[***] schreef:Hoe pak je het aan als je paard zo opdringerig wordt dat je hem gewoon niet meer KAN negeren? Dat je wel aandacht moet geven (zij het negatieve) omdat hij je bij wijze van gewoon ondersteboven loopt om in je zakken (of heuptasje) te kunnen?
Zorgen dat je hem WEL kan negeren.
Set up for succes! Maak gewenst gedrag gemakkelijk en ongewenst gedrag moeilijk of onprettig. Dus zorgen voor een afscheiding tussen jou en de pony als je gaat (in)clickeren. Wordt hij happerig dan een stap naar achter, draai je om en negeer hem enkele tellen.
Je mag natuurlijk in alle gevallen je persoonlijke ruimte beschermen, en ik vind de beste manier dan om het paard tegen jou te laten oplopen (blocken) en niet actief naar het paard te gaan (hem straffen). Dus niet: naar hem kijken en dan naar hem toe bewegen om te raken, maar: op dezelfde plaats blijven staan, wegkijken en met je armen een helictoperzwaai oid uitvoeren om je cirkel te begrenzen en dan mag hij 'kiezen' of hij zijn hoofd erin stopt of een stapje achterwaarts doet. Dan straft hij zichzelf. 
[***] schreef:En waarom ging het bij die van mij met clickeren totaal verkeerd, en gaat het zonder de clicker (wel woordbeloning en daarna een snoepje) best wel ok? Natuurlijk nog niet 100% perfect, maar het is voor beiden een leerproces. Ik hou er in ieder geval een heel ander gevoel aan over dan een paar maanden terug met de clicker (die ik eerst geladen had volgens de boekjes en waarbij ik eigenlijk nog niet verder was dan dat..) want toen dacht ik: wáár ben ik in godsnaam mee begonnen?

(is geen kritiek ofzo hoor, maar ik weet graag zoveel mogelijk dus stel mezelf dit soort vragen

).
Geen idee. Ik kan dat vanachter mijn pc niet beoordelen. Heel waarschijnlijk dat jij zelf nu toch iets veranderd hebt in je training.
Het principe van de bridge blijft immers hetzelfde. 
Kaspar schreef:hallo HippoLogic,
ook jij heel erg bedankt voor je reactie.
Graag gedaan.
Kaspar schreef:Nu vraag ik mij of of deze hap graage vreet reactie echt een probleem is van voldoende de clicker geladen te hebben.
Het probleem is ook al aanwezig met bv zijn hoofd poetsen of neus schoonmaken. Ook dan probeerd hij naar mijn handen te happen in de hoop dat er voedsel in zit. Hij is eigenlijk gewoon een beetje niet opgevoed. Ik heb deze pony nog maar kort en wil hem dus met behulp van de clicker gaan opvoeden. Zo heb ik het altijd bij al mijn paarden gedaan en dat werkt dus fijn.
Dus zou het misschien wijs zijn helemaal terug te gaan naar de basis?
Zoals je het nu beschrijft zou ik terug gaan naar de basis en beginnen met desensibiliseren. Omdat hij nogal 'mounthy' is, zou ik dat eerst alleen met approach & retreat doen en eventueel met je stem bekrachtigen.
Je kunt bv op de schoft of elders kroelen/aaien waar hij het toelaat (lees: rustig blijft staan, zonder te happen) en dan langzaam richting hoofd gaan met je hand. Merk je dat hij ongewenst reageert (bv met naar je kijken, lees binnen mondbereik komen) ga je terug naar het startpunt en beloon je met je stem als hij stil blijft staan. Doet hij dit goed, dan je hand weghalen, korte pauze van een paar tellen en opnieuw beginnen. Dit net zolang herhalen tot je op de hals kunt aaien zonder dat hij zijn hoofd (en mond!) naar je keert. Daarna zijn hoofd gaan aaien (dus vanaf de hals beginnen) zonder dan hij bijt. Daarna de snoet aanraken zonder reactie en als dat goed gaat, dan zou ik pas met voer gaan belonen. Je zal waarschijnlijk onmiddellijk even een terugval krijgen (pony vervalt hoogstwaarschijnlijk terug in oude gewoonte bij nieuwe trainingsmethode) maar dat kun je oa oplossen door te clickeren met een afscheiding tussen jou en je pony. En dan consequent blijven, beleefdheid aanleren en eventueel voer weigeren.
Zo zou ik het aanpakken op basis van bovenstaande gegevens. Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome.