NH met Poularde!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

NH met Poularde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:50

Hai Iedereen!
Ik doe nu al een tijdje NH met mijn verzorgpaardje en wil graag tips! :) Het is een ong 7 jarige draver merrie met een behoorlijk karaktertje!
Het gaat op dit moment echt super goed naar mijn zin! Ze ziet me nu echt als een vriendinnetje!

Ik ga op dit moment iedere woensdagmiddag een half uurtje 'spelen'. Ik begin dan met haar overal te aaien en hoefjes te vragen. Ze vind het namelijk behoorlijk moeilijk om haar achterbenen te ontspannen als ik haar hoeven uitkrab, dus ik dacht laat ik ze ook af en toe eventjes vastpakken zonder gelijk een enge krabber erbij te pakken :P

Hierna doe ik een paar oefeningetjes met haar.
Ik laat haar een beetje wijken voor druk. Laat haar 1 stapje per keer doen. En daar komt gelijk mijn 1e vraag! Ze heeft heel erg de neiging om naar voren te lopen, daarom laat ik haar op dit moment maar 1 stapje doen. Als ik er meer ga vragen loopt meer naar voren dan opzij. Hoe kan ik dit proberen te voorkomen zonder haar tegen te houden aan de voorkant?
Ze kan nu ook al achteruitlopen zonder fysieke druk! :) Hoef alleen maar te wijzen :P
Wegsturen aan de leadrope gaat ook al goed, ik laat haar alleen wel nog zelf beslissen wanneer ze zoiets heeft van ik kom gezellig weer eventjes bij je staan :P

Ten slotte laat ik haar eventjes lekker los. Ze komt me dan meestal een beetje uitdagen enzo, maar ik blijf dan gewoon op mijn plaats staan. Als ze haar ei een beetje kwijt is kijk ik of ze naar me toe wil komen. De laatste keer toen ze naar me toe kwam ging ik haar kriebelen bij haar schoft en toen ging ze me terugkriebelen!!! Echt zoooo lief :D

Ik probeer op dit moment nog helemaal niets te forceren, ik wijs er echter wel op wanneer ze een beetje dominantie issues krijgt :P

Hebben jullie nog tips over hoe ik dingen beter kan doen of hebben jullie nog leuke ideeën over een ander leuk oefeningetje, dan hoor ik het graag!

Silence

Re: NH met Poularde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:52

Ik kan je het boek 101 HorsemanShip oefeningen echt aanraden. Staan hele leuke, maar simpele oefeningen in.
Heel duidelijk ook zodat je er makkelijk mee aan het werk kunt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:17

Probeer het eens tegen de bakrand. Dus met haar neus naar de bakrand zetten en dan vragen om opzij te gaan. Als ze niet naar voren kán, zal ze toch een ander antwoord gaan zoeken.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 21:32

Heb gelijk het boek even opgezocht, en ziet er heel erg leuk uit!!!:)
Ga hem denk ik wel bestellen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 16:39

Kijk!
Hier probeer ik haar achterhand te laten wijken.. Zien jullie iets wat ik fout doe??? Misschien sta ik verkeerd ofzo.
Afbeelding

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:31

Op deze foto gezien heb je niet echt de aandacht van je paard, en lijkt het dat je niet echt heel erg overtuigend overkomt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:42

hoe zou ik dan beter haar aandacht kunnen trekken? Ze kan namelijk best snel schrikken en ik wil het vooral leuk houden :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:44

Je focus ligt eerder op de voorhand of eigenlijk beter gezegd helemaal nergens. Je paard zit iets te eten? op de grond en is daarom niet met de aandacht bij jou en daar heeft zij alle reden toe aangezien je weinig vraagt. Voor het wijken van de achterhand zou ik in ieder geval dichter bij de achterhand gaan staan en daar je focus op leggen, dan ga je druk zetten en verhogen totdat je reactie krijgt. Dan zul je zien dat je paard zijn hoofd omhoog doet en zich gaat afvragen wat jij van hem wil en dán is zij pas bezig met leren, begrijpen en uitvoeren. Ik ga er even vanuit dat je haar achterhand weg wilde drijven aangezien je navel en voeten naar die kant gericht zijn.

Als jij haar laat wijken en ze loopt door geef je net zoveel druk totdat ze 1 keer overstapt. Op dat moment laat je los en beloon je. Als ze echt steen vast rechtdoor loopt dan doe je even de yoyo game tussendoor (wiebelen van het touw waardoor ze stil gaan staan of achteruit gaan lopen) en blokkeer je haar voorhand, dan zet je druk op de achterhand en zal ze sneller wijken. Als je de voorhand wil wijken en ze loopt vooruit dat blokkeer je haar niet genoeg met je lichaam en geef je, je signalen waarschijnlijk niet goed door. Ze moet opzij, niet naar voor dus wees duidelijk in je signalen.

Ik vind ook dat je consequent moet zijn in het 'wanneer ze bij me wil komen staan'. Weg sturen is weg sturen en ze mag pas terug komen wanneer jij dat vraagt, dat is imo een vorm van respect en verantwoordelijkheid. Als jij dit namelijk nu toe laat en je gaat dadelijk verder met moeilijkere spelletjes en misschien ook wel werk @ liberty dan moet ze weten dat weg sturen niet terug komen wanneer ze zin heeft betekend maar juist op jou gaat letten totdat jij het signaal geeft dat ze naar je toe mag komen. Wees consequent hierbij.