[AR] Aan de twee- of meerspan menners:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Aan de twee- of meerspan menners:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:44

Hallo!

Bedankt dat jullie mijn berichtje willen lezen. Ik heb momenteel een schat van een sh*tlander voor mn karretje staan, en het blijft toch kriebelen om er een tweede naast te zetten (al zal dat met mn huidige wagen niet gaan lukken, maar een mens mag dromen hebben, toch?)
Nu heb ik de kans gekregen om een leuke shet over te nemen. Nu anderhalf jaar, het ziet er naar uit dat hij net zo groot wordt als mijn huidige pony, dezelfde kleur en hij toont nu al dezelfde mooie ruime gang als Sunny. Het zou dus best wel eens een mooi span kunnen worden.
Het trainen en opleiden van de pony, daar gaat natuurlijk een hoop tijd in zitten, maar wat ik me eigenlijk af vraag:
Als je nou een twee-(of meer)span hebt, hoevaak train je dan effectief tweespan, en hoevaak train je elke pony apart in enkelspan? Momenteel train ik mijn eigen pony 5 a 6 keer in de week, waarvan toch wel een keer of 4 voor de wagen. Als ik straks beide pony's 4 keer per week in enkelspan moet zetten, dan mag ik gerust 4 extra uren in een dag proppen, anders red ik het qua tijd echt niet. Hoe doen jullie dat?

Groetjes, Lacuna

Sjonniej

Re: Aan de twee- of meerspan menners:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:53

Het is een beetje de vraag wat je wilt en wat de pony's aanbieden.

Op het moment rijden wij alleen recreatief 2-span en de pony's staan dan alleen op zondag in het span. De andere dagen worden ze gewoon enkelspan getraind of ohz gereden, gezien daar ook de wedstrijdambities liggen.

Als je echt wedstrijden zou willen gaan rijden is het van belang dat je pony's een echt span worden. Niet 2 pony's voor 1 koetsje, maar 1 span wat samenwerkt. En daarvoor zul je gewoon vlieguren voor moeten maken. Ook recreatief rijdt het trouwens fijner met een span dan met 2 pony's.
In het begin zou ik er daarom voor kiezen om veel span te rijden. Zodat ze leren samen te werken, elkaar leren kennen en jij ook het gevoel erbij krijgt.

Wanneer je tegen dressuurmatige dingen aanloopt van 1 specifieke pony, kan je dit gemakkelijker oplossen in het enkelspan. Bij sommigen is het nodig om ze 4x zoveel enkelspan te rijden dan dubbelspan. Anderen laten zich in het span ook goed bewerken en hebben het bijna niet nodig om enkelspan gereden te worden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:10

Het verschilt bij mij een beetje welk seizoen het is. In het wedstrijdseizoen waarin ik vooral kilometers moet maken rij ik voornamelijk tweespan, eigenlijk 2 a 3 keer per week a 2-3 uur. In de winter pak ik veel vaker ook in enkelspan en ga ik aan het werk met de poy's individueel. Dat heeft vooral met tijd te maken. Ik ben dan sneller ingespannen en omdat ik niet zo lang kan rijden kan ik 1 pony in een uur toch flink laten werken. Bij normaal weer rij ik dan per week beide pony's 1 keer in enkelspan en 1 keer in dubbelspan.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:40

Oew... wat zou ik graag willen. Nou, momenteel ben ik vooral een recreatiemenner. Ik vind het (heel) belangrijk dat mn pony goed in de hand staat en zijn lichaam correct gebruikt, en dat hij rechtgericht is en netjes buigt en stelling geeft in de bocht. Hij zou een L-proef correct en met 1 winst moeten kunnen lopen momenteel.
Wedstrijden, tja dat is voor mij toch meer een onderling wedstrijdje via de vereniging of een keertje meestarten in een hobbyklasse ofzo. Misschien gaan we dit jaar naar de shetlanderdag, maar verder heb ik niet echt serieuze wedstrijdambities.
Ik zou met mn span dan graag meerijden met de ritten van onze vereniging, en wie weet eens kennismaken met mendurance ofzo, maar het zal voornamelijk lekker dressuurmatig recreatief werken zijn.

