[AR] sleeën maar geen speciaal mentuig, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diablolover

sleeën maar geen speciaal mentuig, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:10

Hallo allemaal,
ik hoorde vandaag op de radio dat ze hier in België voor de komende weken nog heel veel koude en sneeuw verwachten, en vermits iedere vorm van rijden met het paard in dit weer bijna onmogelijk is (had normaal dit weekend een springwedstrijd die ook al afgelast is) was ik eraan aan het denken om met mijn paard ook eens een keertje het sleeën te proberen.
Hij heeft echter nog nooit iets getrokken en het is dan ook niet de bedoeling om hem regelrecht voor een sleetje te zetten, nee, eerst een aantal keer lange teugels oefenen, zachtjes aan een sleetje erachter, heb ook goede begeleiding in de buurt, enz.
Nu heb ik echter 1 probleem, en dat is dat ik geen mentuig voor mijn paard heb, en ook niet echt van plan ben dit ervoor te gaan kopen aangezien ik normaal niet men en het veel te duur vind om aan te schaffen om maar een paar keer per jaar te gebruiken.
Dus vroeg ik mij af of je zoiets zelf in elkaar kunt steken en zoja hoe? Liefst een post met een foto erbij zodat het duidelijk is.
Wat vooral een probleem is is dat ze met hun borst moeten trekken, en weet niet echt hoe ik dat moet improviseren.

Groetjes

Niekj_Jente

Re: sleeën maar geen speciaal mentuig, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:11

ik volg dit topic even, ben benieuwd voor de oplossing,
wil dit dus ook met mijn paard doen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:20

Als je begeleiding hebt die vaker een paard voor de wagen heeft beleerd, kan je ongetwijfeld ook een tuig lenen. Andere begeleiding, die geen ervaring met beleren voor de wagen heeft, is niet aan te bevelen.

Er zijn wel een aantal recente topics met 'knutselaars' die met een longeersingel en een voortuig iets in elkaar geknutseld hebben, maar ik zou dat nooit doen... Dan maar niet sleeen, maar wel een gezond en heel paard.

Ik heb wél tuig en beleerde paarden, maar geen slee, en ben niet van plan m'n paarden voor een kindersleetje te zetten. Mij te link...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:22

Wat ik wel eens heb gezien hier op bokt is dat men een brede, bij voorkeur zachte stoffen singel gebruikt als borsttuig, en daar aan dan dus touwen bevestigd als zijnde strengen.

Ik zou in geen geval met een touw om de borst gaan werken; ook dat heb ik hier wel voorbij zien komen maar mijns inziens is dat totaal niet paardvriendelijk, dat gaat natuurlijk knellen en schuren.

Denk er ook om dat je de borst hoog genoeg hangt; veel mensen denken dan direct dat het de ademhaling zal belemmeren, maar dan moet je hem wel echt extreem hoog hangen en daarbij zal je dat ook direct horen aan hoe het paard adem haalt. 9 v/d 10 mensen hebben het borsttuig juist veels te laag hangen, en dat is alleen maar zeer onprettig voor het paard.

Een longeersingel zou als schoftje kunnen dienen, dan doe je door de ringen de leidsels heen. Bij voorkeur ook gebruik maken van een zweng, dat is zo gemaakt van een stuk hout.

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:24

@Ibbel: de begeleiding ment zeer fanatiek maar enkel met pony's en weet dus niet of dat tuig voor mijn paard past, hoewel hij vrij smal is en ongeveer 1.60 is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:25

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:27

@ Sjolvir: ben ik met je eens maar TS geeft hier duidelijk aan eerst rustig aan paard te willen laten wennen aan tuig, lange lijnen e.d.

Het topic dat jij aanhaalt gaat over iemand die gewoon een shet voor de slee knupt zonder dat het beestje ook maar een beetje gewend is aan het tuig, en al helemaal niet aan het feit dat hij wat moet trekken.

