Met een Groninger NH gaan doen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met een Groninger NH gaan doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:43

Hallo ik ben geheel nieuw in dit wereldje :o .
Ik heb een aantal topics gelezen om even wat meer te weten te komen over NH.
Maar ik vind de verschillende stromingen best euhm enorm en veel informatie.

Nu ben ik vlak voor de kerst verhuist naar een andere stalling alwaar mijn paarden gezamelijk in een groepstal staan.
Ze staan met zijn drieën, "welliswaar een ongelijk getal maar ik heb het liever zo dan dat er 1 appart in een box moet".
Bestaande uit een drachtige 10 jarige Gelderse merrie [paard], de bijna 5 jarige Groninger ruin [paard] en de bijna 2 jarige Groninger ruin [paard] (kind van [paard]).

Nu staat er hier op stal ook een dame met haar paard die NH doet en lid is van Parelli.
Ze heeft geloof ik 3 niveau's gehaald en gaat dit jaar voor het 4e niveau het zegt mij allemaal niet zoveel maar jullie welliswaar wel :D .

Wat zij deed met haar paard vond ik erg leuk en ik heb haar gevraagt of ze me wil helpen met mijn paarden.
Voor dat ik verder vertel vind ik het fijn om even mijn beweegreden te verklaren.
Ik heb vanaf mijn 11e jaar namelijk altijd 1 maatje gehad (vanaf de geboorte van mijn vriendin).
Ze heette [paard] en ik heb van haar inmiddels alweer bijna een jaar geleden afscheid moeten nemen.
Wat gaat de tijd hard :\ .
Toen zij 3 jaar werd ben ik gewoon opgestapt en vanaf dat moment waren we altijd samen op pad en welliswaar zonder zadel. (want ik had er geen)
Nu weet ik niet of ik nu haar leider was of dat wat ik met haar samen had nu iets met NH te maken had.
Soms denk ik gewoon dat ze me accepteerde omdat ik zo'n kneusje was :o :+ .
Omdat ik dus altijd met haar heb gereden en nooit op andere paarden was de stap voor mij enorm groot om met een ander paard te gaan rijden.
Met het wegvallen van [paard] viel ook een groot deel van mijn vertrouwen weg ;( .
Nu heb ik wel de beschikking over drie prachtige parels (zaosl ik ze altijd noem :o ).
Vooral [paard] draag ik een warm hart toe en ik zie in hem veel van zijn mams terug.

Omdat ik dus weinig vertrouwen in mezelf heb, straal ik ook onzekerheid uit.
Nu scheelt het echt enorm dat die paarden van mij zo rustig in het hoofd zijn want geloof me met een heet hoofd sla ik compleet dicht al blijf ik wel rustig.
Ik hoop met NH wat meer vertrouwen te krijgen in mezelf zodat ik ook met volle vertrouwen op pad kan gaan met de paarden die ik nu heb.

[paard] heeft gisteren dan ook zijn eerste Parelli oefening gehad.
Namelijk braaf stil staan en braaf mee lopen.
Ik vond het zo leuk om te zien hoe hij er op reageerde want eerst keek hij me echt aan van "wat moet ik nou"? :roll: .
Maar na 15 min snapte hij een beetje wat de bedoeling was.
Bij [paard] zal het wel blijven bij dit soort oefeningen (leiderschap geloof ik) omdat hij nog jong is.
Maar we gaan ons vooral focussen op [paard] omdat ik met hem het rijden allemaal wel spannend vind.
Hij is groot (1.70m) en vooral met de hele omgeving bezig en als het hem niet zind dan kan hij nogal drammerig worden.

Ik ben dus best enthousiast er over en wilde het graag delen met de experts hier :D

LiVetime

Re: Met een Groninger NH gaan doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:05

Wou dat ik iemand op stal had die ook zo enthousiast met NH bezig was. Maar helaas ben ik de enige. Al heb ik de laatste weken wel aardig wat lesjes mogen geven in NH aan de normale lesklanten die vanwege t slechte weer niet konden rijden.
Mijn lesklanten waren ook allemaal heel erg enthousiast. In de NH kun je zóveel kanten op en je raakt nooit uitgeleerd :)
Veel plezier met het ontdekken van je paard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:30

Ik vind het echt intressant om te zien.
Helemaal om te zien hoe het paard er op reageerd.

