Luistert niet naar 'ho'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Precious93

Luistert niet naar 'ho'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:37

Hoi allemaal,
ik heb sinds eind November een verzorgpaardje, Ronya. Ze is een Fjordmerrie van 13 jaar.
Ze is na 6 jaar voor 3 maanden overgekocht door iemand anders, die ook bij ons op stal staat. Hun zoontje
heeft erop gereden, maar Ronya was hem de baas. Dit heeft haar een beetje verpest. Op dit moment luistert
ze niet meer goed naar 'ho', als ze er geen zin meer in heeft geeft ze een aantal bokken. Laatst op buitenrit
luisterde ze echt met geen mogelijkheid naar me.

Nou heb ik uit de bieb een boek meegenomen over clickertraining bij paarden. Heeft iemand van jullie
hier ervaring mee en wat voor ervaring hebben jullie hier dan mee?

Hebben jullie nog eventuele andere oplossingen?

Liefs, Jorinda :o

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:55

gewoon heel laag en rustig praten. geduld hebben. en belangrijker nog belonen als hij het goed doet.

Precious93

Re: Luistert niet naar 'ho'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:01

Laag en rustig praten doe ik al. Geduld moet ik aan werken, maar ik ben ook niet superongeduldig.. Belonen is behoorlijk voor de hand liggend en meer dan normaal...

Trouwens, als ik mezelf zwaar probeer te maken en mijn hakken uitdruk, heb ik het gevoel alsof ik mezelf steeds lichter maak (beugels langer geen optie, want dan kan ik niet meer lichtrijden, ook al geprobeerd...)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:42

Wat betekent 'ho' bij jou? Langzamer rijden of stoppen?

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:59

waarom oefen je het niet gewoon alvast met poetsen (uit het land halen) en tijdens het rijden in de bak..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:04

Eerst zorgen dan het vanaf de grond goed gaat. Duidelijk zijn in je lichaamstaal, stamp maar eens op de grond zodra je HO zegt en maak je groot zodat ze een beetje wakker schrikt, en als ze niet direct stopt zet je haar terug en herhaalt nog eens HO. En dan altijd belonen als het goed gaat. Belonen is heel belangrijk, ook vanuit het zadel. Elke keer weer.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:18

wat bij mij heeft geholpen is er ook 'onbewust' mee bezig te zijn. als je gewoon ergens met haar staat, even stil laten staan met commando 'ho'. Op den duur een paar pasjes achteruit. Dus niet alleen met rijden hele bewust haar stil laten staan en laten wachten, maar ook tijdens stukje lopen, van de bak naar de stal, bij 't poetsen. En heel consequent zijn! Dus commando's maar voor 1 iets gebruiken, niet ho bij en langzamer gaan en bij stil staan.
maar zorg dat ze daarnaast ook bij andere dingen wacht, bijvoorbeeld als je haar wat te eten geeft, dat ze pas gaat eten als jij weg bent bij de voederbak, of bijvoorbeeld als ze gras ziet, dat ze niet in één keer daar naar toe duikt, ze gewoon luistert als jij zegt dat dat niet mag.

En wat je zelf al logisch vindt, belonen. :)

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:29

Meer longeren. Zodat ze weer aan de
commando's kan wennen.
Ho. Stappen draven etc etc

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:29

En veel belonen natuurlijk

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:37

als ''ho'' niet helpt in wat voor een reden dan ook, probeer een keer drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraf meestal reageren ze heeel goed op harde woorden.
of stAp daar reageert een paard vaak op probeer dit met alles te doen neit alleen met rijden maar longeer hem een keer en daar gebruik je alleen maar taal zo kan je niet even aan de longe trekken dat ie stopt. maar heb geduld en blijf het proberen. succes ermee!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:42

Voordat je op buitenritten gaat, zorgen dat ze in iedergeval in de bak naar je luisterd.
Heb je ook les van iemand?
Omdat je zegt dat ze ook gaat bokken als ze niet wil wat jij wil.