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:30

@ Sjolvir: nogmaals, ik ben NIET van plan mijn paard halsoverkop voor een slee te zetten. Het kan goed zijn dat tegen dat ik denk van "ja, nu is dit wel mogelijk om eens met mijn paard te proberen" de sneeuw al weg is. Wat ik vooral wil weten, is hoe je zelf een wat deftig mentuig maakt voor als ik zover zou komen.

@JoyCiej007: waar staan die topics van die knutselaars?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:33

[AR-ITP] Dwarrel mocht ook voor de slee!
Hier bijvoorbeeld. Vind ik zelf wel mooi in elkaar gedraaid, alleen ook hier weer hangt het borsttuig veels te laag.

Maar zoals al eerder hier gezegd: als je contact hebt met iemand met verstand van mennen (en vooral met ervaring met het beleren van een paard voor de wagen) dan zou je via diegene misschien wel eens een oud borsttuig kunnen lenen eventueel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:37

Borsttuig is vaak makkelijker passend te maken dat een schoftje. Als je dat kunt vervangen door een longeersingel, ben je al een eind. Maar ik zou met name borst (met strengen) niet snel door iets provisorisch vervangen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:49

ik heb een longeersingel omgedaan als borststuk een singel welke ik ook vastzette aan een borstuig zodat deze niet kon zakken. Een staartriem met daaraan beugelriemen om daar mijn strengen (longeerlijnen) door te halen en een dubbele longe als teugels. Alleen de zweng moest ik nog maken. Helaas geen foto voor je.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:56

Een longeersingel als borststuk? dat lijkt me dus niet echt een goed idee.....

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:00

Ik heb het gedaan met longeersingel, en dan om de borst een zachte singel, en dan de slee aan de longeersingel en de gewone singel bevestigd, zodat de pony dus met rug en borst trok. En dan ging hardstikke goed, pony had er plezier in en ik ook.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:03

Lauss_ schreef:
Ik heb het gedaan met longeersingel, en dan om de borst een zachte singel, en dan de slee aan de longeersingel en de gewone singel bevestigd, zodat de pony dus met rug en borst trok. En dan ging hardstikke goed, pony had er plezier in en ik ook.

Ach kijk op die manier. Als je dan in het vervolg gebruikt maakt van punten en komma's worden dit soort misverstanden uit de weg geholpen ;)
in je vorige post lijkt het namelijk net alsof je dus een longeersingel áls borsttuig hebt gebruikt, maar nu ik het terug lees kun je het dus op 2 manieren lezen, en dat komt omdat de komma's en punten ontbreken ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:38

Wat ik met mijn topic ook nog bedoelde, de link naar het andere topic op bokt.
Is dus niet alleen dat je hem moet beleren (hoop voor jou dat er nog even sneeuw ligt ;) ,
voor mezelf dat ie snel weg is, kan niets met mijn paard (staat ingevroren).
En paard dat ik wil kopen staat in Duitsland in een halve meter sneeuw.. :( )
maar ook het feit dat je best snel van een sleetje af kan vallen.
Is natuurlijk niet echt een stabiel stevig ding. Kiept zo om.

Heb bewust de neiging te gaan sleeen onderdrukt, door de slee, in de schuur te laten
staan aan de andere kant van Nederland.
Mijn paard is wel geblesseerd, maar wandel en langeleidsel er wel mee (is overigens ook menpony),
dus de neiging om er een slee achter te knopen heb ik tot op heden met geweld onderdrukt.
Zegt niet dat ik binnenkort niet toch een keer maf ga doen :Y) . (weet slee te leen bij vriendin, zo fout!!)
Ze voorspellen dit weekeind weer een berg sneeuw.....
En sleetje kiept dus zo om... (had het weiland in gedachten) Denkt verder...
Hoopt wijs te zijn en het niet te doen, maar het lijkt zo leuk..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:37

JoyCiej007 schreef:
Een longeersingel als borststuk? dat lijkt me dus niet echt een goed idee.....

nee joh een longeersingel op de rug uiteraard en een gewone singel als borststuk. Misschien wat onduidelijk omschreven

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 02:16

Whatever572 schreef:
Je kan het proberen

En wat voegt deze post dan toe??