Oh napie, jij traint jouw pony's dus veel minder voor de wagen. Wat doe jij op de overige dagen met ze? Longeren ofzo? Hou je ze met deze hoeveelheid werk wel op conditie?

Nog even een hele stomme vraag... Uiteraard zorg ik voor heel goede begeleiding mocht ik inderdaad de pony's in span gaan zetten, maar hoe lang duurt het optuigen en inspannen van een tweespan eigenlijk?

groetjes, lacuna

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:10

Lacuna schreef:
Misschien gaan we dit jaar naar de shetlanderdag,

Tip: Schrijf je dan gauw in.. Afmelden kan altijd nog, maar het zit al zó snel vol met een flinke wachtlijst.. Vorige week had hij al een hele hoop aanmeldingen!
En als je twijfelt, je hoeft niet per sé de marathon te rijden. Rij lekker dressuur, vaardigheid en evt speel uw spel. De hindernissen zijn vrijgegeven voor oefenen nadat de wedstrijd klaar is, sommigen zijn al aan het oefenen terwijl het ringsteken nog bezig is.
Het gaat om de lol!

Als we met mijn stalhouder gaan rijden, die rijdt tweespan, dan zijn we met zijn 2en inclusief poetsen van 2 merensen, toch wel een half uur bezig. We doen dan wel rustig aan, en hij controleert alles nog na voordat we gaan, ook al weet hij dat we het goed doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:02

Mijn pony's hebben al een hele goede basisconditie en ik hoef dus niet meer op te bouwen, alleen maar onderhouden. Nu is juist herstel tussen trainingen door belangrijk. In het wedstrijdseizoen zijn mijn trainingen niet vaak maar wel intensief (zwaar terrein, hoog tempo, veel kilometers)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:40

Ik begin net met tandem rijden. Beide pony's lopen fijn enkelspan (1 ZZ, ander is 1x gestart en had meteen winst in het L) en na 3x tandem begonnen ze elkaar al wat aan te voelen.
M'n achterpony kan ik mee lezen en schrijven, die heeft amper aparte enkelspan training nodig. M'n voorpony is nog een groentje, die word 1 á 2x in het enkelspan getraind.
En ze moeten van het voorjaar gewoon veel kilometers in het span gaan maken, de winter is nog voor enkelspan en zwangerschaps verlof.

Mijn pony's lopen zomers 4 á 5x in de week (waarvan 1 of 2x dat ik ze zelf fanatiek train) en 's winters 2 á 3x in de week (waarvan ik max 1x in de week fanatiek train). Ik heb 11 pony's (waarvan de helft nog jeugd) lopen, dus zelf allemaal 4 á 5x in de week trainen red ik echt niet ;).

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:00

ik train m'n pony's 2 a 3 x per week altijd in dubbelspan en dan gewoon 2 uuren intensief trainen
enkelspan doe ik eigelijk nooit omdat mijn kar daar iets te zwaar voor is.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:24

Straks in het voorjaar gaan we weer 2span rijden of iig als het weer een beetje beter te doen is. Maar dan staan ze zo'n 3 keer per week voor de wagen. Wordt dan afgewisseld met links en rechts. Met de nieuwelingen beginnen we aan de linkerkant totdat ze een beetje save zijn en dan mogen ze ook aan de slootkant lopen. Het hangt er altijd een beetje vanaf hoe ze het doen. Worden ze nou mega scheef dan worden ze of ohz of in enkelspan gereden totdat we weer zijn waar we naartoe wilden. 3 keer in de week is het kilometers maken en dan 1 keer tot 2 keer per week dressuur afhankelijk van alle omstandigheden

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 18:14

Bedankt voor al jullie ervaringen. Ik twijfel en denk nog even verder. Ben zo bang dat het uiteindelijk toch veel meer tijd gaat kosten als ik verwacht had, en dat ik uiteindelijk één van de paardjes niet voldoende kan bieden.
groetjes, lacuna

