[AR] splash voor de slee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

splash voor de slee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:16

Vorige week hadden we splash voor het eerst voor de slee gezet.
We waren al enige tijd bezig met lange lijnen en voor te bereiden voor het mennen zelf. Tod dusver ging alles zonder problemen. We wilde een band aanschaffen en tuig maar toen begon het te sneeuwen en lieten we de boel even de boel. We kwamen tot ons idee dat ze nu juist mooi kan oefenen met slepen/ trekken. Dus slee van zolder gepakt, tuig in elkaar gezocht en gekeken of dit zo echt kon. We gebruikten een singel als voortuig die we omhoog hielden met een borstuig van de martingaal en een lijn. De longeersingel uiteraard waar we ook clpis aan deden zodat de teugel er goed door gleden. teugels was een dubbele longe. een staartriem met beugel riemen om de strengen/ longeerlijnen niet te laag te laten komen. Een aangepaste longeerzweep want deze is veel te lang (dit gebruik ik al een tijd zo). We hebben haar eerst laten wennen aan druk en toen dat goed ging is er iemand op gaan zitten en eerst iemand meelopen met haar om haar te ondersteunen als ze het niet snapte. dat duurde 10 min en toen viel het kwartje. Een week later snapte ze het hele spelletje meteen. We wilde foto's maken van het begin maar toen deed de camera het helaas niet. Op het laatste moment weer wel en konden we toch nog even snel wat schieten. helaas staan de mooiste momenten er nu niet op omdat we allen er even nog op wilde voor de foto en dus niet de ontspanning konden krijgen die we hadden. Maar het beeld is duidelijk. Er komt binnenkort een tuig voor haar zodat we verder kunnen met ons project.

Mijn stalgenootje er achter
Afbeelding
Afbeelding
O ooooo er af gegleden.
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je hoe we het gefixxed hebben
Afbeelding

Ze vond het volgens mij wel leuk, helaas is het borst stuk iets meer naar rechts geschoven
Afbeelding

Toen ik nog even

Afbeelding
Afbeelding

echt makkelijk zit het niet op zo'n ding in een bocht op tempo

Afbeelding
Afbeelding

En dan mijn man Charo ook nog even die dit vele malen leuker vind dan rijden en ook wil leren mennen met haar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hafjelinger

Re: splash voor de slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:38

Het ziet er goed uit!!!
Ik vind dat je het tuigje mooi in elkaar hebt gezet. Voor de volgende keer zou ik het 'borsttuig' iestiepietsie hoger hangen.
Succes verder!! :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:43

hafjelinger schreef:
Het ziet er goed uit!!!
Ik vind dat je het tuigje mooi in elkaar hebt gezet. Voor de volgende keer zou ik het 'borsttuig' iestiepietsie hoger hangen.
Succes verder!! :)

toch nog iets hoger dus? Ik dacht dat ik hem op de goede plek had maar helaas. Hoe veel hoger zal dat moeten zijn? Heeft ie dan nu niet te veel belemmerd in haar beweging?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:47

Het borsttuig lijkt me sowieso niet optimaal....Lijkt extreem te verschuiven....

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:49

hahaha, geweldig! hoe bedenk je het!! een singel als borsttuig!! heel proffessorisch in elkaar gezet, ik had het niet beter kunnen bedenken en fabriceren! super leuke fotos! t is dat mijn paard nu uber springlevend is, anders had ik je idee van je afgepakt en het ook zo mooi in ekaar gezet :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:50

ik weet achter af wel wat er mis is gegaan met het borstuig. Toen mijn man de strengen vast zette had hij niet opgelet of deze precies gelijk waren en op die manier is er een speling gekomen aan een kant waardoor deze iets naar rechts schoof. Verder is deze dus niet verschoven.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:52

First_Unique schreef:
hahaha, geweldig! hoe bedenk je het!! een singel als borsttuig!! heel proffessorisch in elkaar gezet, ik had het niet beter kunnen bedenken en fabriceren! super leuke fotos! t is dat mijn paard nu uber springlevend is, anders had ik je idee van je afgepakt en het ook zo mooi in ekaar gezet :P

mijn paard is ook uber springlevend maar tot een bepaalde grens. Als ze MOET luisteren doet ze dat ook maar af en toe een dolletje doet ze ook. Oftewel ze luistert perfect (al zeg ik het zelf)

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:17

haha splash in de bocht...echt leuke foto's van je pony ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:20

bagheera2000 schreef:
haha splash in de bocht...echt leuke foto's van je pony ;)

bagheera. Splash is een paard hoor ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:54

Mooi in elkaar gefrummeld, ziet er netjes uit! Tsja borsttuig, standaardregel is 1 handbreedte boven het borstbeen, maar dat is soms moeilijk in de praktijk te brengen. Hij mag best heel iets tegen de onderkant van de hals aan liggen, daar ligt nog niet direct de luchtpijp.

Mis alleen nog de zweng, dat had het helemaal afgemaakt. Voor in het vervolg zou ik de strengen niet meer door de ringen van de longeersingel halen; zo trekt je paard niet in 1 lijn, streng hoort eigenlijk in 1 neerwaartse lijn te lopen.
het touwtje wat als strengophouder is bedoeld zou ik ook ietsje lager hangen zodat het meer in 1 lijn is; strengen moeten niet te laag bij de benen, maar te hoog is ook niet fijn trekken ;)
Nu komt dat niet zo héel precies met een slee, maar het is wel fijn als alles goed zit.

