[AR] kantelen wagen bij ineens terugnemen pony, noodstop.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

newton

kantelen wagen bij ineens terugnemen pony, noodstop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:40

Mijn vraag is hebben of herkennen jullie dit probleem.
Ik heb een simpel origineel ongeremd recreatiewagentje voor mijn shetjes.
Als ik mijn pony's ineens terug moet nemen dan komen de achterwielen los van de grond en krijg je een soort kantelpunt tussen de wagen en de disselboom. Omdat de wagen dan met de achterwielen los komt voel je hem bijdraaien op de draaikrans. Was behoorlijk schrikken en vraag mij af of jullie dit ook wel eens gehad hebben en hoe dit evt. opgelost kan worden. Heb nu tijdelijk een ton met cement achteropstaan als extra gewicht. Uiteraard neem je normaal gesproken de pony's rustig terug maar kwam buitenaf een auto tegen die de oprit af kwam rijden zonder even goed om zich heen te kijken waardoor ik ineens even stevig in de remmen moest. min of meer een noodstop.

JoyCiej007

Re: kantelen wagen bij ineens terugnemen pony, noodstop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:32

Gaat het om zo'n dergelijk wagentje?
Afbeelding

Heel veel technische kennis heb ik niet, maar het klinkt mij in de oren alsof je wagen veels te licht is voor een 2span. Bovenstaand wagentje heb ik jarenlang recreatief mee gereden, in enkelspan met een shet van zo'n 1.03m. stokmaat. 't was een superlicht wagentje, vandaar dat het me altijd een beetje eng leek om er een 2span voor te knuppen, dan heb je toch iets meer gewicht nodig.

Totdat je een passende oplossing hebt gevonden (een ton met cement achterop lijkt me nou ook niet echt de ideale oplossing voor altijd) zou ik niet meer in 2span met deze wagen gaan rijden; natuurlijk neem je meestal je pony's rustig terug, maar zo'n noodstop kun je helaas niet altijd voorkomen, en dat moet ook gewoon mogelijk zijn, ook met een 2span.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:52

Denk dat je gewicht dan voor de vooras zit
Gewoon een zandzak achterin binden en dan heb je het een heel stuk opgelost

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:48

De enige manier die ik kan bedenken waarop een ongeremde vierwielige wagen voorover kan komen is doordat de pony in de broek gaat zitten.
Misschien heb je die te laag hangen waardoor het het teveel in de knieholte drukt?
En misschien kun je de hoogte van het lamoen anders afstellen.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:31

@JoyCiej007 nee het gaat niet om zo;n wagentje. Denk wel dat je gelijk hebt en dat het wagentje te licht is maar aan de andere kant is hij wel origineel gemaakt voor een 2span en zou het volgens de theorie dus moeten kunnen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:20

Maar in de praktijk werkt het dus niet

heb je een foto van de wagen. het klinkt mij dat de draaikrans te ver naar voren zit en mogelijk te klein is. Misschien zit de disselboom wat te laag bevestigd aan de wagen. Mogelijk zit je zitting te ver naar voren waardoor je zwaartepunt te ver naar voren zit.
Is je wagen op de voorwielen geremt?

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:05

Op zich is het een fijn wagentje om mee te rijden, heb er verder ook nooit problemen gehad maar omdat je in zo;n situatie zo;n effect krijgt schrik je wel even. Nu hebben wij hele brave pony's die veel kennen en in de meeste gevallen vrij nuchter blijven. Maar vind het geen prettig idee dat juist in een noodsituatie de wagen je in de steek laat. Heb nu even wat foto;s toegevoegd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:38

Mijn eerste idee bij de foto's is dat deze wagen veels te licht is voor 2-span. Verder ben ik niet zo technisch maar zou zelf niet met deze wagen en 2-span durven rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:41

Je hebt en geen broek en geen rem, waar remt het karretje nu op?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:10

Brainless schreef:

Op de boom en het borsttuig, denk dat dat de reden van het kiepen is..het is niet de wagen die je in de steeklaat maar het tuig

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:26

Echwel schreef:
Brainless schreef:

Op de boom en het borsttuig, denk dat dat de reden van het kiepen is..het is niet de wagen die je in de steeklaat maar het tuig

