Ben ik nou de enige of ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ben ik nou de enige of ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:50

Gisteren ben ik met mijn pony helemaal echt met 'vrijheidsdressuur' (nu nog aan een touwtje :P) begonnen en de 1e trucjes zijn een feit :D Of hij snapte toch al wat ik bedoelde, het moet natuurlijk nog allemaal verbetert worden ;) (een topic erover vind je in mijn onderschrift, reacties en eventuele tips zijn altijd welkom :D ).

Maar nu had ik dat topic dus ergens geplaatst, en kreeg ik een reactie van een persoon die mijn foto's had gezien en vond dat het al heel goed ging. Hij/zij doet ook VD met zijn/haar pony en die ging ook eerst schrapen en hij/zij heeft dat toen beloont en daarna uitgewerkt tot de jambette en hij/zij vond de jambette op het blok een erg leuk trucje.

Daarop heb ik gereageerd dat zo'n dingen in de planning zitten maar dat ik graag heb dat hij maar 1 ding doet op 1 commando, dus alles op z'n tijd. Waarom hij/zij weer reageerde dat zijn/haar shet heel slim is en binnen een half uur door had dat ie op het blok moest. En ondertussen doet die shet niks anders als die dat blok ziet, hij moet en zal erop staan..

Ben ik nou de enige waarbij mijn haren overeind gaan staan bij zo'n reacties? :o

Ik heb laten weten dat ik zo'n dingen net wil voorkomen, omdat die van mij sowieso al dominant is en moeilijk om mee te werken, dus dat het belangrijk is dat hij enkel iets doet als ik het commando geef, anders wil ik niet weten waar het eindigt.. Waarop ik een reactie kreeg dat zijn/haar pony niks krijgt als ie dat doet en dat het dan wel overgaat, met daarachter het leuke verhaaltje dat de pony eens de waterbak had omgegooid en 'je raad het al :P'.

Ik kan het inderdaad al raden ja .. Maar ligt dit nu aan mij dat ik daar niet mee kan lachen (duidelijk in tegenstelling tot de eigenaar/verzorger)? Natuurlijk is overal op gaan staan vrij onschuldig (alhoewel het mij niet handig lijkt :+) maar hoe makkelijk gaan zo'n dingen niet naar het uitproberen van andere dingen, waardoor er uiteindelijk ongelukken gebeuren die je helemaal niet had zien aankomen? Ik weet dat ik zo'n dingen bij die van mij niet moet toelaten, die heeft echt duidelijk grenzen nodig want anders gaat hij ook vanalles in andere situaties proberen en ik heb jammer genoeg al meegemaakt dat hij echt wel gevaarlijk kan worden.. (het is geen gevaarlijk paard hoor, verre van, maar als je niet zo zeker bent van je stuk gaat hij de beslissingen nemen en dat kan in een bak natuurlijk weinig kwaad, maar buiten in het bos .. ;) ).

Ben ik nu de enige die bij dit soort kleine dingen al denkt van: ieeee .. :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Re: Ben ik nou de enige of ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:52

Ik ben vrij zeker dat je geen pb's openbaar mag maken en ik denk ook niet dat degene die je gepb't heeft dit graag zal hebben. Dit is in mijn ogen niet de bedoeling van bokt. Je had de vraag heel anders kunnen stellen zonder die pb's te gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:58

Zo beter? ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:00

Achja, dingen zoals op het blok staan zijn vrij onschuldig en daar erger ik mij dan ook niet aan. Mijn nekharen zouden pas overeind gaan staan als er met steigeren dat soort dingen zouden gebeuren. :) Het is enigzins schooigedrag, maar zolang je dat niet bevestigd en het onschuldig blijft, waarom er dan een probleem van maken?

Mijn paard weet precies wat wel en wat niet mag, probeert ze het toch een keer dan is een harde 'nee!' voldoende. :) Zo mag ze best eens een extra kus geven, maar een extra steiger ècht niet. :D Voordat mensen hier over mij heen komen met "Ja, dan weet ze het verschil toch niet meer.. " Dat weet ze dondersgoed :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:25

Dus voor jou is het totaal geen probleem als hij te pas en te onpas overal op gaat staan omdat ie een beloning wil?

En misschien weet je paard het verschil wel, maar vind je het zelf niet oneerlijk tegenover je paard dat die het ene wel mag proberen en bij het andere meteen afgestraft wordt?

Zijn gewoon interesse-vraagjes hoor, bedoel er verder niks mee ;) Ik vraag me gewoon altijd af hoe mijn pony zo'n dingen zou ervaren, voor zover ik dat kan zeggen natuurlijk..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:34

Ik juich eigen initiatief eigenlijk wel toe. Binnen bepaalde grenzen natuurlijk ;)

Mijn paard kan al een tijdje 'op het blok', maar niet terwijl ik erop zit. Ik dacht niet dat hij er al aan toe was, dus nog nooit geprobeerd. Nu was ik een tijdje geleden op mijn paard gekropen op de poetsplaats na het poetsen, halstertouw losgemaakt en zo eventjes blijven zitten, gewoon voor de fun. Het blok stond ergens in een hoek op de poetsplaats. Ik was met een vriendin aan het babbelen, Noah was wat aan het rondstappen en kreeg opeens het blok in de gaten, en voor ik hem kon tegenhouden stond hij er keurig op, met mij op zijn rug! Ik was stomverbaasd en hij eigenlijk ook :D Hij deed het helemaal uit zichzelf, wat opzich misschien niet goed te keuren is, maar ik vond het heel leuk dat hij zoiets zelf aanbood en het duidelijk aankon. (heb er een foto van in mijn profiel gezet, zie vooral mijn overgelukkige blik ^^)

Bij dingen als steigeren zou ik eigen initiatief wel nooit goedkeuren. Maar goed, ben ook niet van plan hem dat te leren :) Normaal gezien, als hij kunstjes gaat doen als bedelen, wandel ik gewoon weg. Resultaat is een beteuterd paard dat achter mij aankomt en niet geslaagd is in zijn bedelpoging ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:05

Eigen initiatief juich ik ook toe :j Heel hard zelfs want daar reken ik op om mijn pony vanalles te gaan leren :Y) (hij moet het zelf ontdekken en proberen, dan wordt hijzelf erg vrolijk als hij weet dat hij iets kan vinden waar hij uiteindelijk wat voor krijgt). Maar dan heb ik het over nieuwe dingen, dus dingen waar nog geen commando op staat wat ik op die manier kan belonen en verder aanleren/perfectioneren.

Zoals in jouw voorbeeld zou ik het niet goedkeuren dat hij te pas en te onpas op dat blok gaat staan, maar als hij dat zoals jij zegt ineens doet als jij erop zit, dan zou ik dat wel belonen (en er uiteindelijk een ander commando opplakken dan het blok gewoon, denk ik).

Als je mij kan volgen :Y)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:49

Oh, eigen initiatief vind ik niet zo'n probleem, alleen steigeren mag ze van mij echt niet zomaar doen. Alleen krijgt ze pas een click+snoepje als ik daadwerkelijk iets heb gevraagd. Doet ze het uit zichzelf, prima, dan krijgt ze wel een aai of een knuffel maar geen snoepje.

Nu was mijn paard in het begin nogal onzeker, dus ik was allang blij als ze iets uit zichzelf deed, bij paarden die snel een loopje met je nemen, zou ik dat minder toestaan denk ik.