longeren saai?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

longeren saai?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 14:13

Hoi hoi,

ik had gister een discussie met een meisje op stal,
zij vond dat longeren alleen in stap dus gewoon rondjes om je heen lopen niet saai is voor het paard. ( paard is geblesseerd en mag dus nooit meer echt werken).
Ik vind dat je dan beter kan gaan wandelen buiten met het paard!

En dan bedoelde ze echt gewoon rondjes om je heen lopen zonder hulpteugels enzo, gewoon met halstertje of hoofdstel.

beetje raar topic haha.

maar wat vinden jullie?

IloveAlfriee

Re: longeren saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:16

njaa, ik weet het niet zo goed.
Dat paard loopt wel elke keer hetzelfde rondje als hij gelongeerd word. Ik kan het me voorstellen dat hij daar op den duur een beetje op uitgekeken is..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:20

Ik longeer één van mijn paarden ook geregeld. +/- 3x per week en dan een minuut of 20, maar ik wissel dan wel veel af in overgangen.
Ik snap eerlijk gezegd het nut er niet van om paard in stap om je heen te laten lopen. Paard mag niet draven, begrijp ik?
Waarom dan niet gewoon paard lekker de rust geven die hij verdiend.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:23

Met zo'n paard zou ik ook lekker gaan wandelen ja :)
Misschien durft ze het niet aan, naar buiten gaan?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:26

Bij een paard dat niet meer kan werken en waarmee ik toch wat zou willen doen zou ik eerder gaan wandelen dan longeren. Zou bang zijn dat ie aan het einde van de longeerlijn uit zijn dak zou gaan en even flink zou rennen en bokken.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 14:27

nee het paard mag niet meer werken, ik weet ook niet precies hoe het zit het is niet mijn paard!
Ik weet alleen dat er alleen nog een beetje mee gewandeld mag worden!
Wat vind jij het verdiende rust geven die hij verdiend?

Jawel dat durft ze wel het is een super lief paard,
maar dan moet zij ook mee lopen zei ze...
tja...
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 23-01-10 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:27

Longeren kan je zo intensief maken als je zelf wilt. Maar als je alleen maar rondjes stapt zonder verdere training lijkt het me wel saai worden. Zet hem dan lekker in de wei en af en toe een beetje stappen met hem buiten.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:35

Als je niks meer mag doen met je paard dan alleen een beetje stappen, dan zou ik het zo leuk mogelijk maken voor t paard.
Eén van mijn paarden loopt ook al bijna een jaar met een blessure rond en steeds weer laat hij zien dat hij nog fit genoeg is en er plezier genoeg in heeft om wat te doen. Longeren vind hij geweldig en dat adviseerde de fysio ook.
Maar als het longeren ophoudt en hij niet meer intensief zou mogen lopen, dan moet ik écht voor mn paard kiezen en dan gaat hij met pensioen. Lekker dag en nacht op het land.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:39

Er is niet genoemd wat voor een blessure het paard heeft, maar dan zou ik lekker gaan wandelen met het paard. Longeren, lijkt mij, dan nog te belastend en te eentoning voor het paard. 'Rechtuit' wandelen is denk ik beter.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 14:44

bedankt allemaal voor jullie mening,

welke blessure het paard heeft weet ik ook niet, wel een peesblessure dat weet ik wel, maar meer ook niet..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:48

Tja longeren met een peesblessure is natuurlijk funest. Al zou op een hele grote volte en alleen stapwerk nog niet zo erg zijn, maar met een peesblessure had ik het wel geweten: Lekker het land op.

kuifje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:19

zou er lekker mee gaan wandelen...
tenzij het buiten glad is dan is het wel lekker voor het paard

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:51

ligt er natuurlijk aan wat voor blessure het paard heeft he als het paard daardoor niet lekker loopt op ongelijke stukken dan is het niet handig om buiten te wandelen anders zou ik wel buiten gaan wandelen en zorgen voor afwisseling dat is ook leuk

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:56

Kan een paar keer, maar elke keer? Nee dan kun je beter nog een balkje leggen, tenzij de blessure het niet toe laat, en handgrondwerk en idd buiten gaan wandelen doen. Veel leuker, voor alle twee!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:04

