Klein probleempje tijdens het longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LauraLala

Klein probleempje tijdens het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:49

Ik longeer Finesse regelmatig en dit doet ze heel goed, heb alleen een klein 'probleempje'.
Als ik vanuit de draf wil gaan stappen kan ik wel 10 rondjes lang; hooooo, stap, stop, stil :+ gaan roepen.
Heeft iemand misschien tips over hoe ik dit op kan lossen?
Verder luistert ze wel goed naar mijn stem.
Alvast bedankt!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:53

Als je longeert op het bit is dit niet mogelijk maar als het met het halster is of met kaptoom, zou ik een klein rukje geven aan de longe als ze niet luistert naar je stem. Je trekt je paard met zijn hoofd naar je toe en let op dat ze niet bij je komt staan.
Een commando met de stem moet je niet eindeloos herhalen, ze horen je wel maar willen gewoon niet luisteren.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:55

ik heb dit ook weleens met mijn paard. Met name als hij fris is. Ik geef het commando stap, luistert hij niet, dan hou ik de longeerzweep voor zijn neus. Dan gaat de mijne wel terug naar stap. Een beetje richting de omheining laten gaan, wil ook nog wel eens werken, maar ik blijf altijd eerst het commando stap geven en hoop dat hij het zo overneemt.

jSophiaF

Re: Klein probleempje tijdens het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:58

die van mij heeft daar ook een handje van, ook alleen van draf naar stap, als ze eenmaal warm gedraait is. Ik heb geleerd om me hand waar ik het longeertouw invast heb wat omhoog te doen, niet te trekken ofzo,, maar gewoon omhoog en evt. een ophouding te maken als je met bit longeert en dan je stemcommando te geven, bij die van mij werkt het wel.
Succes

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:00

Let ook goed op je lichaamshouding. Houd je zweep omlaag, laat je armen hangen en 'wil' ook echt dat hij in stap gaat (denk maar eens heel intensief aan stappen), maak jezelf wat kleiner wat houding betreft. Kijk ook goed waar je staat ten opzichte van je paard: sta je meer in het gebied van de achterhand, dan sta je in het drijvende gedeelte. Probeer eens meer ter hoogte van zijn voorhand te gaan staan. Stopt hij nog niet, dan kun je misschien richting zijn voorhand lopen.

Lichaamshouding en jouw plaats t.o.v. je paard zijn dus erg belangrijk. Zeg hooo en meen het ook, ontspan jezelf, je armen, je schouders.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:01

Een zweep voor haar neus houden lijkt mij niet zo goed plan :o denk dat ze dan alleen maar schrikt..
@Freya; ik zou dat de volgende keer ook eens proberen.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:02

marieke1983 schreef:
Let ook goed op je lichaamshouding. Houd je zweep omlaag, laat je armen hangen en 'wil' ook echt dat hij in stap gaat (denk maar eens heel intensief aan stappen), maak jezelf wat kleiner wat houding betreft. Kijk ook goed waar je staat ten opzichte van je paard: sta je meer in het gebied van de achterhand, dan sta je in het drijvende gedeelte. Probeer eens meer ter hoogte van zijn voorhand te gaan staan. Stopt hij nog niet, dan kun je misschien richting zijn voorhand lopen.

Lichaamshouding en jouw plaats t.o.v. je paard zijn dus erg belangrijk. Zeg hooo en meen het ook, ontspan jezelf, je armen, je schouders.

Dit is inderdaad een handige tip! Zal het zeker eens proberen :)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:05

Heb dat ook geleerd. Onbewust stond ik met m'n zweep omhoog, in het drijvende gedeelte met opgeheven borst 'hooo' te roepen. Commando en lichaamshouding kwamen niet overeen, paard snapte er niets meer van.
Toen ik eenmaal zweep naar beneden bracht en het paard als het ware in stap dacht ging automatisch mijn houding mee. Leuke ervaring was dat, hoeveel je een paard al kunt sturen enkel door in het goede gedeelte te staan en ontzettend op je lichaamshouding te letten.

Succes LauraLala!

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:35

Ik ben eens benieuwd hoe het nu gaat met longeren...heb je wat gehad aan de tips die zijn gegeven?

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:15

ja ik heb inderdaad wat aan jullie tips gehad! het ging veel makkelijker en ze luisterde gelijk :) bedankt!

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:16

Als je de longeerlijn en de zweep gewoon zoals normaal houd en jij staat achter haar schouder. Dan kan je voor de schouder gaan staan en dan staat ze als het goed is bijna stil.