Clickertraining is wel leuk om te doen.
Let wel op als je dat met belonig in de vorm van lekkers doet,
dat je fjord niet jou als veredelt voerautomaat ziet en je zakken gaat plunderen of zo.
(heel irritant, paard dat altijd iedereens zakken af gaat zoeken)

Gebruik je dezelfde commando's als ze al kende?
De mijne kent namelijk geen ho als halt.. haaahalt is bij mij, nou ja halt...
stap is stap, drrrraf is draf, hop hop is galop, wachten is blijven staan terwijl je al stond... .
PPprrrrr is langzamer... PrrrRRRTTT is sneller (en geloof me dat verschil snappen ze best)
teeeerrruuug is nou ja, achteruit...
Heb je dat al eens nagevraagd?
Aan de hand moet ze ook gewoon luisteren. Dus die stemcommando's kan je ook wandelend oefenen.
Als dat goed gaat, longeren? Zegt echter niet dat ze er ook naar luisterd als je erop zit. ;)

Lekker bij iemand gaan lessen is denk ik het eenvoudigst, omdat die kan zien wat je paardje allemaal doet
en kan zien hoe jij hierop reageert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:53

Terug naar grondwerk, en eisen dat je een reactie krijgt op "ho". Kachelt ze door dat "ho" heen, heel hard achteruit zetten. Weer proberen.
Neem een grondwerkstokje mee, en als ze echt niet op "ho" reageert, mag je hem voor haar borst houden, of eventueel een tik voor de borst mee geven.

Maar onthoud: iedere aanwijzing die jij geeft, daar moet een antwoord op komen. Mag het verkeerde antwoord zijn, want een paard mag fouten maken, corrigeer dat dan. Correcties dus geven in een intensiteit die aankomt. Iedere correctie die niet aankomt en waar het paard niet van onder de indruk is, is een correctie die je niet had mogen geven.

Precious93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 17:27

@ Rumpleteaser: Langzamer rijden.
@ mijnluxor: Doe ik ook wel, maar zodra ik erop ga zitten (en in de bak luistert ze er
wel goed naar, dus het is vooral buiten) luistert ze er niet echt meer naar.
@ natasjuh: Ik kan niet longeren :o Kan het wel aan de eigenaren of iemand anders van
stal vragen of ze het een keer willen doen en het me tegelijkertijd kunnen leren.
@ Sjolvir: Ik heb op dit moment nog geen les van iemand (laatste keer dat ik erop zat
was 6 december, ivm met de gladheid enzo, het is namelijk 5 minuten stappen naar de
ponyclub), maar ik ga waarschijnlijk wel les krijgen :) En de commando's die ik gebruik
heb ik allemaal "geleerd" (kende ze wel al hoor, maar ik wist inderdaad niet naar welke
commando's zij luistert) van de eigenaren, dus deze commando's kende ze wel al.

De rest natuurlijk ook hartstikke bedankt voor de reacties!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:31

Veel grondwerk. Klickertraining e.d. doe ik niet aan maar ik longeer mijn merrie altijd los. Ze blijft altijd braaf op de cirkel en volgt alle commando's op. Met ho wil ze wel eens wat langer over doen. Maar dan doe ik een stap op haar af en herhaal ik het luider. Ze moet wel respect hebben en ze weet het heel goed. Na twee keer zeggen wordt ik dan wel streng en zeg ik 'hee ho!' en dan 'jaa goedzoo'. Het is eigenlijk vanzelfsprekend, tijdens poetsen ergens stilstaan op het erf, overal. En zo ook op het paard, ookal doe ik zo weinig mogelijk met commando's op het paard maar ik kan ze wel gebruiken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:31

Wat Cassidy zegt!

Let daarbij goed op je positie ten opzichte van het paard. Voorbij de schouder werkt afremmend, verder naar achteren juist stimulerend.
Vergelijkbaar met longeren. Zoek op bokt eens naar dit onderwerp, dan vind je heel veel informatie.

Corrigeren altijd op de borst (of eventueel schouder) doen, niet op het hoofd.
Grondwerk geeft over het algemeen vrij snel resultaat, mits jij HEEL consequent bent.
Daarna kun je het weer vanaf de rug proberen.

Succes!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:36

Rumpleteaser schreef:
Wat Cassidy zegt!

Let daarbij goed op je positie ten opzichte van het paard. Voorbij de schouder werkt afremmend, verder naar achteren juist stimulerend.
Vergelijkbaar met longeren. Zoek op bokt eens naar dit onderwerp, dan vind je heel veel informatie.

