[AR] Vraagje over molenrem-gebruik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MenFreak

Berichten: 148
Geregistreerd: 19-10-07

Vraagje over molenrem-gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 19:08

Vooral aan de tweespan (wedstrijd-)menners gericht, maar enkelspanners mogen natuurlijk ook reageren..

Ik heb sinds een week een nieuwe kar, met molenrem, nu weet ik de functie ervan wel, maar vroeg me erg af hoeveel/vaak jullie hem gebruiken?
Ben bang dat ik hem ook gauw te strak draai... :+

Ik heb trouwens een molenrem met een 'draaiwieltje' en een pedaal.

Hier een foto van de kar, en ééntje van de pedalen :D
Afbeelding


Afbeelding

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:13

Ik heb ook een molenrem op mijn enkelspanwagen. Ik kunt hem niet strakker ofzo doen. Ik gebruik hem nu eigelijk nog alleen maar voor achteruit rijden :+
Ik heb laatst wel van iemand gehoord dat het wel fijn is in de hindernissen, dat als je zó hard gaat dat je wagen gaan slingeren. Maar zo hard ga ik niet :+

Echwel

Berichten: 13000
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:21

De 'molen' is de draaikrans.
Een molenrem is dus een rem op de draaikrans, deze voorkomt dat de wagen gaat slingeren achter de paarden wanneer met hoge snelheid wordt gereden.
Er zijn vele soorten manieren waarmee de draaikransrem in werking wordt gesteld. Dit kan door de groom of door de menner. Het kan middels een pedaal of middels een systeem waarbij je de rem met de hand aan draait.
En dan zijn er ook nog heel ingenieuze systemen die niet zo zeer op de draaikrans 'remmen', maar mbv gasdruk veren de wagen recht en stabiel achter de paarden houden (bijv het systeem van de firma verdonschot)

.
Over het algemeen geldt (in mijn ogen) dat een molenrem voor een tweespan of langspan zeer nuttig is. Voor een enkelspan zie ik er de noodzaak niet van in, aangezien je bij de moderne marathonwagens een paard zeer kort op de wagen kunt zetten.
Of een molenrem noodzakelijk is hangt mede af van de stabiliteit van de wagen. Op de meeste tweespanwagens zitten ze wel meestal worden ze op een enkelspan wagen achterwege gelaten niet in de minste plaats voor het gewicht..

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:59

[quote="MenFreak"]Vooral aan de tweespan (wedstrijd-)menners gericht, maar enkelspanners mogen natuurlijk ook reageren..

Ik heb sinds een week een nieuwe kar, met molenrem, nu weet ik de functie ervan wel, maar vroeg me erg af hoeveel/vaak jullie hem gebruiken?
Ben bang dat ik hem ook gauw te strak draai... :+

Hee, gefeliciteerd, je hebt onze ''oude'' wagen gekocht, nou ja, oud, krap een jaar....
Zie ons startnummer er nog op staan, leuk.
Heb je een puike wagen aan, is dat we andere pony's hebben gekocht en het niet meer paste, maar ligt als een huis, veel plezier ermee!

ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:17

Molenrem gebruik is kwestie van oefenen: met elke marathonwagen/ combinatie is dit anders.
Bij ons team draai ik de wagen vaak op "half een"en als het heel erg wordt op "een uur" of half twee
Ik neem nu even aan dat je echt een klok hebt met wijzers...
Zodra we uit de hindernissen zijn haal ik de rem er weer af
Bij wat lichtere wagens zal je hem waarschijnlijk op gladde terreinen met veel snelheid meer moeten aandraaien.
Zodra je groom voelt dat hij begint te zwabberen kan hij of zij hem vastzetten.. dit is dus wel te oefenen door op overzichtelijke bospaden ( zonder wandelaars ;-) ) een bocht te pakken mét en zonder molenrem.. dan kan jij + en je groom beter inschatten wat de molenrem voor invloed heeft.
Heel veel veilige kilometers!

sumic

Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:06

Mooie kar Lex! Op onze nieuwe wagen zit ook een molenrem te bedienen door een voetpedaal. Ik moet daar ook nog helemaal aan gaan wennen. kwestie van uitproberen.
Mijn vader rijd al een hele tijd met een molenrem te bedienen door een wieltje (door de groom) de groom was hier helemaal op ingespeeld en voelde zelf al snel of de molenrem strakker of juist losser gezet moest worden. In dit geval moet de groom dit ook oefenen om het op tijd aan te voelen (wanneer het nieuw is voor hem/haar is). Succes!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:48

