[AR] HELP! Wat zijn deze dingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

HELP! Wat zijn deze dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:24

Ik heb een partij paardenspullen opgekocht bij een particulier en die had ze weer van een kennis. Er zaten beenschermers, hoofdstellen, onderdelen, hulpteugels en kleding enz. bij. Alleen een aantal dingen kon ik niet thuisbrengen, dus daarom heb ik een forum geopend bij harnachement. Helaas, daar konden ze ook niet alles benoemen. Aangezien er ook wat menspullen bij zitten wil ik graag jullie vragen om even te kijken of je het herkent!? Dus lieve menners, help me bij deze zoektocht! Haha ;)

Afbeelding
foto 1
een leren riem van ongeveer 70 cm, in midden zit gesp waardoor ze aan elkaar zitten
aan uiteinden zitten ringen (misschien onderdeel van mentuig?)

Afbeelding
foto 2
in totaal ongeveer 60 cm groot
de achterkant lijkt op een staartriem die naar binnen is geklapt haha
in het midden lopen de leertjes samen
en aan de andere kant zijn ze gesplitst met gaatjes erin om aan een gesp te worden bevestigd

Afbeelding
foto 3
heeft geen klittenband en ligt niet dubbel
het is wel een stof waar klittenband aan zou blijven klitten
het is 1,5 cm dik en er zit een soort knie in
merk: professional's choice

En dan nog (waarschijnlijk) een menhoofdstel. Het heeft dus net zoals andere menhoofdstellen een gespje op het kopstuk waaraan de oogkleppen kunnen alleen.. er zitten ook nog 2 ringen op! Dus links van de gesp zit een ring waar iets door zou kunnen, en rechts van de gesp zit dezelfde ring

Wie o wie kan mij helpen? Oh, en noem even het foto nummer erbij als je reageert, dan blijft het duidelijk ;)

JoyCiej007

Re: HELP! Wat zijn deze dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:29

Ik herken helaas geen van de 3 dingen..... of het moet van 'ouderwets' mentuig zijn, maar ik kan er helaas niets van maken. Vooral het 2e item vind ik raar; lijkt inderdaad op een staartriem en culeron alleen dan naar binnen geklapt...

Volgens mij heeft het 3e item verder niets met mentuig te maken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:32

Oh, en misschien een raar idee! (maar de dingen zijn toch al raar haha) zou het niet kunnen zijn dat de gespen van foto 2 vastmoeten aan de ringentjes op het hoofdstel dat ik beschreven heb. Hij zat namelijk wel vast aan het hoofdstel (niet zoals het hoorde, maar zo van dit hoort bij elkaar)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:36

Is het tweede item geen check voor de drafsport? Dan zou het idd kunnen dat dat door die ringetjes moet.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:39

Weer een hele andere wending, maar ik heb even gegoogled, en het lijkt er inderdaad op! dat zou misschien ook de frontriem verklaren op het hoofdstel, aangezien die knalblauw met geel is..

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:41

Foto 1.... dit kan van alles zijn, bij een normaal enkel-twee-vierspantuig kan ik het niet plaatsen in ieder geval.

Foto 2 lijkt op een rugriem, maar is het niet omdat ie weer gesplitst uiteenloopt (gedeelte met alleen de gaatjes). In de drafsport worden ook vele extra riemen gebruikt die we in de 'normale' aangespannen sport niet gebruiken. Even kijken in het Dravers-forum?

Foto 3: vraag eens in het Western-forum, Professionals Choice is een typisch western-merk. Misschien is het een soort van onderlap, die bij barrel-racers onder de kniebeschermers wordt gebruikt.

En dan die ringetjes op het hoofdstel: bij een tuig-hoofdstel wat gebruikt wordt op concoursen (met echte tuigers of hackneys) maakt men gebruik van een opzetteugel. Deze wordt vanaf het schoftje, door lusjes/oogjes op het kopstuk (naast dat gespje voor de oogkleppen) naar het bit geleid. Meestal zijn dit leren lusjes, maar mijns inziens kunnen dat ook wel ringetjes zijn......

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:44

Een check, dat is een goeie! Dat is toch die riem die over het neusbeen naar beneden loopt? Dan kunnen de uiteinden aan de bitringen worden gegespt. De lange uiteinden door de ringetjes, en dan zou er nog een soort van verlenging aan moeten zitten...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:18

Die 1e kan ik ook zo niets van maken.

De 2e doet me denken aan een draverij 'bijzet-hulpstuk'. Maar ik ben niet bekend genoeg in de draverij wereld om het daadwerkelijk goed te benoemen.

Voor die 3e zou ik idd aan western mensen vragen ivm het merk.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:28

2de foto is een opzet voor de dravers maar niet compleet er hoort nog een deel aan. Aan de gespjes hoort een opzetbitje of kincheck de uiteinden gaan door het kopstuk van het hoofdstel heen. Je mist het deel dan richting het schofje gaat.

Afbeelding

Het is de riem die dus over het midden van zijn hoofd loopt.

edit:
Zag dat je het andere deel ook hebt.
Laatst bijgewerkt door wyoming op 14-01-10 19:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 19:33

Ah kijk, dat ding wat ik mis, heb ik hier wel liggen. Ik had alleen nog niet door dat dat erbij hoorde haha! Maar oke, dan weet ik wat het is, daar ben ik erg blij mee:)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:49

Is inderdaad een opzet :j Gespje aan het kopstuk zou kunnen zijn voor een blinker, een dik neusbontje, die wordt op die manier bevestigd zodat je hem hoog op kan hangen.
Ringen aan de zijkant zouden kunnen zijn voor een opzet die langs de zijkant gaat, die heb je ook. Maar dan zou ik even een foto moeten zien.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:37

PARTIJ IS OPGEKOCHT! dus ik hoef me er niet meer om druk te maken :)