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 02:36

Tja, Sjolvir... wat is nu je probleem met het omkiepende sleetje? Dat je eraf valt, of dat pony met slee en al door het weiland gaat jakkeren.. (of natuurlijk allebei :P)

Ik vind het dan persoonlijk ook erg dom om achter een niet beleerde pony een slee te knopen, dat is vragen om problemen.
Ik ben dan ook zo slim om de slee niet aan mijn pony te knopen! Mocht je van de slee vallen, dan staat slee gewoon stil en pony loopt verder zonder iets achter zich aan (ja longeerlijnen, maar dat is tie wel gewend ;) ) en die van mij staat dan ook na 5 meter gewoon stil.

Mijn pony heeft nog nooit iets getrokken en slechts een enkele keer aan de lange lijnen gehad (gewoon voor de gein na longeren met dubbele longe) en ik heb haar zo voor de slee gehad :j.

Je kan prima sleeen hoor met je knollie, als je maar gewoon na blijft denken! Dus in een omheinde omgeving gaan sleeen, begeleiding erbij, niet de slee vast knopen aan je pony en lol hebben!

Mijn constructie:
- hoofdstel met dubbele longeerlijn als stuur
- longeerlijnen van hoofdstel door longeersingel en dan naar je hand
- borsttuig voor
- aan de longeersingel (waar ook het borsttuig aan vast zit, op die plek!) nog een longeerlijn vastmaken (aan allebei de kanten!) en deze houd je ook vast.

Met de ene longeerlijn kan je sturen (die aan het hoofdstel vast zitten) en met de ander kan je jezelf en de slee voorttrekken (dus die aan het borsttuig/longeersingel vast zitten). Pony zit niet vast aan de slee en mocht pony schrikken kan je alles zo loslaten :j

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:11

JoyCiej007 schreef:
Lauss_ schreef:

Ach kijk op die manier. Als je dan in het vervolg gebruikt maakt van punten en komma's worden dit soort misverstanden uit de weg geholpen ;)
in je vorige post lijkt het namelijk net alsof je dus een longeersingel áls borsttuig hebt gebruikt, maar nu ik het terug lees kun je het dus op 2 manieren lezen, en dat komt omdat de komma's en punten ontbreken ;)

Ik denk dat je je vergist. Dit is mijn 1e post?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:19

2 poster erboven zij idd een andere bokker iets soortgelijks
denk dat ze niet goed gekeken heeft

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:22

Ja idd, ik zie het nu ook. Denk idd ook dat die bokker ongeveer het zelfde bedoeld als mij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:34

Lauss_ schreef:
Ik denk dat je je vergist. Dit is mijn 1e post?

Sorry, ik heb mij inderdaad vergist met quoten; ik bedoelde de eerste post van Splash1999 ;) zij had dit gelukkig al wel begrepen.
Sorry voor de verwarring!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:27

ik voelde aan mijn water dat je mij bedoelde haha. Vandaag weer zo ingespannen en mevrouw had het spelletje helemaal door nu. Ik ga als de wiedeweer tuig zoeken voor haar want dit is erg leuk. En later een nette wagen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:00

splash1999 schreef:
ik voelde aan mijn water dat je mij bedoelde haha. Vandaag weer zo ingespannen en mevrouw had het spelletje helemaal door nu. Ik ga als de wiedeweer tuig zoeken voor haar want dit is erg leuk. En later een nette wagen.

.... en zo werd een menner in de dop geboren :))

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:10

Ik heb mijn poowns ook mishandeld!

[AR-ITP] Ook wij wilden sleeën!Geen mentuig maar wel kunnen sleeën

Wel van geleerd en eea aangepast uiteraard.
Borsttuig hangt nu op de juiste hoogte, strengen netjes van borsttuig naar beneden.

Mentuig wordt met de tijd aangeschaft, maar ging prima zo voor een paar keer.

Ohja enne,... mijn poowns zijn nog heel en gezond ;)