Ik heb een aantal topics gelezen om even wat meer te weten te komen over NH.
Maar ik vind de verschillende stromingen best euhm enorm en veel informatie.
Nu ben ik vlak voor de kerst verhuist naar een andere stalling alwaar mijn paarden gezamelijk in een groepstal staan.
Ze staan met zijn drieën, "welliswaar een ongelijk getal maar ik heb het liever zo dan dat er 1 appart in een box moet".
Bestaande uit een drachtige 10 jarige Gelderse merrie [paard], de bijna 5 jarige Groninger ruin [paard] en de bijna 2 jarige Groninger ruin [paard] (kind van [paard]).
Nu staat er hier op stal ook een dame met haar paard die NH doet en lid is van Parelli.
Ze heeft geloof ik 3 niveau's gehaald en gaat dit jaar voor het 4e niveau het zegt mij allemaal niet zoveel maar jullie welliswaar wel

Wat zij deed met haar paard vond ik erg leuk en ik heb haar gevraagt of ze me wil helpen met mijn paarden.
Voor dat ik verder vertel vind ik het fijn om even mijn beweegreden te verklaren.
Ik heb vanaf mijn 11e jaar namelijk altijd 1 maatje gehad (vanaf de geboorte van mijn vriendin).
Ze heette [paard] en ik heb van haar inmiddels alweer bijna een jaar geleden afscheid moeten nemen.
Wat gaat de tijd hard

Toen zij 3 jaar werd ben ik gewoon opgestapt en vanaf dat moment waren we altijd samen op pad en welliswaar zonder zadel. (want ik had er geen)
Nu weet ik niet of ik nu haar leider was of dat wat ik met haar samen had nu iets met NH te maken had.
Soms denk ik gewoon dat ze me accepteerde omdat ik zo'n kneusje was

Omdat ik dus altijd met haar heb gereden en nooit op andere paarden was de stap voor mij enorm groot om met een ander paard te gaan rijden.
Met het wegvallen van [paard] viel ook een groot deel van mijn vertrouwen weg

Nu heb ik wel de beschikking over drie prachtige parels (zaosl ik ze altijd noem

Vooral [paard] draag ik een warm hart toe en ik zie in hem veel van zijn mams terug.
Omdat ik dus weinig vertrouwen in mezelf heb, straal ik ook onzekerheid uit.
Nu scheelt het echt enorm dat die paarden van mij zo rustig in het hoofd zijn want geloof me met een heet hoofd sla ik compleet dicht al blijf ik wel rustig.
Ik hoop met NH wat meer vertrouwen te krijgen in mezelf zodat ik ook met volle vertrouwen op pad kan gaan met de paarden die ik nu heb.
[paard] heeft gisteren dan ook zijn eerste Parelli oefening gehad.
Namelijk braaf stil staan en braaf mee lopen.
Ik vond het zo leuk om te zien hoe hij er op reageerde want eerst keek hij me echt aan van "wat moet ik nou"?

Maar na 15 min snapte hij een beetje wat de bedoeling was.
Bij [paard] zal het wel blijven bij dit soort oefeningen (leiderschap geloof ik) omdat hij nog jong is.
Maar we gaan ons vooral focussen op [paard] omdat ik met hem het rijden allemaal wel spannend vind.
Hij is groot (1.70m) en vooral met de hele omgeving bezig en als het hem niet zind dan kan hij nogal drammerig worden.
Ik ben dus best enthousiast er over en wilde het graag delen met de experts hier