Corrigeren altijd op de borst (of eventueel schouder) doen, niet op het hoofd.
Grondwerk geeft over het algemeen vrij snel resultaat, mits jij HEEL consequent bent.
Daarna kun je het weer vanaf de rug proberen.

Succes!

Ik heb anders van die ene fransman geleerd dat de neus de plek is waar je een paard op moet corrigeren ( niet slaan maar een tik zou heel duidelijk zijn). Mijn merrie krijgt gerust wel eens een tik op haar neus, ook op haar schouder ofzo hoor, maar daar trekt ze zich niet heel veel van aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:27

Als ze zich niet veel aantrekt van een correctie (maakt niet uit waar) heb je de correctie niet in de juiste intensiteit gegeven. Je paard moet reageren op een correctie, anders had je die correctie net zo goed niet hoeven te geven, en creeer je ruis. Net als een achtergrondgeluid, dat je niet meer hoort, of de druk van een horloge dat je standaard omhebt en dat je niet meer voelt: je paard leert je aanwijzing te ignoreren, en dat is niet wat je wilt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:47

RT--> GVL

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:52

Duidelijk zijn, ze moet snappen wat je bedoelt (dat zit waarschijnlijk wel goed als ze die commando's wel kent) en dat jij het meent. En dat jij de leider bent, bepaalt wat er gaat gebeuren.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:42

Joceline schreef:
Ik heb anders van die ene fransman geleerd dat de neus de plek is waar je een paard op moet corrigeren ( niet slaan maar een tik zou heel duidelijk zijn). Mijn merrie krijgt gerust wel eens een tik op haar neus, ook op haar schouder ofzo hoor, maar daar trekt ze zich niet heel veel van aan.

Nog een aanvulling op je reactie: als je paard z'n hoofd omhoog ooit (wat vaak gebeurt bij een tik op de neus/het hoofd) komt er adrenaline vrij.
Dat wil je natuurlijk niet bij je grondwerk, want je wil de rust bewaren.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:56

Veel longeren en haar het commando ho aanleren ernaast.
Daarna kan je het proberen als je erop zit.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:00

Rumpleteaser schreef:
Joceline schreef:

Nog een aanvulling op je reactie: als je paard z'n hoofd omhoog ooit (wat vaak gebeurt bij een tik op de neus/het hoofd) komt er adrenaline vrij.
Dat wil je natuurlijk niet bij je grondwerk, want je wil de rust bewaren.

Ik sla zowiezo niet op het hoofd, maar een tikje op de neus vind ik wel kunnen. Alleen doe ik dit niet tijdens grondwerk. Ik zou dan in de meeste gevallen namelijk eerst naar het paard toe moeten lopen en dan straf ik niet op het juiste moment. Aan de andere kant is het zo, dat op het moment een tik nodig heeft er al niet echt sprake is van rust, dus ook al geef je het een klap op de schouder..dan zou het paard alsnog wel schrikken en adrenaline aanmaken. Straf is zoiezo even een correctie-moment, dus een soort ruis/storing. Het belangrijke is om hierna de training gewoon weer op te pakken en het paard weer tijdig te belonen en niet constant de straf aan te houden. Zo pakt de rust zichzelve weer terug. Maar ik snap je dus ;)

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:33

Mijn tip!
Als ze in de bak wel snapt wat ho betekent weet ze het best. Maar tijdens een buitenrit is alles natuurlijk veel leuker.
Daarom lijkt het mij heel belangrijk om vanaf de eerste seconde dat je naar buiten gaat gelijk de controle te ''eisen''. Door na een paar stappen haar stil te zetten, even wachten, op jou comando haar weer te laten stappen en dat herhalen tot dat jij denkt dat het vrij duidelijk is. Dan vervolg je het tot eerst arbeitstempo en dan weer heel rustig.
Ik hoop dat het werkt!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:52

ik doe dit met clicker erbij en hij snapt het prima!

Ik raad je aan om HO als stopteken te geven. HO betekent bij mij echt stilstaan en niks anders. Dat weet mijn paard. Van draf naar stap is dus geen HO.