Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
). 
Kaspar schreef:Als ik hem de link probeer te leren tussen kunstje, klik en dan voedsel vreet hij zowat mijn handen op en is eigenlijk enkel maar geintesseerd in voedsel en niet in het kunstje en de klik.

). [***] schreef:Hoe pak je het aan als je paard zo opdringerig wordt dat je hem gewoon niet meer KAN negeren? Dat je wel aandacht moet geven (zij het negatieve) omdat hij je bij wijze van gewoon ondersteboven loopt om in je zakken (of heuptasje) te kunnen?
Set up for succes! Maak gewenst gedrag gemakkelijk en ongewenst gedrag moeilijk of onprettig. Dus zorgen voor een afscheiding tussen jou en de pony als je gaat (in)clickeren. Wordt hij happerig dan een stap naar achter, draai je om en negeer hem enkele tellen. 
[***] schreef:En waarom ging het bij die van mij met clickeren totaal verkeerd, en gaat het zonder de clicker (wel woordbeloning en daarna een snoepje) best wel ok? Natuurlijk nog niet 100% perfect, maar het is voor beiden een leerproces. Ik hou er in ieder geval een heel ander gevoel aan over dan een paar maanden terug met de clicker (die ik eerst geladen had volgens de boekjes en waarbij ik eigenlijk nog niet verder was dan dat..) want toen dacht ik: wáár ben ik in godsnaam mee begonnen?
(is geen kritiek ofzo hoor, maar ik weet graag zoveel mogelijk dus stel mezelf dit soort vragen).
Het principe van de bridge blijft immers hetzelfde. 
Kaspar schreef:hallo HippoLogic,
ook jij heel erg bedankt voor je reactie.
Kaspar schreef:Nu vraag ik mij of of deze hap graage vreet reactie echt een probleem is van voldoende de clicker geladen te hebben.
Het probleem is ook al aanwezig met bv zijn hoofd poetsen of neus schoonmaken. Ook dan probeerd hij naar mijn handen te happen in de hoop dat er voedsel in zit. Hij is eigenlijk gewoon een beetje niet opgevoed. Ik heb deze pony nog maar kort en wil hem dus met behulp van de clicker gaan opvoeden. Zo heb ik het altijd bij al mijn paarden gedaan en dat werkt dus fijn.
Dus zou het misschien wijs zijn helemaal terug te gaan naar de basis?

Nu gebruik ik bv. het woordje "JA" (of JAAAAAAAA als het iets nieuws en/of heel goed is) maar nu had ik al ontdekt dat ik voor het ja-knikken niet kon doen wat ik oorspronkelijk wilde
En sowieso heb ik altijd maar schrik dat hij bepaalde dingen toch gaat verwarren (of dingen als aanleiding gaat zien om een beloning te krijgen) dus ja ... Misschien toch maar eens opnieuw een poging met de clicker wagen
(eerst nog even wat websites doorspitten en het vrijheidsdressuur-boek er nog eens bijnemen
).