[AR] Aanspannen, temperamentverlies?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Aanspannen, temperamentverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:37

De titel spreekt voor zich. Dit is iets wat iemand me lang geleden eens vertelde. Dat als je een paard inspant hij onder het zadel mat zou worden. Nu is mijn vraag, is dat waar of slechts grote onzin? We hadden namelijk het idee deze zomer mijn pony in te spannen, echter hij is heerlijk heet onder het zadel, zou niet willen dat dit verminderd. Is er geen probleem en maakt het niets uit?

Ik weet dat er vast wel mensen gaan grinniken om mijn vraag. Maar ik ben een enorme leek als het gaat om aangespannen rijden en weet dus echt niet of ik dat van het temperament moet geloven of niet. Schiet mij dus niet af om dit topic, maar reageer aub gewoon normaal en met genoeg uitleg/ervaringen. Voor dat ik het vergeet, mochten we gaan inspannen hebben we al hulp geregeld van iemand die al zijn hele leven op de bok zit en al tig paarden heeft beleerd voor de kar, we gaan dus niet zomaar aanrommelen.

Alvast bedankt!
Groetjes, Lara

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Aanspannen, temperamentverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:41

Ik vraag me af, heb je niet gevraagd naar de reden dat die persoon dat vertelde? Naar mijn idee is het gewoon een fabeltje.

Mijn pony loopt zowel onder het zadel als voor de wagen. Die had best wat rustiger mogen worden, maar dat wordt ze niet hoor van het mennen. ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:46

Dyonne schreef:
Ik vraag me af, heb je niet gevraagd naar de reden dat die persoon dat vertelde? Naar mijn idee is het gewoon een fabeltje.

Mijn pony loopt zowel onder het zadel als voor de wagen. Die had best wat rustiger mogen worden, maar dat wordt ze niet hoor van het mennen. ;)

Nou ik was behoorlijk wat jonger destijds en heb dat gewoon geloofd, en dat is altijd in mijn hoofd gebleven. Vandaar dat ik het extra vraag. :) Dankje voor je bericht!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:48

Volgens mij valt dat wel mee hoor. Ik ken wel paarden die voor de wagen veel rustiger zijn dan onder het zadel of andersom maar niet echt paarden die er rustiger van worden. Misschien als je ineens meer zou gaan werken, volgens mij kost mennen wel relatief veel energie voor je paard geloof ik.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:12

liedje89 schreef:
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Ik ken wel paarden die voor de wagen veel rustiger zijn dan onder het zadel of andersom maar niet echt paarden die er rustiger van worden. Misschien als je ineens meer zou gaan werken, volgens mij kost mennen wel relatief veel energie voor je paard geloof ik.

Ja dat laatste begrijp ik, maar hij werkt in de zomer zowiezo veel.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:55

Dat is naar mijn idee grote onzin. Onze paarden zijn ohz net zo heet als voor de wagen. Vooral mijn pony, die is echt heel heel onder het zadel maar voor de wagen is dat minder. De kwpn is bij allebei 'even heet'.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:01

was het maar zo _O-

zo die van mij ohz misschien ook wat normaler gaan lopen, die loopt voor de kar heel rustig en ohz is ze gewoon een bommetje.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:06

Wat een onzin... is niks van waar.

Ken zat paarden die zowel onder het zadel als voor de kar gereden worden... maar die zijn echt niet allemaal mat hoor onder het rijden.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:07

Nou dat heb ik dus ook. Zijn ze zo blij dat ze fatsoenlijk kunnen bokken en rennen zonder die wagen en dan met mij erop. Maar nee ik geloof niet dat je paard daar minder temperamentvol van wordt van voor de wagen sjouwen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:39

Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties. Is echt een fabel dus... :)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:01

Veel paarden worden voor de wagen met een scherp(er) bit gereden en een niet al te vriendelijke hand. Met name in de recreatie zie je dit nog wel. Onder het zadel heb je ook je zithulp en voel je makkelijker aan hoe en wat. Bij aangespannen komt het al snel neer op je leidselhulp.
Ik denk dat daar de wijsheid vandaan komt dat paarden matter worden voor de wagen en dood in de mond.
In principe is het dus misschien vaak dan ook wel juist maar dit hoeft niet per definitie.
Net als ik hier boven lees dat paarden ohz heter zouden zijn. Dit is ook een kwestie van africhting.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:04