Dat denk ik ook, boom komt omhoog en drukt het karretje van voren naar beneden waardoor de achterkant omhoog komt.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:31

oei, zo'n karretje hebben wij ook gehad. Wij zijn gewaarschuwd dat ze snel omgaan.
De karretjes zijn echt heel licht, zijn maar smal en het zwaartepunt ligt hoog.
ben benieuwd naar de oplossing.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:42

Oef....... dit soort wagentjes ken ik ook ja, die zijn vaak nog lichter als het wagentje uit mijn post hierboven, zelfs voor enkelspan shet is dat al héel licht. Geen haar op m'n hoofd persoonlijk die er aan denkt om een 2span voor dit wagentje te spannen. Net wat Skessa zegt inderdaad, héel erg licht qua gewicht maar smal en hoog zwaartepunt.
Als je dan ook nog eens zonder rem én zonder broek (of nouja, bij 2span omloop) rijdt, tsja dan kun je er idd op wachten tot het eens verkeerd gaat ja.....

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:07

Ik heb zo'n wagentje ooit te leen gehad van de leverancier die mijn marathon wagen niet op tijd af kon leveren. Ik vond ze zelfs met een enkelspan shetlander veel te licht en levensgevaarlijk.
Ik zou er zeker niet met een tweespan mee gaan rijden

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:00

Ik denk ook wel dat te wagen veel te licht is voor een dubbelspan.
Ik zie ook dat er geen remmen opstaan?
Als je dubbelspan wilt gaan rijden zou ik toch een geremde en zwaardere wagen kopen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:12

Het blijft een mooi beeld om dat jochie geconcentreerd bezig te zien!
Toch blijf ik het vreemd vinden dat het wagentje omhoog komt. Misschien is het een oplozzing om een springriem (riem tussen borsttuig en binnensingel) te maken waardoor de dissel niet zo ver omhoog kan van voren.
Ook kun je het bevestigingspunt van de langboom hoger maken en een ketting onder aan de langboom richting de vooras waardoor deze niet te ver omhoog kan.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 17:13

BlackDevils schreef:
Het blijft een mooi beeld om dat jochie geconcentreerd bezig te zien!

Ja hij blijft het leuk vinden!!!
Moet zeggen dat ik verder ook geen klagen heb over het wagentje. Wagentje op de foto is m'n eerste wagentje deze heb ik toen verkocht en toen een toerwagentje gekocht, vond dat helemaal niets, zat met de benen in m'n nek en vond het erg onconfortabel. Toch weer zo;n wagentje op de kop kunnen tikken (dit keer een donkerblauwe) en ben er weer erg wijs mee. Tot op heden zelf ook alles ervoor gezet zonder problemen van enkel en dubbelspan tot tandem en klavertje drie. Ook met terugnemen nooit problemen gehad zowel met de lichtblauwe niet als die ik nu heb. Op laatst na dan met de noodstop.

Vind de springriem een goede optie om te proberen, ben ook aan het kijken naar een ander dubbelspantuig met een ander soort borstblad. Vind het wel moeilijk om daar een goede van uit te zoeken.
Ben ook van plan dit wagentje weer uit te bouwen, het verenpakket ligt er al en ook de andere wieltjes en velgen zijn alweer aangekocht.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:24

ik denk dat als je een broek aan je tuig hebt dat een groot deel al opgelost is !
Dan remt de kar eerder en kan hij niet zo ver naar voren door schieten waardoor hij voorover kiept.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:34

remmetje erop laten zetten en je probleem is al opgelost, of inderdaad je tuig wat uitbreiden met een broek/omloop. Nu remmen ze op het borsttuig en de dissel en bij een noodstop loopt daardoor je wagen te lang door waardoor de achterkant omhoog komt. Bekend probleem maar makkelijk op te lossen. Leuk spannetje trouwens!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:03

Wij mennen zo nu en dan zelfs met een dubbelspan voor een ongeremde concourswagen, deze zal achter nooit omhoog komen, dus het zit hem absoluut niet in het gewicht van het karretje. Wij hebben hier wel een karretje gehad die dat wel deed en waar de menner dus bijna gelanceerd werd, dit hebben wij verholpen door de ophanging van de boom/kret te veranderen, het zwaartepunt moet bij het stoppen niet voor zitten, maar achter. Ze heeft hierna nooit weer problemen gehad.