Ja ik ben erg benieuwd wat ik voor paard ik kan ondekken in [paard] :D
Overigens ben ik niet van plan om nu ook gelijk bitloos etc te gaan rijden.
Onze paarden hebben namelijk ook nog een functie als menpaard en ik ben niet verzekerd als ik met bitloze aanspanning op pad ga.
Boomloos rijden lijkt me wel wat maar dan moet ik eerst het gevoel weer terug krijgen.
Heb jaren zonder zadel gereden maar rij nu ook inmiddels alweer 10 jaar met een zadel.
Al kan ik nooit helemaal mijn draai vinden in het zadel, ik zit ook netter als ik zonder zadel rij dan met zadel.
Maar ja de beide volwassen paarden die ik nu heb vinden het niet zo fijn als ik op hun blote rug stap.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:11

Paarden houden je ook een spiegel voor en dat heb ik mn lesklanten ook geleerd de afgelopen weken. Ook heel bijzonder om te zien.
Zo spiegelde mijn paard een grote onrust bij iemand die zelf erg onrustig was door wild met zijn hoofd te zwaaien en totaal niet geconcentreerd bezig kunnen zijn, liep mn paard echt in de rug van mensen die onzeker van zichzelf waren en veel te lief, liep mn paard met respect op enige afstand bij zelfverzekerde mensen met een hele open karakter, waardoor mn paard erg oplettend reageerde enz..
Heb wel 10 verschillende paarden gezien in dat ene paard van mij.
NH houdt overigens niet gelijk in dat je bitloos en zadelloos moet gaan rijden hoor.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:59

Ik heb niet je hele verhaal gelezen maar zag dat je nh met groninger gaat doen. Ik heb nu een groninger (niet van mijzelf maar ze mag haar pensioen bij ons doorbrengen) haar eigenaresse is echt heel goed voor haar geweest en heeft ook heel veel NH met haar gedaan, en nu doe ik dat ook met haar en dat gaat super!!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:11

Super dat je deze zijde nu hebt ontdekt. Ik wens je veel plezier.

Wel wil ik er toch even op wijzen, zonder je goede bedoelingen te min te doen, dat NH helemaal niets te maken heeft met bitloos en boomloos. Veel mensen denken: 'oh, ze doet NH, dus dan moet het bitloos en boomloos'. Dat is niet waar :) Een goede horseman gebruikt de spullen die het meest geschikt zijn voor beide individuen (mens en paard) en het doel. soms is dat bitloos, soms is dat S&T. Soms is dat zonder zadel, soms met een traditioneel boomzadel.

NH is iets wat je bent, een omgangsvorm met je paard. De spullen die je gebruikt of de namen van je leermeesters zijn feitelijk bijzaak, want de meeste mensen die zich aangetrokken voelen tot NH willen hetzelfde: een fijne relatie met hun paard(en).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:12

LiVetime schreef:
Zo liep mn paard echt in de rug van mensen die onzeker van zichzelf waren en veel te lief
Heb wel 10 verschillende paarden gezien in dat ene paard van mij.

Dat gedrag merk ik ook bij mijn paarden.
Ik ben soms best onzeker en op de momenten als ik mij niet helemaal zeker voel dan lopen die paarden ook heel dicht bij mij. (duwen mij bijvoorbeeld om).
Als ik dan even boos wordt omdat ze zo dicht op me lopen dan veranderd mijn houding schijnbaar want dan kijken ze me even verbluft aan om vervolgens netjes mee te lopen.
Ik moet dan zo op mijzelf letten.
Ik heb er vooral last van, als andere mensen bij komen staan kijken.
Op de een of andere manier gaat dan alles mis, paard heeft op dat moment veel minder respect voor mij omdat ik me onzeker ga voelen.
Ik ben dan bang om fouten te maken en bang dat ik daar vervolgens commentaar op krijg.
Ik weet wat mijn fouten zijn maar het is best moeilijk om mezelf daarin te veranderen.

Bedankt voor jullie reacties.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:52

Het scheelt dat paarden je niet bij voorbaat al afkeuren, maar je jezelf iedere dag weer moet bewijzen als leider. Werkt dus een stuk fijner dan bij mensen onderling ;) :)
Gaandeweg zul je vanzelf een stuk zekerder gaan worden. Veel lezen, veel naar anderen kijken en veel observeren van paarden onderling helpt ook enorm.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:57

Sinds een tijdje ben ik ook bezig met NH, ben dan wel een beginneling, maar danzij hulp van mensen bij mij op stal, gaat het elke keer voor uit. :D

Heb een 4 jarige merrie, die naar het land denderde, maakte niet uit of er iemand aan hing, zij ging gewoon hahaha.

Na een aantal keren de commandos: ho, terug, kom maar geoefend te hebben, loopt ze keurig mee, hoofdje omlaag, kauwend achter me aan...

Wanneer ik stil sta, staat zij stil, niet naast me maar schuin achter me, als ik terug zeg gaat ze iets naar achter...

Bedoeling is dat ze afstand houd van degene die met haar lopen.

En het is een totaal ander paard geworden, ze vind het super leuk om te doen en ik ook, dus helemaal super!