BlackDevils schreef:
Veel paarden worden voor de wagen met een scherp(er) bit gereden en een niet al te vriendelijke hand. Met name in de recreatie zie je dit nog wel. Onder het zadel heb je ook je zithulp en voel je makkelijker aan hoe en wat. Bij aangespannen komt het al snel neer op je leidselhulp.
Ik denk dat daar de wijsheid vandaan komt dat paarden matter worden voor de wagen en dood in de mond.
In principe is het dus misschien vaak dan ook wel juist maar dit hoeft niet per definitie.
Net als ik hier boven lees dat paarden ohz heter zouden zijn. Dit is ook een kwestie van africhting.

Bedankt voor je bericht. Ik ga wel pertinent weigeren er een scherp bit in te hangen voor de wagen, hij heeft een hele zachte mond en ik wil met een trens kunnen blijven rijden. Dan maar zo veel ermee werken en laten wennen dat hij ook gewoon voor de wagen met trens gereden kan worden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:07

Bedenk wel dat de risico's voor de wagen veel groter zijn dan onder het zadel.
Een zacht bit is mooi maar controle is de eerste vereiste.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:17

BlackDevils schreef:
Bedenk wel dat de risico's voor de wagen veel groter zijn dan onder het zadel.
Een zacht bit is mooi maar controle is de eerste vereiste.

Dat begrijp ik, als het niet gaat merk ik het dan wel, en zelfs al zou een scherp bit noodzakelijk zijn zal het einddoel toch een zacht bit zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:18

BlackDevils schreef:

Niet heter maar sensibeler, ze zien meer dordat ze zonder oogkleppen lopen enz..
Maar OHZ gaan ze altijd nog leukere dingen doen, zwemmen/ uitrazen in het bos enz enz

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:52

Echwel schreef:
BlackDevils schreef:

Niet heter maar sensibeler, ze zien meer dordat ze zonder oogkleppen lopen enz..
Maar OHZ gaan ze altijd nog leukere dingen doen, zwemmen/ uitrazen in het bos enz enz

Bij ons ene paard is dat wel waar voor de wagen is het nog niet zo bevestigs dus hij is dan veel drukker en heter. Bij het andere paard is het volgens mij meer een kwestie van plezier in het werk voor de wagen is hij lekker ontspannnen werkt hij mee, onder het zadel(in de bak) vind hij gewoon minder leuk.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:53

Die van mij is gewoon hetzelfde. Lekker voorwaats en koel in de kop. Onder zadel en voor de wagen. Die van mij haalt onder zadel wel trucjes uit, hij vind voor de wagen leuker, dan loopt hij wel een constanter tempo

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:57

Mijn paarden zijn onder het zadel allemaal wat heter dan voor de wagen; ze zijn zeker niet rustiger onder het zadel geworden sinds ze beleerd zijn voor de wagen. Het is echt een fabeltje.

Overigens worden ze niet sterker onder het zadel als je tijdens het mennen een scherper bit gebruikt, mits je het scherpere bit goed gebruikt. Een bit is immers net zo scherp als de hand van de menner sterk is!

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:25

mijne is wel voor minder dingen bang doordat ze voor de kar heeft gelopen, maar nu ziet ze alles dus het is nog wel eens spannend :D

Diamantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:36

mss omdat paarden voor de kar veel in het verkeer komen, worden ze sowieso wat meer bomproef dus ook wat koeler in de kop, zo zou ik erover denken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 06:59

Zowel voor de wagen als onder het zadel kun je een paard mat rijden (dood voor de hulpen).
Maar dat ligt niet aan het mennen, maar aan de hand van de menner en de hulpen van de ruiter.

Fabel dus....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:12

Iedereen bedankt voor de informatieve reacties, precies waarop ik gehoopt had!