paard bestijgen zonder zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

westernjo

paard bestijgen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 16:49

Misschien meer een vraag voor de voltigemensen onder ons, maar ik vroeg me af hoe je vanuit stilstand zo met een been eerst op je paard springt. Ik heb het wel eens gezien, maar zijn daar tips en trucks voor?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:16

Hmm.. ik spring erover, maar zo dat ik niet KLAP op zijn rug neer kom. Ik hang dan erover heen en dan zwaai ik mijn andere been erover. Maar dit is niet wat jij bedoeld :P.

Je kunt ook als je paard het kunstje 'hoofd laag houden' kent, via het hoofd opstappen. Paard gooit hoofdomhoog en je glijd zo op de rug :)!

HippoLogic

Re: paard bestijgen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:15

Eh, je paard eerst laten liggen of in de spagaat zetten? ;)

De truc is met je rug naar het hoofd staan, linkerhand op de schoft leggen (of vasthouden aan de beugel van een voltigesingel als je die hebt), rechterbeen naar achter zwaaien, door je linkerbeen zakken en afzetten en met kracht je rechterbeen vooruit en omhoog zwaaien over de rug heen.

Of eerst twee handen op de rug leggen, met twee benen afzetten, zo hoog mogelijk komen en dan je rechterbeen eroverheen zwaaien.

Als je paard 100% betrouwbaar is en je kunt goed bokje-springen dan van achter naar de kont rennen, handen op de achterhand zetten en met een voorzichtige bokkesprong op de kont landen en doorschuiven naar voren.

Met voltige heb je de snelheid mee als je vanuit galop erop springt: eerst mee galopperen in hetzelfde ritme en dan erop springen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:11

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:13

hoe hippologic het beschrijft heb ik het ook altijd geleerd. ik pakte met mijn linkerhand dan wel een pluk manen vast :o maar met zo'n zwaai zit je zo op en pony.

nouja... zat ik vroeger :D op mijn reus van 1.75 moet ik zelfs met zadel nog een kruk gebruiken :o

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:19

gave filmpjes trouwens :D wat een dotje die meid en die pony op die eerste :+:

maar de laatste laat het het best zien. Hij doet onder andere de zwaai en de bokkesprong. Al zou ik die niet doen met een onvoorspelbaar paard. niet allemaal kunnen ze het waarderen als je op hun kont zit.
De eerste op dat filmpje is meestal de manier als je een pootje krijgt van een ander of vanaf iets een zetje neemt (stoel/hek/bakrand). Eerst met je buik over je paard en dan voorzichtig 1 been over je paard heen

http://www.youtube.com/watch?v=qzwYCGkJ ... re=related is ook een goed voorbeeld van die "zwaai" terwijl je er naast staat. Je ziet dat je daar aardig hoge paarden mee kan "beklimmen"

http://www.youtube.com/watch?v=7K54urGfgF0&NR=1 nog een keer en nog met tips hoe het makkelijker kan haha

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:04

Je kunt ook een voetje vragen. Maar de vraag van de TS is zonder hulp erop springen.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:15

Jaaa! methode 3 is precies hoe ik het bedoelde! Kei tof dat je er een filmpje van hebt gevonden! Die ga ik oefenen :D Echt apart dat dat met zo'n groot paard ook lukt, dat meisje heeft maar 1 voet op z'n rug tijdens die zwaai en nog komt ze dr op...
veeeel oefenen dus ;)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:02

Jemig, die met dat grote paard is helemaal knap! Ik heb het ook geprobeerd op een baal kuilgras en dat ging goed!
Maar met je paard (pony van 1.37 :o ) ben ik toch bang dat ik m in z'n buik schop of zo! (ben zelf 1.65 ;)
Toch nog maar meer oefenen!)

bubble_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:17

mijn verzorgpaard is zo'n 1.70 (?)
en ikzelf ben 1.64
maar als ik erop probeer te komen draait ze weg XD

iemand tips?

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:31

jeetje zeg. Lenige mensen allemaal. Haha! Ik ben blij als ik er opzit zonder zal met een krukje als hulpmiddel, ik vind een voetje krijgen doodeng haha, laat mij het maar zelf doen. Maar mijn merrie wordt nogal ongeduldig als ik zo sta te treuzelen :o haha.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:06

Dit wil ik ook zo graag kunnen .. Maar ik ben echt niet lenig, kan niet eens een handstand :')..

Denk dat ik mijn paard gewoon maar leer liggen. :')

RianneMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:47

Handig trucje!
Leer je paard zijn hoofd laag te geven. Dan kan je op zijn nek liggen en gaat het hoofd weer omhoog en kun je gaan zitten (zo doe ik het :P )

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:21

Die methode 3 heb ik ook geleerd, alleen durf ik het nooit :o. Ik ben bang dat ik er dan niet op raak, of dat ik met een plof op de rug komt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:52

Ik heb idd methode drie wel es geprobeerd, maar ik krijg echt mijn been niet over z'n rug.. Alleen bij pony's lukt dat.

Wat ook gaaf is... Dat met je hand op z'n kont en dan erop springen. Gaat vrij makkelijk hihi. (Eerste keer was ik nogal enthousiast, ik vloog er aan de andere kant net zo hard weer af hahahaha. :') )