Ik ga binnenkort ook een 3 delige cursus volgen, een try-out, paarden begrijpen en daarna schrikparcour, waarschijnlijk gaat mijn merrietje mee...

Ik ga trouwens niet volledig natural, gewoon met een bit en zadel, maar deze oefeningen vind ik super! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:49

Het is alweer even geleden dat ik dit topic starte maar ik zit met een aantal vragen waardoor het NH een beetje stil staat.
Ik ben bezig geweest met de parelli variant en ik heb me wat verdiept in the seven games.
ik heb het toe gepast op [paard] mijn Groninger, [paard] mijn drachtige Gelderse merrie en op mijn twee jarige Groninger.
Bij mijn twee jarige heb ik hulp gehad want die sleepte mij mee en met behulp van een ervaren parelli paard hebben we hem bij gebracht om netjes mee te lopen.

Bij [paard] heb ik vooral rigth brain extrovert gezien (enge dingen).
En ik weet daar nu iets beter mee om te gaan.
Echter nu zit ik met een moeilijkheid waarvan ik er zelf niet uit kom.
Met the seven game heb je porkypine? (opzij voor druk) en dit heb ik een paar keer geoefend.
Nu moest hij laatst behandeld worden door de fysio (hij staat onder behandeling vanwege val incidenten) en toen ging hij steeds opzij door de druk die de fysio gaf.
Dit is dus niet de bedoeling omdat de fysio anders zijn werk niet kan doen.
Uiteindelijk bleef hij staan op aandringen en streng toespreken (hij moest niet mee denken maar gewoon stil staan) maar ik heb het gevoel dat dit wel erg verwarrend voor hem was.
Nu is [paard] een vrij gemakkelijk paard die het ook wel weer snel vergeten is maar hoe kan ik hier in het vervolg nu het beste mee omgaan?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:57

Hartstikke leuk dat je hiermee aan de slag gaat!
Ik denk dat het zeker veel kan doen voor het vertrouwen tussen jou en je paarden.
Fijn dat je stalgenoot je hierbij wil begeleiden, zij heeft al iets meer een idee wat handig is en wat niet.
Ik hoop dat je er ontzettend veel plezier aan gaat beleven en dat je het vertrouwen terugvindt dat je bent kwijtgeraakt.
NH is ontzettend breed en er is nog veel meer dan parelli alleen, leuk dus om je te orrienteren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:58

Bedankt.
Ik wil mij er ook wat meer in gaan verdiepen.
Er staan nu meerdere hier op stal die NH doen en met name Parelli.
Leuk om te zien en sommige dingen vind ik ook wel handig maar soms heb ik er ook wat tegenstrijdige gevoelens mee.
Met name dus met situaties zoals ik dus hier boven heb beschreven.

Hoe zouden jullie met de volgende situatie om gaan?
[paard] en [paard] heb ik samen met mijn vader en die vindt het niets, ondanks dat hij het mooi vindt om naar te kijken.
Hij wil dat het paard gewoon stil blijft staan en niet mee gaat denken. (Hij moet gewoon stil blijven staan...Punt!)
Mijn vader is ook wat grover in zijn lichaamshouding en hij heeft een harde stem die hij ook vaak gebruikt.
Hij heeft eigenlijk nooit problemen met de paarden en de paarden zien in hem denk ik ook wel een leider.
Als hij HOo roept (en dat is met een goede harde zware stem) staan de paarden meteen op de rem, zelfs de paarden van de andere pensionklanten.
Ik ben bang dat ze heel gevoelig gaan worden door parelli en dat de paarden dan op het minste geringste in de stress schieten als mijn vader een beweging maakt.

Verder valt het mij op dat [paard] heel zuur wordt, zij is een leider in de kudde en is een paard dat vooral graag achter de groep paarden aan loopt.
Nu heb ik een paar keer (ook mijn zusje) the 7 games gedaan met haar maar ze gaat echt sjagerijnig kijken en dat wil ik eigenlijk niet.
Volgens stalgenoot komt dit omdat ze het leiderschap moet afstaan en dat ze het daar niet mee eens is.
Als ik gewoon met haar een buitenrit maak en me niet specifiek bezig hou met de 7 games dan is ze veel attenter en niet meer zuur.

Voor het idee een foto.
Afbeelding

Afbeelding
Hier zit er een meisje op van 13 jaar die mij wel eens helpt met de paarden.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:23

Als een paard het verschil tussen gewone aanrakingen en porcupine niet kent, dan moet je dat verschil duidelijker maken. Life down, neutraal lichaam als je niks vraagt en life up, actieve houding als je wel iets vraagt.