Leer haar ook om eens over de streng te stappen en ga dan eens wat druk uitoefenen op de streng, in het begin vinden ze dit vaak onprettig en sommigen raken er van in paniek, maar als je ze dit juist van te voren leert, heb je straks minder kans op echte paniek als het eens voor de slee of voor de wagen gebeurd :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:12

tja de zweng daar hadden we al aan gedacht maar toen manlief aankwam met de slee. Ach ja volkende keer nog beter toch.

wat de borstriem betreft wanneer ligt deze dan te hoog?

Aha de strengen moeten in een vloeiende lijn lopen en ik dacht nog zo snugger te bedenken van ze moet er niet in stappen. Weer wat geleerd.

Over de strengen heen stappen en druk uitoefenen op de broek denk ik dat je bedoelt of niet. Dat was mijn volgende stap die had ik al eerder begrepen.

thanks voor je tips we gaan er wat aan doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:16

Wat vinden jullie van het totaal beeld van het paard? Vinden jullie haar krampachtig of juist niet voor een paard dat hier net mee begint.

Ik denk namelijk dat dit in de toekomst haar ook echt ten goede komt mede omdat ze atactisch is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:23

splash1999 schreef:
tja de zweng daar hadden we al aan gedacht maar toen manlief aankwam met de slee. Ach ja volkende keer nog beter toch.

wat de borstriem betreft wanneer ligt deze dan te hoog?

Aha de strengen moeten in een vloeiende lijn lopen en ik dacht nog zo snugger te bedenken van ze moet er niet in stappen. Weer wat geleerd.

Over de strengen heen stappen en druk uitoefenen op de broek denk ik dat je bedoelt of niet. Dat was mijn volgende stap die had ik al eerder begrepen.

thanks voor je tips we gaan er wat aan doen.

Borsttuig ligt te hoog als jij dat gaat merken aan de ademhaling van je paard. m.a.w. als hij te hoog ligt merk je dat echt snel genoeg.
Niet in strengen stappen is ook snugger bedacht, maar dan liefst niet door de vloeiende lijn te onderbreken inderdaad :) Al is het bij een wagen natuurlijk nog een stuk belangrijker omdat dat kilo's meer aan gewicht betreft.

Nee, ik bedoel echt druk op de streng uitoefenen; want als jou paard straks voor de wagen staat en een keer met z'n been over de streng heen komt, dan blijft de druk op de strengen natuurlijk zolang hij blijft trekken/doorlopen.
Met 2 personen; 1 houdt paard vast, de ander laat paard over de streng heen stappen, dan hou je de streng tussen z'n benen en daar 'wiebel' je dan een beetje mee, dan kun je er eens van achter voorzichtig wat druk op zetten en dan evt. een stukje lopen op die manier, is ongemakkelijk voor 't paard maar 't is het wel waard om ze er aan te laten wennen. ;)

Edit: qua totaalbeeld is me niet iets specifieks opgevallen, attent paard maar niet krampachtig of iets. Overdreven ontspannen, tegen slapen aan is nou ook weer niet echt heel fijn lijkt me, 't ziet er gewoon goed uit :)

Ik weet overigens weinig van ataxie, heb wel meerdere paarden bij de slacht gezien wegens ernstige ataxie.
Maar in lichtere vorm kunnen ze dus nog wel werk verzetten zeg maar?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 01:18

op zich wel, je ziet het ze is al eens afgekeurd geweest maar door gerichte behandeling is ze beter al zou ze nooit helemaal goed worden. Dressuur kan ze ook niet meer is mij verteld en merk het met rijden ook. of dat voor een wagen ook zo is zou de tijd moeten leren er zit immers niemand meer op. Met de endurance heeft ze het super gedaan tot op heden.

Gelukkig is dit een paard wat niet in paniek raakt en als dat wel gebeurd dan ze zich op mij focused of het allemaal oke is. Dan wordt ze weer rustig. een duidelijk voorbeeld kan ik je per pb sturen als je wilt.

Verder fiets ik ook met dit paard wat ook super gaat.

Strengen snap ik nu.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:27

Goede tips heb je al gehad, niets aan toe te voegen.
Wel een braafie dat hij zo netjes blijft staan toen hij zonder menner was

xlim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:31

Pien, wat een leuke foto's! Had ze op hyves al even snel gezien. Zo snel dat het mij niet eens opviel dat je het zelf in elkaar 'geknutseld' hebt :+ Fijn dat ze zo braaf was :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:38

josie schreef:
Goede tips heb je al gehad, niets aan toe te voegen.
Wel een braafie dat hij zo netjes blijft staan toen hij zonder menner was

Leren dat ho ook echt ho is is dan ook wel erg fijn. Als ik er eens afkukel blijft ze ook netjes staan (tot dusver tenminste)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:38

xlim schreef:
Pien, wat een leuke foto's! Had ze op hyves al even snel gezien. Zo snel dat het mij niet eens opviel dat je het zelf in elkaar 'geknutseld' hebt :+ Fijn dat ze zo braaf was :)

lim jij ook hier op bokt? Hoe dat zo ineens. Ik zou zeggen kom eens langs als er sneeuw ligt.

xlim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:15

splash1999 schreef:
xlim schreef:

lim jij ook hier op bokt? Hoe dat zo ineens. Ik zou zeggen kom eens langs als er sneeuw ligt.

Ja, ik dacht dat het ooit wel eens handig zou zijn :D Als de sneeuw er over een paar weken nog ligt, ga ik op je uitnodiging in! Succes met oefenen, kunnen we er straks een arreslee achter hangen ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:13

een paar weken. Jeetje lim dan is die sneeuw denk ik ik toch echt weg en hangt er een gewone kar achter

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:33

apetrots.