hoe te beginnen met een pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

hoe te beginnen met een pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:17

Ik wil met een passoa gaan werken om mijn hafje beter te leren lopen, voorwaarts neerwaarts gaat onder het zadel niet echt goed...
Hoe ermee te beginnen en op te bouwen?
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 11-01-10 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:17

Ik bedoel natuurlijk een pessoa :o :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:18

Heeft er ook iemand toevallig een gebruiksaanwijzing voor de pessoa?
Ik zou er graag een kopie van hebben

Anoniem

Re: hoe te beginnen met een passoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:27

justdiesel

Re: hoe te beginnen met een passoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:16

Dank je wel Tineke!
Nee zelf aan rommelen wil ik niet, maar ja meer tips zijn nog welkom!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:08

Even een filmpje van vandaag aan de longe, Ik heb nu nog geen pessoa maar die is onderweg...
Wat vinden jullie ervan hoe ze loopt?

Het is een beetje een wazig filmpje, ik kwam er thuis pas achter dat mijn telefoon nog op nachtmodus stond.... :o

vancky2005

Re: hoe te beginnen met een pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:46

Een pessoa is niet gemakkelijk om te gebruiken, hoor. Eigenlijk kan je hetzelfde bereiken met dubbele longe. Daarover vind je uitleg in de boekjes van Lammert Haanstra. Met dubbele longe kan je je paard beter beheersen, met de pessoa kan je niet zoveel ingrijpen of je moet iedere keer weer stoppen en de boel aanpassen wat veel werk is. 't is ook al een kunst om dat goed aan te doen en je paard kan er soms erg op bokken. De dubbele longe kan je eventueel over de rug laten gaan als je paard er teveel op reageert als je ze achter de billen legt.
Dit is mijn gedacht maar pessoa kan evengoed. Alleen moet je er ook een paar keer mee oefenen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:52

Krijg je met een dubbele longe dan hetzelfde effect als met een pessoa?
Ik heb er nog niet zo heel veel verstand van hoor, maar het is de bedoeling dat ze haar achterhand goed gaat gebruiken en lekker voorwaarts neerwaarts leert
heb je misschien het filmpje gezien?
Hoe vind je dat ze loopt?

Sanne heeft trouwens wel ooit ingespannen gelopen dus ben niet zo bang dat ze die "broek" raar zal vinden

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:58

justdiesel schreef:
Krijg je met een dubbele longe dan hetzelfde effect als met een pessoa?
Ik heb er nog niet zo heel veel verstand van hoor, maar het is de bedoeling dat ze haar achterhand goed gaat gebruiken en lekker voorwaarts neerwaarts leert
heb je misschien het filmpje gezien?
Hoe vind je dat ze loopt?

Sanne heeft trouwens wel ooit ingespannen gelopen dus ben niet zo bang dat ze die "broek" raar zal vinden

Ze loopt toch niet slecht? Je moet ook niet te streng zijn. Ze heeft een redelijk korte hals dus met de kin tegen de borst kan ze niet lopen of ze ziet niets meer.
Ik vind dat dubbele longe is als je handen. Alleen kan je je paard meer zien en corrigeren. logischer wijze kan je ook de plooi meer bepalen. Je bent immers niet gehinderd door het rijden. Wel moet je goed de impuls in het oog houden (het tempo). Een goed tempo doet automatisch de achterhand meer werken.
Vraag anders eens aan iemand om je te helpen de eerste keer.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:16

Ze loopt aardig netjes. Ik zelf zou echter nooit een pessoa aan het bit bevestigen, door de bewegingen krijgt het paard telkens rukjes in zijn mond. Ik gebruik hem alleen met het bontje achter te kont en longeer dan met de dubbele lijnen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:21

@vancky2005, kin tegen de borst hoeft ook niet hoor :D
Maar vooral tijdens het rijden merk ik dat ze niet helemaal lekker loopt, linksom is dan wel erger als rechtsom..
Ik longeer ook voor wat meer conditie op te bouwen dus eigenlijk twee vliegen in 1 klap
@zusjacobs, waar maak jij de pessoa dan aan vast?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:13

Gewoon aan de longeer singel, het voorste deel bind ik losjes op de singel.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 10:10

Maar hij moet toch ook op de 1 of andere manier aan het paard zijn hoofd vast?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:18

Hallo,

Ik begrijp niet helemaal wat je nou op wilt lossen met een passoa, ik vind de achterhand van dit diertje helemaal niet verkeerd, hier kun je echt wel aan werken, vooral als je erop zit is het gemakkelijker om de achterhand er onder te krijgen. Maar om dit op te gaan lossen met een Pessoa... Met rijden moet je het doen, de achterhand ligt aan de ruiter niet aan het paard...

Doordat je een compacte pony hebt is het voor het dier erg lastig om zijn kin op zijn borst te leggen. Het is een haflinger, deze hebben vaak een brede nek. Daardat je ze te diep laat lopen kom je al gauw in de "valse knik" terecht. Ga rijden met een goede instructeur ernaast, deze kan je perfect leren hoe je de achterhand eronder kunt krijgen....

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:29

Dus jij zegt eigenlijk dat het helemaal niet nodig is?
Maar kan het dan kwaad om haar daar rustig aan mee te longeren?
Het is ook zeker niet zo dat ze van mij perse aan de teugel moet lopen, ik dacht alleen het haar gemakkelijker te maken.....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:27

justdiesel schreef:
Dus jij zegt eigenlijk dat het helemaal niet nodig is?
Maar kan het dan kwaad om haar daar rustig aan mee te longeren?
Het is ook zeker niet zo dat ze van mij perse aan de teugel moet lopen, ik dacht alleen het haar gemakkelijker te maken.....

Kwaad, ik denk niet dat het echt kwaad zou kunnen, alleen waarom zou je het gebruiken als het niet nodig is. Ik denk wat wanneer je erop zit je veel beter aan kan voelen waar het misgaat. Een spiegel aan de wand kan ook ontzettend helpen, dan kan je spieken hoe ze erbij loopt mocht je aan je eigen gevoel twijfelen.

Aan de teugel lopen is pas "gemakkelijk" als de ruiter het goed doet, werk goed aan de ontspanning met rijden, dus vergeet vooral niet LOS te laten, anders wordt het een strijd die je niet gaat winnen...

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:59

Ik heb zowel met de pessoa als met dubbele longe gewerkt, en vind met de dubbele longe veel lekkerder werken, maar je moet er wel handigheid in hebben.
Nadeel van de pessoa vind ik idd dat het paard er behoorlijk 'vast' in zit. Met de dubbele lijnen kan je veel fijnere hulpen geven en bereik ik vele malen meer dan met de pessoa.
Ik moet er wel bijzeggen dat er bij ons op stal een clinic is geweest over het werken met dubbele lijnen, en ik daarna pas ben overgestapt. Eerst met hulp van iemand die het al goed beheerste om het zo maar te noemen.

Ik vind het goed van je dat je zelf merkt rijtechnisch nog niet handig genoeg te zijn om het te kunnen verbeteren. Is er niemand bij je op stal die wel met pessoa of dubbele lijnen werkt en het eens samen met je kan proberen?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:38

@sparretje, niet dat ik weet....
En ik zie op stal eigenlijk zelden iemand omdat ik overdag kom en de meeste savonds.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:12

justdiesel schreef:
@sparretje, niet dat ik weet....
En ik zie op stal eigenlijk zelden iemand omdat ik overdag kom en de meeste savonds.

Misschien ken je wel iemand op stal? Dan kan je 1 keer in de week het samen doen totdat je het zelf onder de knie hebt?