Het is lastig dat er 2 mensen verschillend met hetzelfde paard bezig zijn. Een paard kan het verschil wel leren (alleen Parelli bij jou) maar het blijft lastig.

En wat betreft 'zuur kijken'; vergeet niet dat de 7 games ontzettend saai zijn voor een paard. Maak het spannend, uitdagend voor je paard. De seven games met obstakels, aan de 22ft leadrope, etc. Zoek uit waar je paard enthousiast van word, of wat een goede motivatie is, en brei vanuit daar verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:50

Nou ze wordt enthousiast met een buitenrit, dan gaan de oortjes naar voren en ontspant ze helemaal.
In de rijbak ik weet niet op de een of andere manier is ze snel uitgekeken.
Ze schijnt vooral introvert leftbrain te zijn en ik begreep dat ik met haar juist heel rustig aan moest doen.
Stapje voor stapje zodat ze er tijd heeft om over na te denken.
Ik heb de 7 games nog niet heel veel gedaan met haar maar eigenlijk gelijk in het begin werd ze er al zuur van, had dus met haar dominantie te maken begreep ik.
Maar het kan dus ook gewoon zijn dat ze het ronduit saai vind.

Best moeilijk hoor want we hebben wel wat atributten in de rijbak gehad maar dat vond ze dan weer spannend en dan werd ze extrovert right brain.
Dat moest ik niet opzoeken dan want dat was niet goed.
Dus dan ging ik met haar in de hoek waar geen atributten zijn en dan was het wel goed maar toont ze ook gelijk zo ver weg.
Als of ze er niet is en het haar niet intresseert maar toch ook wel weer ontspannen.
Is dat dan een normale houding?
W.b.t. de merrie ben ik ook nog niet zo bang dat ze heel snel gevoeliger zla worden want die reageert nog niet meteen op alles.
Terwijl de ruin [paard] wel een stuk gevoeliger is en dat is nu net het paard waar mijn vader het meest mee werkt op het moment.

Wat je zegt het is idd lastig met name omdat mijn vader er niet bij stil staat wat zijn lichaamstaal kan veroorzaken.
Mijn paarden staan ook voor de huifkar en we rijden ook met gehandicapten.
Sommige zijn heel erg actief en luidruchtig kan dit voor problemen zorgen als ze per ongeluk heel opgewonden de paarden aan raken?

Ik ben nog een beetje zoekende w.b.t. NH en wil ook eens zien wat er verder nog meer is.

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:38

Geweldig,
touwhalster, hoef je niet te kloten met sluitingen en alles :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:47

Op de eerste foto vind ik haar niet zuur kijken. Ze kan ook ontspannen zijn, omdat jij de leiderrol overneemt. Dat geeft haar misschien rust. Buiten de oortjes erop omdat ze meer in de gaten moet/wil houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:03

Hmmz ik zie dat meer als attent om eerlijk te zijn.
Vandaag ben ik weer bezig geweest met mijn Groningers :o .
En nu had ik ze gewoon alle drie in de rijbak lopen en pakte ik ze even om de buurt.

Ik had ze eerst uitvoerig gepoetst - Friendly game :D

Met [paard] bezig geweest met draaien om de voorhand en achterhand.
Verder ook nog stukje cirklinggame gedaan.
Toen ze het goed deed heb ik haar losgelaten (haar beloning).
Ze was overigens nu niet zuur en had haar aandacht bij mij terwijl ze wel attent was met de oortjes naar voren.

Vervolgens [paard] gepakt en het is grappig om te zien hoe verschillend ze zijn :+ .
Hij is veel gevoeliger voor drijvende en porkypine druk en het draaien om de voorhand en achterhand doet hij dan heel goed.
Wel moet ik zijn aandacht er bij houden want hier en daar lag een plukje hooi en dat is soms net wat te verleidelijk :o .
Ging ook met hem wel goed, je zag hem denken met de oortjes naar voren op mij gericht.....kauw/slik :P .

Daarna mijn twee jarige gepakt en met hem heb ik alleen het achterwaarts geoefend, met ritmische druk.
(Dat is toch ritmisch tikjes geven met de stick of met het touw?)
Hij reageerd hier weer beter op en het drijvende druk gaat ook steeds beter.
Bij porkypine druk heeft hij nog een beetje de neiging om er tegen in te gaan.
Ik heb terwijl ik met hem bezig was twee hindernis balken in de bak gesleept.
Dit alleen vond hij al zo leuk :D , hij liep als een hondje achter die balk aan die vooruit sleepte.
Ik heb hem daar over heen laten stappen en hem er tussen door laten stappen.
Als beloning ook hem weer los gelaten en vervolgens alle drie nog even los gelaten in het weiland.
Waarnaar ze vervolgens nog heerlijke musli in hun voerbak kregen.