Bij de indoor 4-spannen zie je wel dat ze ze kanonhard aandraaien. Die wagens sturen bijna niet meer.
Het voorkomt inderdaad het zwabberen. Met een wagen zonder stuurvertraging zul je daar minder snel last van hebben.
Persoonlijk vind ik een beetje driften wel lekker. :P

ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

Re: Vraagje over molenrem-gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:34

Steeds meer mennnrs zie je nu met extra pedaal rijden.
Ik ken echter ook veel menners die dit aan de groom overlaten.
Bij ons is dit ook volgens het "geen nieuws is goed nieuws principe".
Ik (groom) kijk in hoeverre de molenrem erop gaat en als de menner het toch niet fijn vindt, pas ik het aan

Echwel

Berichten: 13000
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:56

BlackDevils schreef:
Bij de indoor 4-spannen zie je wel dat ze ze kanonhard aandraaien. Die wagens sturen bijna niet meer.
Het voorkomt inderdaad het zwabberen. Met een wagen zonder stuurvertraging zul je daar minder snel last van hebben.
Persoonlijk vind ik een beetje driften wel lekker. :P

Het omslaan gebeurt ook vaak doordat men de molenrem erop heeft staan, wagen blijft star en kan geen andere kant op dan op de zijkant

MenFreak

Berichten: 148
Geregistreerd: 19-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:50

Bedankt voor alle reactie's! Ik ga eerdaags (als de meeste vorst weer wat uit de grond is/ de sneeuw weg is) eens wat proberen met de molenrem, bos is hier een kilometer vandaan, dus aan goede ondergrond geen gebrek!
Over het algemeen is een klein beetje 'driften' van de kar helemaal niet erg. En kan soms zelfs wel gunstig uitpakken. Maar als het te erg wordt, kan het ook balletjes (in de indoors) of palen ( :+ outdoor) gaan kosten.. Wij gaan uitproberen!!

mammaslamma schreef:
MenFreak schreef:
Vooral aan de tweespan (wedstrijd-)menners gericht, maar enkelspanners mogen natuurlijk ook reageren..

Ik heb sinds een week een nieuwe kar, met molenrem, nu weet ik de functie ervan wel, maar vroeg me erg af hoeveel/vaak jullie hem gebruiken?
Ben bang dat ik hem ook gauw te strak draai... :+


Hee, gefeliciteerd, je hebt onze ''oude'' wagen gekocht, nou ja, oud, krap een jaar....
Zie ons startnummer er nog op staan, leuk.
Heb je een puike wagen aan, is dat we andere pony's hebben gekocht en het niet meer paste, maar ligt als een huis, veel plezier ermee!


Hey, wat leuk!
Haha, echt oud is hij inderdaad nog niet. Jullie hebben hem in ieder geval super behandeld, er zijn weinig gebruikerssporen te zien :)
Startnummer hebben we er gisteren afgehaald, nu m'n eigen (nieuwe) nummer erop. We hebben we kar nog niet helemaal uit kunnen testen i.v.m. de sneeuw en gladheid. Maar hij voelt erg stabiel aan!

palousa_boy

Berichten: 10610
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:11

Echwel schreef:
Het omslaan gebeurt ook vaak doordat men de molenrem erop heeft staan, wagen blijft star en kan geen andere kant op dan op de zijkant


dat is toch juist het hele idee erachter?

Albert

Berichten: 5795
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Vraagje over molenrem-gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:37

Ik heb een molenrem met een pedaal (horizontale schijfrem) en gebruik hem bij sneldraf en galop om de kar wat stabieler te houden. Bij tandem rijden is het wel handig om het achterpaard te leren zelf de buitenbocht te lopen. Verder is het bij achterwaarts gaan wel handig; dan schaart de wagen niet.
Kortom, ik ben blij dat ik hem zelf kan bedienen vanaf de bok.

trekpaard15
Berichten: 185
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:21

wij gebruiken de molenrem voro het achteruit rijden en voor tijdens de indoren en outdoren als de kar erg gaat schuiven in de bochten

WendyBZ

Berichten: 13224
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:39

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele off-topic berichten verwijderd, graag weer ontopic!