[AR] schuurplekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

appel_tje

schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:49

hoi

ik heb met mijn pony het probleem dat de lichtogen over het schoftje schuren, waardoor het schoftje nogal beschadigd aan de zijkanten/oppervlakte. |(
het tuigje wat ik heb is van redelijk goede kwaliteit waardoor ik dit nogal jammer vind.

ik ben vooral recreatief aan het mennen maar ben de laatste tijds teeds fanatieker met de jonge pony aan het rijden, ondertussen ook een andere pony beleerd waarbij ik het zelfde probleem heb.
ik rij voornamelijk samen met mijn vriend die ook zijn menbewijs heeft en andere zeggen ook dat het tuig goed licht,
dus ik snap er niks van :S

wie o wie heeft een oplossing??

hafjelinger

Re: schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:13

Als jouw lichtogen zo erg op en neer schuiven dat het schoftje beschadigt raakt, is het dus niet goed.
Misschien moet je eens proberen de buitensingel wat strakker te doen, zodat er minder speling op het lamoen en de lichtogen staat. :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:32

Misschien het lamoen iets weider zetten vooraan zodat er een beetje ruimte tussen komt. Of de lichtogen omkleden met een neusbontje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:35

Ik heb dit ook gehad bij mijn nieuwe tuig.
Werd veroorzaakt doordat de borst tussen de binnen- en buitensingel doorliep, maar het borstblad liep te ver door. Dus wanneer de schouder naar achter ging, ging de borst naar achteren, maar dan liep het borstblad vast tegen de buitensingel i.p.v. dat hij er netjes onderdoor schoof. Sinds het borstblad 5 cm is ingekort, is er niets meer aan de hand.

Verstellen van het lamoen kan ook een oplossing zijn; zowel smaller als breder.
Of misschien moet er iets aan je strengen verstelt worden, waardoor de lichtogen beter op de plek blijven?

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:07

dankje voor jullie antwoorden, ik ben ook nog maar een beginner op mengebied :o?

ik heb de oversingel al wel strakker gedaan en vandaag ook al een keer er omheen gedraait in de hoop dat het wat steviger zou liggen. Dit was al beter
lamoenen zouden wel wat breder kunnen, zal het morgen eens proberen :) of het beter is.
Nu klemmen de lamoenen net iets tegen het schoftje voor mijn gevoel.

Sjonniej wat je zegt herken ik wel. Ons borstdeel loopt ook erg ver door, maar ik heb zelf niet echt het idee dat het dat die vast loopt.
Ik zal morgen vriendlief eens naast de kar laten kijken wat het is, een een beetje experimenteren.

Vind het trouwens momenteel erg moeilijk te zien of het verder beschadigd, maar ik heb niet het gevoel dat ze stabiel liggen.
Meneer pony, heeft in het begin nogal raar gedaan, waardoorhet tuig nogal wat te verduren heeft gehad. :+ ( lees: bokken, stijgeren, neervallen, koprollen (poging tot) enz.)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:57

Het duurde bij ons ook heel even voordat we doorhadden dat het aan het borsttuig lag. Daarvoor moet je het echt even goed vanaf de zijkant kijken in beweging. Al is dat in draf en galop weer erg moeilijk.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:09

Hmm, ik heb dat ook wel hoor, en alles aan mijn tuig is verder goed. De buitensingel sluit netjes aan, het lamoen heeft aan weerszijden voldoende speling naar buiten toe (van het schoftje af dus), en het borstblad loopt ook niet zo ver door dat het voor problemen kan zorgen.

Ondanks dat ik ovale ogen heb aan het uiteinde van het lamoen (die zouden dus vrij door de veiligheidslichtogen moeten kunnen schuiven) ontkom ik er niet aan dat de lichtogen in scherpe wendingen heen en weer schuiven over het schoftje.

In rust hangt het lichtoog precies halverwege de ogen van het lamoen.