Ja goh dat is ook wel erg vervelend dat als je met je paard gaat wandelen jij mee moet lopen. Dan is longeren lekker makkelijk: jij blijft staan en paard loopt wel. Het is toch dood saai voor een paard dag in dag uit rondjes stappen. dan is rechtuit buiten wandelen toch een stuk afwisselender.
Laatst moest mijn paard stappen op het harde, maar we mochten er wel op. Dus dochter ging buiten rijden, een rondje van 3 kwartier stappen. Ik ben meegaan lopen, met een paardje van stal dat een peesblessure had. Lekker buiten wandelen, ze hadden beide gezelschap aan elkaar, hadden wat te kijken en het was nuttig. De volgende dag weer zo gedaan. gelukkig was het mooi weer, was voor de ijstijd, dus ook geen gladheid of sneeuw.
Ik longeer mijn paard ook regelmatig, maar dan met overgangen, soms balkjes draven. ik zorg wel dat het niet saai wordt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:36

Helaas wordt buiten wandelen voor een paard op een gegeven moment ook saai, als hij niet echt meer mag werken. Voor een tijdelijk iets natuurlijk prima, maar niet als het voor de rest van zijn leven is.
Ik spreek uit ervaring, in die zin dat ik dit een paar maanden met mijn paard moest doen. Hij vond er na een paar weken echt geen bal meer aan. Pas toen ik het zadel er eindelijk weer op mocht doen en zelfde wandeling onder het zadel (nog steeds in stap) deed, liep hij minstens 2 keer zo snel. Beste is dan gewoon lekker in het land met vriendje(s) en paard laten zijn.

vwb het zelf moeten lopen: als hij zo braaf is, kan ze er wellicht op de fiets naast?

boo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:44

met zoon paardje kun je inderdaad beter lekker gaan wandelen,
dat lijkt me veel leuker voor het paardje.
het stappen aan de longe wordt echt saai voor het paardje denk ik

corrie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:16

ik zou idd ook lekker aan de hand stappen, is wel minder sai

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:19

Ik zou er gewoon mee gaan lopen, dat is het leukste voor het paard

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:10

Ik zou met het paard gaan fietsen of wandelen.
Zou ik zelf ook leuker vinden. ;)

jessica4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:22

ja ik snap ook het nut niet zo goed! zou ook lekker gaan lopen, of fietsen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:02

mijn paard vind niks aan longeren. maakt niet uit hoe ik het varieer. hij heeft er nooit wat aangevonden je kan dan veel beter gaan wandelen. ook beter voor de gewrichten met wandelen loop je rechte stukken met longeren steeds maar in een rondje

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:12

Als mijn pony een peesblessure zou hebben dan had ik hem indd ook eerst lekker op het land gezet als ik die mogelijk had. aangezien ik die niet heb zou ik ook wel rondjes aan de longe stappen. Alleen maar in een box staan wordt een paard ook niet beter van. en uiteraard was ik op een mooie en rustige dag ook gewoon lekker naar buiten gegaan.
Heeft ze er ook een reden voor waarom ze zelf niet mee wil lopen? zelf slechte knieën ofzo??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:18

Het land op is NOOIT het beste voor een paard met een peesblessure. Omdat een paard met een peesblessure juist ontzettend streng bewaakt moet worden in zijn bewegingen en in het land zal het zichzelf zeker overnemen. Daarbij hebben weilanden ook meestal geen mooie gelijkmatige harde ondergronden, wat ook nodig is voor herstel.

Over het algemeen zal het advies trouwens zijn om er mee op de weg -immers een goed vlakke en harde ondergrond, het beste voor pezen- te wandelen.
En niet om te wandelen in terrein waar et zompig of onregelmatig is.

Longeren op een goede ondergrond, op een grote cirkel en zeker op de andere hand dan waar de geblesseerde pees is, is een alternatief dat soms gekozen moet worden omdat een paard buiten te opgewonden raakt en gaat dribbelen bv.

Dat de eigenaresse dit paard longeert is háár keuze waar ze vast een goede reden voor heeft en het is niet aan ons om dat af te kraken.

In dit topic wordt niet vanuit het welzijn van het paard, of het oogpunt van dierenarts advies gekeken.

Voor het paard is het belangrijk dat hij een tijd zeer gecontroleerd, in stap, dagelijks beweging krijgt. Dat is nodig om hem goed te krijgen. Als dat in dit geval aan de longe moet, dan moet dat maar. Als hij maar beter wordt, toch?In zijn stal blijven is saaier. Hij ziet nu in elk geval zijn baasje nog en krijgt verzorging en aandacht.

Ik ga hier even uit van een peesblessure die onder behandeling is en niet een peesblessure die al onherstelbaar is gebleken. (In de openingspost wordt dat gesuggereerd, maar weten we dat zeker?)