als je niet weet hoe je hiermee moet omgaan. Wordt je ook boos als hij niet doet wat jij wil?
KiWiKo
Geplaatst: 31-01-10 12:06
iemand erbij halen die je hiermee kan helpen. Het is een vrij standaard probleem welke vrij eenvoudig opgelost kan worden als je de juiste handeling op het juiste moment toepast.
En dat kan je nou net niet effe zo zeggen via internet, dat moet live gebeuren
sarahhorses
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-10 12:07
het probleem is dat het aleen gebeurt bij het longeren, met gewoon rijden doet ie alles wat ik wil en verder is hij ook super lief dus ?
ook dan kan je er iemand bijhalen die je hierbij helpt
sarahhorses
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-10 12:11
oke bedankt !
LiVetime
Geplaatst: 31-01-10 12:14
Tja met longeren heeft het paard meer vrijheid en heeft het, anders dan met rijden, heel veel met lichaamstaal te maken. Straal je rust uit/onzekerheid/boosheid/onrust..enz enz. Dat is iets wat een paard heel goed aanvoelt. En zéker aan de longe zal dat tot uiting komen.
sarahhorses
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-10 12:20
maar moet ik dan juist boos worden of rustig blijven ?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb laatst een les van Lammert Haanstra gehad en toen ging het wel. Echter een dag later, toen ik weer alleen was ging het weer mis. Ik blijf dit topic dus even volgen, ben benieuwd of er nog meer goede tips komen..
sarahhorses
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-10 12:29
ja ik ben ook er benieuwd, ik vraag zoiezo mijn instructrice wat ik kan doen maar misschien komen hier ook nog goede tips binnen
LiVetime
Geplaatst: 31-01-10 12:30
Absoluut niet boos worden. Wél duidelijk zijn. Tussen boos worden en duidelijk optreden zit een groot verschil.
KiWiKo
Geplaatst: 31-01-10 12:30
Dat komt Charlot, omdat jij het verkeerd doet JIJ moet het leren, het paard weet het allemaal wel....... die maakt alleen maar gebruik van de mogelijkheden die jij hem bied
KiWiKo
Geplaatst: 31-01-10 12:31
LiVetime schreef:
Absoluut niet boos worden. Wél duidelijk zijn. Tussen boos worden en duidelijk optreden zit een groot verschil.
precies, boos worden werkt zoooooo avarechts maar wel duidelijk zijn in wat je wel en niet wil......
sarahhorses
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-10 12:34
ik ga het volgende week uitproberen, ik heb volgende week ook pas weer les dus eerder kan ik het niet vragen
Dhani
Geplaatst: 31-01-10 12:37
Hulp bij halen idd! en probeer altijd ten aller tijden achter je paard te blijven! zodra je met je lichaam voor je paard komt geeft dat een teken dat hij niet kan lopen en dan snapt hij jou niet, en gaat dan maar achteruit.
Misschien een tip! maar ik zou er zeker iemand bij halen die jou hiermee an helpen!
Boos worden heeft totaal geen zin, omdat je het zelf fout doet. Je paard zal niet begrijpen waarom je boos wordt. Longeren is iets dat je moet leren. Dat doe je niet zo maar even, dat blijkt wel weer.
Zoek inderdaad goede begeleiding, die jou de grondbeginselen van het longeren kan leren. Ik krijg namelijk het idee dat je positie t.o.v. het paard verkeerd is. De plek waar je staat is zo bepalend. Maar dat is allemaal al genoemd