Ik weet niet of het hier goed staat, maar hoe zeg je tegen een paard dat hij meer naar buiten moet lopen aan de longe? Dus dat hij een groter rondje moet gaan lopen?
Het kan een idee zijn om met dubbele lijnen te longeren ipv 2 lijnen. Dan kun je hem heel makkelijk met je buitenste lijn naar buiten sturen! Het vereist wel enige oefening trouwens!! Verder kun je met lichaamstaal ook veel doen, maar das een beetje lastig uitleggen zo...
ligt eraan of je gewoon longeerd of dat je VD doet.
MissAmazone
Geplaatst: 26-01-10 22:12
Ik heb ook een vraag over longeren, vind het zonde om er een nieuwe topic voor aan te maken. Wij hebben een onbeleerde jonge fries gekocht en ze is nogal aanhankelijk. Zadelmak is ze wel, maar longeren snapt ze helaas niet, ze blijft continu bij je lopen of ze komt weer naar je toe. We probeerden eerst met iemand ernaast te laten lopen, maar zodra je haar weer alleen laat komt ze weer naar je toe. Ik weet niet precies hoe ik het haar moet leren, heb dat nog nooit hoeven aanleren eerlijk gezegd. Wie kan mij helpen?
Anoukloves_
Geplaatst: 28-01-10 17:00
Als je met 1lijn longeert; De longeerlijn slap houden, zodat je pony de ruimte de ruimte heeft. En eventueel een zweep naar je pony richten zodat ze misschien verder naar buiten loopt.
Als je met 2lijnen longeert; Dan kan je gewoon sturen, dus dan met de buitenlijn, naar buiten sturen.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt omdat ik niet weet hoe je pony reageert op zweep etc. Maar dit helpt bij mijn pony wel!
Liefsx
Corally_B
Geplaatst: 28-01-10 17:02
Ik heb het mijn paard heel makkelijk aangeleerd. Als hij teveel naar binnen komt omdat ie iets engs vind of om welke reden dan ook, stap ik met een grote duidelijke stap naar hem toe. Dus opt het moment dat mijn paard naar binnen komt, doe ik een grote (haast lompe) stap naar voren en hij weet dat hij dus naar buiten moet. Eerst een paar keer goed duidelijk maken, gaan ze het vanzelf snappen.
@ feijaaa:: wat ik heb geleerd is om met je zweep op ongeveer flank hoogte naar hem te richten, zo gaat hij vanzelf verder bij je vandaan lopen. @ MissAmazone:: Laat er eens iemand opzitten terwijl je hem aan de longeerlijn hebt, zo kun je hem aanleren hoe die dat moet doen.Gebruik anders de zweep om hem in het begin op deze afstand te laten lopen.