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:24

Als je twijfelt moet je het misschien niet doen, maar pas over 1 jaar kijken hoe je met je tijd zit. Dat zal ik doen bij twijfel.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:36

mijn pony's komen maximaal 1 keer per week in het tweespan, ik rij ze denk ik 3 keer enkelspan in de week, 1 keer longeer ik ze los, 1 keer met bijzet, en 1 keer aan de lange leidsel en een dagje vrij.
ik vind dat je van veel enkelspan oefenen later veel profijt hebt in het tweespan

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 11:54

Iedereen ontzettend bedankt voor de antwoorden. Mijn idee dat er toch behoorlijk veel tijd in de training van 2 pony's gaat zitten lijkt dus juist. Tenminste, als ik meer zou willen dan alleen maar lang-leve-de-lol-met-zn-2en-voor-een-karretje, en mezelf kennende wil ik ze dan toch dressuurmatig correct en als een echt span kunnen rijden.
Vandaar dat ik deze ronde maar eens goed ga luisteren naar de tip van L_Rivaldo: bij twijfel niet oversteken, en voorlopig mijn shettenhobby beperken tot 1 poownie :)

Groetjes, Lacuna

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:55

Ik loop wel vaak te klagen als de ponies weer in 2 span hebben gelopen. Als ik ze daarna onder het zadel rijdt is het niet zo fijn als dat ze enkelspan hebben gelopen. Een andere menner op stal zei dan ook daarom rij ik bijna geen 2span want die merkte dat dus ook.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:35

Als je beide pony's in het span netjes aan het werk krijgt, hoeven ze er naar mijn idee absoluut niet minder van te worden.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als ze 'op een verkeerde manier' in het span worden gereden; te veel druk, te grove hulpen, alles goed vinden, te hoog tempo, niet rustig opwarmen en afkoelen, te lange of zware rit. Of als er 1tje is die zo bijdehand is om net uit de leidsel en strengen te lopen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:01

@ sjonniej en dat is precies waar we dan tegenaan lopene en dan merk ik iig ohz dat ze veel meer fijn zijn om van allerlei hulpen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:32

Ik begrijp niet wat je probeert te zeggen.
Leestekens en hoofdletters zouden je verhaal misschien begrijpelijk kunnen maken.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:10

ik merk niet echt dat het slechter wordt de dag nadat ik tweespan heb gereden met de pony's. ik vind alleen fijner dat als ik enkelspan train ik me puur alleen op 1 pony kan richten dus precies hoe ik het wil hebben. in het tweespan ben ik bezig er 1 geheel van te maken en dat gaat toch echt het beste als je in het enkelspan alles goed voor elkaar hebt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:27

Dat is ook zeker waar Marianne.
Maar dat wil niet zeggen dat pony's/paarden minder worden van het in het 2span lopen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:29

ik heb altijd geleert dat beide ponys eerst goed enkelspan moeten kunnen en dat tweespan dan weinig problemen op zal leveren.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:33

Hm er ging blijkbaar iets mis met de computer op school. Nog een poging. Wat ik wilde zeggen was dat ik het wel heel erg merk als de ponies in 2 span hebben gelopen. Als ik ohz rij dan merk ik dat ze behoorlijk scheef zijn en niet fijn aan de hulpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:52

Dat wil dus zeggen dat er werk aan de winkel is bij het dressuurmatig rijden van het 2span.
Want ook in het span is het mogelijk om de pony's fijn aan de hulpen te trainen en gewoon recht te laten lopen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:19

Dat is het zeker!! Maar ja de baas doet liever tandem maar ben het zeker met je eens.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:18

Ik zou ze als ik jou was tzt samen in het span zetten, of als je één een keer met een enkelspan wil rijden de ander een vrije dag geven zeg maar.
Wij wisselen de paarden wel af dus de ene dag bij de hand en de andere dag van de hand in het span.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:47

Met het tweespan waar ik mee rijd, rijd ik eigenlijk altijd samen. Heb ze eigenlijk nog nooit apart geprobeerd. Misschien dat je ze af en toe alleen kunt gebruiken als er bijv. een meer conditie heeft of er eentje af moet vallen of wat dan ook.